Unikt namn
J jocke31 skrev:
Typ att fråga kvartertes lokala Ove.
Jag frågade Ove, och han behövde låna både Wd40 och 5-56. Så nu har jag inget medel kvar... :confused:

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Återigen - larm är inget jag har något behov av.
Utlåning av nycklar ett ickeproblem.
De som behöver åtkomst till huset hsr en nyckel hela tiden.
Skulle jag glömma låsa när jag kommit hem skulle det inte vara hela världen. Fast det brukar inte hända.
Varför argumenterar du över något du inte bryr dig om?

• Gilla
  • Haha
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
I
F fsn skrev:
Fyfan var tragisk slutledningsförmåga. Har du en mekanisk skrivmaskin med och förkastar allt vad datorer och sånt heter? Sitter du och postar här på en välsmord kulram eller råkar det vara en elektrifierad pryl?
Haha ja fynfan alltså!! Vet du vad som är snäppet mer tragiskt? Att man inte klarar av att förstå att ett Yale doorman lås har fler risker än ett klassiskt ASSA lås. Men varför stanna där när man kan toppa nivån med att tro att det faktiskt går att posta på forumet med en kulram. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I Ironside skrev:
Att man inte klarar av att förstå att ett Yale doorman lås har fler risker än ett klassiskt ASSA lås.
Menar du då att låset i sig är osäkrare eller syftar du på något annat?

I Ironside skrev:
Haha ja fynfan alltså!! Vet du vad som är snäppet mer tragiskt? Att man inte klarar av att förstå att ett Yale doorman lås har fler risker än ett klassiskt ASSA lås. Men varför stanna där när man kan toppa nivån med att tro att det faktiskt går att posta på forumet med en kulram. :crysmile:
Såg du vad jag skrev tidigare om hur man öppnar en vanlig låscylinder?
https://www.gokeyless.com/blog/what-are-bump-keys-and-how-can-you-protect-your-home-against-them/

Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag frågade Ove, och han behövde låna både Wd40 och 5-56. Så nu har jag inget medel kvar... :confused:
Faktum är att jag köpte och använde CRC låsolja häromdagen till spanjoletterna på våra fönster, på inrådan från Elitfönster. Funkade utmärkt. Ingen 5-56 här. :cool:

I
pacman42 pacman42 skrev:
Såg du vad jag skrev tidigare om hur man öppnar en vanlig låscylinder?
[länk]
Key bumping är mycket riktigt en enkel och snabb metod för att öppna ett "traditionellt lås", allt man egentligen behöver är en korrekt bump key för cylindern samt en liten hammare. Flera av de stora tillverkaren ex Medeco, Mul-T-Lock, Sclage, Abus, Yale(som tydligen också säljer traditionella cylindrar) och Assa ABLOY har utvecklat metoder för att motverka key-bumping. Utan att investera allt för mycket tid så verkar de fungera relativt bra, det är dock inte alltid så tydligt vilka cylindrar som har key-bumping skydd. När det gäller ASSA ABLOY så verkar det vara huvudsakligen 4 metoder man satt in : security pins, Sidebars, Disc Tumblers och False Grooves.

Men oavsett så tror jag att låsets faktiskt förmåga har en väldigt liten betydelse vid inbrott, vill tjuven in så kommer tjuven in på ett eller annat vis(iallafall om vi pratar vanlig villa). Det viktiga för mig är att låset\dörren inte strular när jag behöver använda den, särskilt då i nödläge ex om man behöver komma ut\in vid brand.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Key bumping är mycket riktigt en enkel och snabb metod för att öppna ett "traditionellt lås", allt man egentligen behöver är en korrekt bump key för cylindern samt en liten hammare. Flera av de stora tillverkaren ex Medeco, Mul-T-Lock, Sclage, Abus, Yale(som tydligen också säljer traditionella cylindrar) och Assa ABLOY har utvecklat metoder för att motverka key-bumping. Utan att investera allt för mycket tid så verkar de fungera relativt bra, det är dock inte alltid så tydligt vilka cylindrar som har key-bumping skydd. När det gäller ASSA ABLOY så verkar det vara huvudsakligen 4 metoder man satt in : security pins, Sidebars, Disc Tumblers och False Grooves.

Men oavsett så tror jag att låsets faktiskt förmåga har en väldigt liten betydelse vid inbrott, vill tjuven in så kommer tjuven in på ett eller annat vis(iallafall om vi pratar vanlig villa). Det viktiga för mig är att låset\dörren inte strular när jag behöver använda den, särskilt då i nödläge ex om man behöver komma ut\in vid brand.
Precis min poäng, låsen är i första hand en bekvämlighet och ett skydd mot knarkande tonåringar. Vill tjuven in så tar sig tjuven in.

Bra investering. Kan fjärr manövrera lås och släppa in bud. Logg på vem som kommit. Lås status (har man glömt larma, låsa osv).
Alla kan ha egen unik kod / tag

Funkar fint. 2års batteritid plus 9v batteri mot polerna som backup. Inga problem hittills.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Hur många sekunder tar det att öppna ett mekaniskt lås? Förstår inte hur någon känns risig säker, oavsett om det är mekaniskt eller digitalt, enkelt att ta dig in är det utan nyckel/kod oavsett.

S SueCia skrev:
Man använder väl ändå tag med sin Yale doorman? Kan inte förstå om försäkringsbolag går med på att man bara kräver en kod för att komma in i huset?

Eller hur de boende kan sova tryggt om allt som krävs för att öppna ytterdörren är en kod?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
AndersPS AndersPS skrev:
Hur många sekunder tar det att öppna ett mekaniskt lås? Förstår inte hur någon känns risig säker, oavsett om det är mekaniskt eller digitalt, enkelt att ta dig in är det utan nyckel/kod oavsett.
Det går att slå in en ruta eller sätta ett bräckjärn i karmen och bara kötta sig in. Man har naturligtvis noll potential att klura fram en 6-siffrig kod och oavsett mekaniskt eller elektroniskt, det stoppar de som går runt och känner på dörrar.

Man kan ha ett skalskydd med på sitt larm om man vill. Vi har det, använder det aldrig.

• Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:

Keybumping är större på internet än i verkligheten, jag har hitintills aldrig varit på ett inbrott där metoden varit keybumping.
Det finns flera metoder för att skydda sig mot keybumping GeGe har ett enkelt skydd där ett överstift har en magnet så stiftet inte särar sig från ett härdat magnetiskt understift.
Keybumping ser lättare ut än det är dels sitter låscylindrar "rätt" i sverige och inte upp och ner som på många andra ställen vilket försvårar keybumping.
En klassisk ASSA 700 låscylinder har ganska hårda fjädrar vilket försvårar keybumping men på svenska marknaden är det även vanligare med fler stiftkanaler/spärrelement vilka försvårar, lägg där till att det inte är ovanligt med större stifthöjder.
Jag har tillverkat många bumpkeys och det fungerar inte lika väl som på nätet och i vissa låscylindrar krävs även väl valda delningar för att det ska fungera bra.
Kofot get ett bättre och mer garanterat resultat.

• Gilla
Conqvist och 4 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Keybumping är större på internet än i verkligheten, jag har hitintills aldrig varit på ett inbrott där metoden varit keybumping.
Det finns flera metoder för att skydda sig mot keybumping GeGe har ett enkelt skydd där ett överstift har en magnet så stiftet inte särar sig från ett härdat magnetiskt understift.
Keybumping ser lättare ut än det är dels sitter låscylindrar "rätt" i sverige och inte upp och ner som på många andra ställen vilket försvårar keybumping.
En klassisk ASSA 700 låscylinder har ganska hårda fjädrar vilket försvårar keybumping men på svenska marknaden är det även vanligare med fler stiftkanaler/spärrelement vilka försvårar, lägg där till att det inte är ovanligt med större stifthöjder.
Jag har tillverkat många bumpkeys och det fungerar inte lika väl som på nätet och i vissa låscylindrar krävs även väl valda delningar för att det ska fungera bra.
Kofot get ett bättre och mer garanterat resultat.
Poängen med att lyfta detta (vilket det var jag som gjorde) var att peka på att dörrlås inte skyddar mot inbrott, oavsett om de har nyckel eller kodlås. Jag nämnde även att exempelvis fönster är en lätt väg in.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Yale är bra larmpanel dock :) så glömmer man inte larma på.

F
K Krypström skrev:
Yale är bra larmpanel dock :) så glömmer man inte larma på.
Jag tycker tvärt om, att det känns jävligt risigt att larma av med samma kod, och samtidigt som man låser upp.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.