Hej!

Håller på med ett vår nybyggnation och är nu dags att installera FTX.
Vi har fått projektering med konstruktionsritning dimensionering och material specifikation av husleverantör men vi skall själva installera system

Skulle vilja ha lite råd gällande bästa sätt att fästa rören på deras väg från vinden ner i snedtak med isoleringen och bryter sedan ångspärren för att gå genom bjälklag till nedervåningen.

Har 2 alternativ för tillfället.
1. Följa konstruktionsritning och sätta 2 gles för att ge stöd åt röret sedan fästa det med hålband
Metallrör för FTX-system installeras mellan träbjälkar i ett snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Frångå ritning för att kunna fästa rören längs takstolarna, det handlar om 20-30cm skillnad i från ritning på sin höjd och kunna fästa rören direkt med hålband
. Ventilationsrör i metall fäst vid en träram i taket med hjälp av hålband, sett från sidan.
Skapa konto

Funderar även på om oavsett lösning om det kan vara en bra ide att lägga någon form av gummi för att förhindra att rören ligger direkt mot träet för att förhindra möjligt missljud?

Någon annan som har en bra idé eller hur de har löst detta?

Tanken är sedan att stammen vilar på takstolarna på vinden.

Tack på förhand!

Kanalstöd är attiraljen som du söker. Både för pipan som går längst med snetaket, men även för att höja upp stammen på vinden då du ändå måste komma åt att isolera kanalerna i kallutrymme.

• Kanalstöd av metall för att fästa och höja upp rör på vinden, med hål för montering.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Spiksmeden skrev:
Kanalstöd är attiraljen som du söker. Både för pipan som går längst med snetaket, men även för att höja upp stammen på vinden då du ändå måste komma åt att isolera kanalerna i kallutrymme.
Kanalstöd har jag men tänkte att det blir svårt att använda dessa vid infästning på en vägg med tanke på att de är öppna.
Man får skruva fast röret i fästet då?

Större delen av stammen har möjlighet att ligga i lösullen därav tänkte jag låta den ligga på takstolarna och isolera där det behövs.

Du skruvar fast röret ja. 😊 Eventuellt så klipper du ner stöden lite om det passar dragningen bättre (lägg ett stöd på det andra rygg mot rygg så att säga, och rita av rundningen för enklaste mallning).

Kanalstöd och ventilationsskruv (trots sin korta längd) står pall för mer än vad man tror oavsett riktning på montage.

• Metallrör fastskruvat på en vägg med kanalstöd; rördragningen visar hur stöd och ventilationsskruv kan monteras.
    Skapa konto
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S SteffeOsten skrev:
Hej!

Vi har fått projektering med konstruktionsritning dimensionering och material specifikation av husleverantör men vi skall själva installera system

Skulle vilja ha lite råd gällande bästa sätt att fästa rören på deras väg från vinden ner i snedtak med isoleringen och bryter sedan ångspärren för att gå genom bjälklag till nedervåningen.

1. Följa konstruktionsritning och sätta 2 gles för att ge stöd åt röret sedan fästa det med hålband
[bild]

2. Frångå ritning för att kunna fästa rören längs takstolarna, det handlar om 20-30cm skillnad i från ritning på sin höjd och kunna fästa rören direkt med hålband
.[bild]

Funderar även på om oavsett lösning om det kan vara en bra ide att lägga någon form av gummi för att förhindra att rören ligger direkt mot träet för att förhindra möjligt missljud?

Tack på förhand!
Spika en kort 45x45 eller 45x90 mot underlaget 10cm längre än kanalbredden att skruva hålbandet i. Då får du distans till underlaget för isolering.

Tack för svar!

En till fundering hur mycket lösull är tillräckligt för att inte behöva isolera till/frånluft kanalerna ?

Det kommer vara ca 150mm ovanför kanalerna.

det är viktigt att isolera så bra man bara kan, snåla INTE på det. det kan aldrig bli överisolerat!

M MagicFingers skrev:
det är viktigt att isolera så bra man bara kan, snåla INTE på det. det kan aldrig bli överisolerat!
Absolut snålas ska det inte göra! tänkte om jag möjligtvis bör placera rören ovanför lösullen och isolera dem i stället då?

Alternativt låta de ligga i ullen och lägga extra isolering ovanför endast kanalerna ?

När jag monterade ventrören i vårt nybygge gjorde jag enligt ditt alternativ 1 men byggde på med en distans i form av 2st liggande 28x70mm för att få plats med lösull mellan rör och ångbroms och sedan med självhäftande ljuddämpningsmatta där ventrör och trä kom i kontakt för att minimera risken för vibrationer.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
J Jojak91 skrev:
När jag monterade ventrören i vårt nybygge gjorde jag enligt ditt alternativ 1 men byggde på med en distans i form av 2st liggande 28x70mm för att få plats med lösull mellan rör och ångbroms och sedan med självhäftande ljuddämpningsmatta där ventrör och trä kom i kontakt för att minimera risken för vibrationer.
Tack för svar , det lutar åt denna lösningen.

Hur gjorde du med ljuddämpare?

I min konstruktionsritning så har de endast ljuddämpare på till/frånluft direkt efter aggregat och sedan inga fler , det känns lite ?

S SteffeOsten skrev:
Tack för svar , det lutar åt denna lösningen.

Hur gjorde du med ljuddämpare?

I min konstruktionsritning så har de endast ljuddämpare på till/frånluft direkt efter aggregat och sedan inga fler , det känns lite ?
Vi hade dels ljuddämpare direkt efter aggregat på både tilluft/frånluft. Samt ljuddämpare på tilluften in i alla rum. Likaså kostade vi på oss ljuddämpare på uteluft och avluft, för att minimera ljudet utomhus från aggregatet, kanske onödigt men kändes bra iaf. Tilluften är supertyst. På frånluftsidan hörs ett surr från aggregatet samt att ljuden från rum där det sitter frånluft hörs tydligt emellan dessa.

Bifogar en bild på hur tilluften såg ut vid varje rum.

• Ventilationssystem för tilluft i ett rum under tak med synliga rör och fönster.
    Skapa konto
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
J Jojak91 skrev:
Vi hade dels ljuddämpare direkt efter aggregat på både tilluft/frånluft. Samt ljuddämpare på tilluften in i alla rum. Likaså kostade vi på oss ljuddämpare på uteluft och avluft, för att minimera ljudet utomhus från aggregatet, kanske onödigt men kändes bra iaf. Tilluften är supertyst. På frånluftsidan hörs ett surr från aggregatet samt att ljuden från rum där det sitter frånluft hörs tydligt emellan dessa.

Bifogar en bild på hur tilluften såg ut vid varje rum.
Kanon super tack för det utförliga svaret, det blir att lägga till ljuddämpare på tilluften åtminstone , möjligtvis att man kostar på sig dämpare till avluft/uteluft.

S SteffeOsten skrev:
Hej!

[bild]

.[bild]

Tack på förhand!
Hej!
Ang din upphängning av ventilationsrör så skulle jag valt att göra gles varianten.
Det för att isoleringen brukar vara krånglig att få till runt röret när det ligger dikt sida om takstol, iaf enligt de isolerare vi brukar anlita.
Sen på vinden så skulle jag lagt rören dikt takstolar så att du får så mycket isolering som möjligt på dem. Min rek 200mm.

Skippa dina slangar vid varje din, kör på en tillufts låda (typ swegon als). Dom fungerar som ljuddämpare och spjäll = svinbra vid injustering och ljudmässigt.
Lägg några bra ljuddämpare på stammen så räcker det.
Hemma hos mig så kör jag både ljuddämpare på stam och en innan ALS lådan. Finns inga tendenser till ljud även vid forcering.
Men då jobbar jag inom ventilation så jag hade grejor för bra kurs😀

• Gilla
SteffeOsten
  • Laddar…
Till och frånluft, egentligen alla rör som riskerar att bli kalla skall kondensisoleras, det räcker inte att lägga dom i lösull.

Rören i sig skall bara ligga där, se till att du har flex vid anslutning till aggregatet så du inte får resonans eller stomvibrationer i rören.

• Gilla
SteffeOsten
  • Laddar…
Jag skulle isolera rören med Armaflex, både dämpar och har väldigt bra isoleringsförmåga.
Kostar säkert en slant, men blir riktigt bra.
Kul att hålla på med när man fått in snitsen i jämförelse med matta, nät och ståltråd.

• Gilla
SteffeOsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.