394 läst ·
7 svar
394 läst
7 svar
Spirorör genom befintligt tätskikt – hur göra?
Vi ska installera FTX och behöver dra kanaler till/genom badrummet:
Frågor:
- Frånluft från aggregatet i utrymme vägg i vägg.
- Tilluftskanal som passerar genom badrummet (genom väggen och upp i taket till vinden, bästa dragningen så som huset är byggt).
- Två genomföringar i vägg
- En i tak (den känns OK, jag kommer åt att täta mot plasten uppifrån)
Frågor:
- Hur gör man detta korrekt i efterhand?
- Räcker det med silikon mellan spiro och kakel, eller är det en dålig lösning?
- Kan man ta bort kaklet i en lite större diameter runt hålet för att kunna täta mot tätskiktet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Du skriver nära dusch och vad som är tillåtet skiljer mellan plats för dusch/badkar (upp till 2 m) och våtzon 1 resp. 2, se här vad som är tillåtet på olika ställen: https://www.gvk.se/branschregler/rorgenomforing/rorgenomforingar-i-vagg/
Så som jag har uppfattat det behöver du ta bort kaklet runt om där du ska göra genomföringarna, göra genomföringarna enligt anvisningen, laga tätskiktet enligt tätskiktstillverkarens instruktioner och sätta upp kaklet.
Branschregler: https://www.bkr.se/regler
Så som jag har uppfattat det behöver du ta bort kaklet runt om där du ska göra genomföringarna, göra genomföringarna enligt anvisningen, laga tätskiktet enligt tätskiktstillverkarens instruktioner och sätta upp kaklet.
Branschregler: https://www.bkr.se/regler
Tack så mycket! Det är våtzon 1 eftersom det är över 2 meter. Men tyvärr vet jag inte vad det är för tätskikt, badrummet är ca 14 år gammalt och vi har ingen dokumentation från förra ägaren. Brukar man se vad det är för fabrikat när man väl tagit ner en kakelplatta?BirgitS skrev:
Du skriver nära dusch och vad som är tillåtet skiljer mellan plats för dusch/badkar (upp till 2 m) och våtzon 1 resp. 2, se här vad som är tillåtet på olika ställen: [länk]
Branschregler: [länk]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag är tveksam till om det räcker med en kakelplatta. Namnet står ju på folien, men inte över hela ytan.
Jag vet inte om exakt samma tätskikt tillverkas idag som för 14 år sen, eller om det finns lagningsanvisningar för så gamla.
Jag vet inte om exakt samma tätskikt tillverkas idag som för 14 år sen, eller om det finns lagningsanvisningar för så gamla.
Det är stor risk att skada tätskiktet när man lossar plattor.P picusviridis skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Ja, så man måste veta vad det är för tätskikt och hur det ska lagas enligt tillverkaren.mexitegel skrev:
Om man vill följa branschreglerna (göra korrekt). Men man får göra hur man vill i sitt eget hus, men försäkringsbolaget kan ju ställa till med problem om det blir en vattenskada.
Tack för svaren! Känns som att det blir svårt att göra det här korrekt utan att skada mer av tätskiktet. Så antingen någon enklare och inte godkänd lösning, eller tänka om helt… Hur stor risk tar jag om jag tar bort kakel i säg 120 mm diameter, borrar hål för 100-kanalen och tätar mellan spiro och tätskikt med silikon?
Ett alternativ är att dra både frånluft och tilluft ovan tak, men då får jag istället ta ner gipsen och försöka få upp kanalerna i isoleringen underifrån. Pest eller kolera? 😊
Ett alternativ är att dra både frånluft och tilluft ovan tak, men då får jag istället ta ner gipsen och försöka få upp kanalerna i isoleringen underifrån. Pest eller kolera? 😊
Klicka här för att svara