Nissens
F fsn skrev:
Man kan ju ha en teknisk uppfattning efter många års erfarenhet av vad som funkar och inte och man kan ha den tekniska utbildningen och kapaciteten att se när det mest är skitsnack och det kan vara intressant att höra vad ett låsproffs har för uppfattning, ett proffs på lås är allt annat än ett proffs på smörjning, fett och olja men har en hel del erfarenhet av hur olika produkter fungerar på lås antar jag. Men att tro att ”låsolja” råkar vara den enda produkt som fungerar, eller ens är det som fungerar är ju bara korkat. Så svaret, ”använd en låsolja” är ju magiskt korkat i sammanhanget.
Har inte sett att någon sagt att låsolja är den enda produkten som fungerar.
Däremot är låsolja en produkt som fungerar. Att döma av betygsättning från användare verkar den fungera riktigt bra dessutom. Så ”good enough” räcker nog för många. Det finns viktigare saker i livet att lägga tid på. :)

F
Nissens Nissens skrev:
Världen eller Sverige är större än så. Självklart menar jag den svenska marknaden. Jag känner ingen som har nyckelfritt. Då menar jag inte bara där jag bor, utan bland de jag känner som är utspridda över landet..
Ca 50/50 där vi bor skulle jag säga. Ett tjänstemannaområde med två heltidsarbetande och barn i varierande ålder i varje hushåll, välskött, mycket ROT och RUT. Gemensamt för alla jag känner som har elektroniska lås är att ingen är intresserad av ett manuellt nyckellås igen. Vi har nöjt oss med elektroniskt på en av två dörrar på huset och inte på nån av dörrarna till vare sig garage eller förråd. Det är en grym bekvämlighet som är omöjlig att bortse ifrån. Bara att kunna ge städningen access mellan 10-14 på tisdagar är värt det.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Har inte sett att någon sagt att låsolja är den enda produkten som fungerar.
Däremot är låsolja en produkt som fungerar. Att döma av betygsättning från användare verkar den fungera riktigt bra dessutom. Så ”good enough” räcker nog för många. Det finns viktigare saker i livet att lägga tid på. :)
be samma användare prova med WD40 så skulle du få samma svar. En låsolja petar genomsnittsanvändaren i när det kärvar och löser upp skiten gör WD40 minst lika bra som låsoljan. Så med ditt resonemang så är den good enough med då.

F fsn skrev:
Ca 50/50 där vi bor skulle jag säga. Ett tjänstemannaområde med två heltidsarbetande och barn i varierande ålder, väskött, mycket ROT och RUT. Gemensamt för alla jag känner som har elektroniska lås är att ingen är intresserad av ett manuellt nyckellås igen. Vi har nöjt oss med elektroniskt på en av två dörrar på huset och inte på nån av dörrarna till vare sig garage eller förråd. Det är en grym bekvämlighet som är omöjlig att bortse ifrån. Bara att kunna ge städningen access mellan 10-14 på tisdagar är värt det.
Har snarlika erfarenheter. Yale Doorman på ytterdörren, men inte på Friggeboden eller altan-/balkongdörrarna. Ca 50/50 här också, liknande demografi.

I
J jocke31 skrev:
Intressant! Fast det här är ju ett svar assisterat av ny, farlig Terminator-/Robocopteknologi, dvs ungefär som Yale Doorman.
Du måste förstås använda väl beprövad, analog teknologi för att få ett rättvisande svar. Typ att fråga kvartertes lokala Ove.
Självklart har jag frågat lokala låssmeden men jag tänker för de med Yale Doomer kanske de är lättare att förstå om informationen kommer från en "modernare" teknik (som kan fela ibland).

• Gilla
  • Haha
Conqvist och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag kan förstå att många inte ser poängen med ett elektroniskt lås, som Yale Doorman, när man är van med en nyckel, som ju fungerar. Jag tänkte likadant och tyckte mest det var en lite onödig grej när jag köpte ett hus med ett sådant lås för ett antal år sen. Nu har jag vant mig och vill inte gå tillbaks till nyckel igen. Inte så att jag inte klarar av att hantera en nyckel, utan jag tycker bara det är väldigt smidigt, särskilt med en dotter som ofta glömmer nycklar.

För mig är det som när vi fick första bilen med farthållare eller tv med fjärrkontroll. Vad löjligt, man kan ju hålla farten med gaspedalen och man kan byta kanal eller reglera ljudet vid TVn. Man vande sig rätt fort och uppskattade både fjärrkontroll och farthållare och även om jag kan köra en bil utan farthållare så vill jag inte byta tillbaka.

• Gilla
Skymag och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Världen eller Sverige är större än så. Självklart menar jag den svenska marknaden. Jag känner ingen som har nyckelfritt. Då menar jag inte bara där jag bor, utan bland de jag känner som är utspridda över landet..
De flesta i min bekantskapskrets, samt de flesta av mina kunder kör nyckelfritt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F fsn skrev:
vad är bra då, och VAD binder inte smuts som samtidigt smörjer? Det är som sagt ett välkänt faktum att WD40 och 5-56 inte smörjer alls men är extremt bra på att lösa upp skit (speciellt WD40 som jag håller mycket högre än 5~56). Jag duttar alltid i lite bromsrengöring, det spolar troligtvis bort skiten som WD40 löst upp. Men vilken typ av produkt skall man smörja med sen menar du? Vad tror du om silikon?
Du bör använda det medel tillverkaren rekommenderar t.ex ASSA låsspray eller Kaba cleaner, om jag vill vara MacGyver så hade jag använt lacknafta.
Det är mest rengöring men det efterlämnar en fet yta som har viss smörjande effekt utan att binda smuts.
Jag har som sagt gått djupare i detta tidigare då det är en ständigt återkommande frågeställning.

• Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
I
Fairlane Fairlane skrev:
Jag kan förstå att många inte ser poängen med ett elektroniskt lås, som Yale Doorman, när man är van med en nyckel, som ju fungerar. Jag tänkte likadant och tyckte mest det var en lite onödig grej när jag köpte ett hus med ett sådant lås för ett antal år sen. Nu har jag vant mig och vill inte gå tillbaks till nyckel igen. Inte så att jag inte klarar av att hantera en nyckel, utan jag tycker bara det är väldigt smidigt, särskilt med en dotter som ofta glömmer nycklar.

För mig är det som när vi fick första bilen med farthållare eller tv med fjärrkontroll. Vad löjligt, man kan ju hålla farten med gaspedalen och man kan byta kanal eller reglera ljudet vid TVn. Man vande sig rätt fort och uppskattade både fjärrkontroll och farthållare och även om jag kan köra en bil utan farthållare så vill jag inte byta tillbaka.
Så då är vi igång med jämförelsen med bilen igen haha :) Denna gången representerar farthållaren i bilen Yale Doorman och icke farthållare traditionell låscylinder. Tja, jag vet inte med dig men jag ser så gott som inga likheter här mer än att farthållare möjligtvis erbjuder mer funktionalitet men samtidigt också ökar riskerna men den skillnaden kände vi redan till utan att dra in bilar i smeten.

I
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
De flesta i min bekantskapskrets, samt de flesta av mina kunder kör nyckelfritt.
Damn! i min krets är det kanske 2% på sin höjd och då är de flesta 80-90 talister. Men visst, de riktigt gamla har ju ganska ofta fjärrlås för att hemtjänst och liknande ska komma in men känner inte så många sådana än.

Edit : Har ju såklart taget en titt om kvarteret där jag bor och skulle nog säga att 2% stämmer ganska bra även där. kanske lite lägre.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Damn! i min krets är det kanske 2% på sin höjd och då är de flesta 80-90 talister. Men visst, de riktigt gamla har ju ganska ofta fjärrlås för att hemtjänst och liknande ska komma in men känner inte så många sådana än.

Edit : Har ju såklart taget en titt om kvarteret där jag bor och skulle nog säga att 2% stämmer ganska bra även där. kanske lite lägre.
Njo, jag inser så här i efterhand att 'de flesta' var en överdrift. Utav mina grannar på gatan så har 4 av 10 nyckelfritt. Utav mina kunder är det väldigt många som jag får en kod som de lagt in för dagen så jag kan komma in i huset.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Visst, men frågan var ju hur det ser ut på marknaden som helhet, det lär inte bli många % som kör nyckelfritt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fairlane
I Ironside skrev:
Så då är vi igång med jämförelsen med bilen igen haha :) Denna gången representerar farthållaren i bilen Yale Doorman och icke farthållare traditionell låscylinder. Tja, jag vet inte med dig men jag ser så gott som inga likheter här mer än att farthållare möjligtvis erbjuder mer funktionalitet men samtidigt också ökar riskerna men den skillnaden kände vi redan till utan att dra in bilar i smeten.
Ja eller TVn som jag skrev men det glömde du kanske?
Det är nog inte fler möjligheter utan ökad bekvämlighet som är den stora fördelen. Ökade risker vet jag inte riktigt var de kommer ifrån.

F
I Ironside skrev:
Fyfan var tragisk slutledningsförmåga. Har du en mekanisk skrivmaskin med och förkastar allt vad datorer och sånt heter? Sitter du och postar här på en välsmord kulram eller råkar det vara en elektrifierad pryl?

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
E eobet skrev:
Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.

Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!

Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.

Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...

Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
Själv har masterlock nyckelbox till stugan, 3 huvud koder och 6 tillfälliga.
Knappa in kod och få ut nyckel.
Genom att olika personer får olika koder vet jag exakt vem som öppnade dörren och när.
Kodena kan du ändra hur mycket du vill.
En plus ifall man glömmer nyckel hemma då finns den i boxen hela tiden
strunta i Yaledoorman

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.