J
Q Qala19 skrev:
Ja de sista pengarna räcker inte ens till en ordentlig badrumsmatta
Är det ett företag som har god ekonomi?

J Jansson69 skrev:
Är det ett företag som har god ekonomi?
Jag har försökt kolla upp det, inte helt lätt. Men verkar vara okej. Däremot blir man orolig nu när detta sker och de försöker lägga locket på.

J
Q Qala19 skrev:
Jag har försökt kolla upp det, inte helt lätt. Men verkar vara okej. Däremot blir man orolig nu när detta sker och de försöker lägga locket på.
Har dom AB så ser du ju på Allabolag.se

J Jansson69 skrev:
Har dom AB så ser du ju på Allabolag.se
Deras siffror 2024 var bra, 2023 mindre bra. De har klagat lite över ekonomin under renoveringen och det var därför jag kände mig pressad att betala den ”sista” fakturan. Korkat så in i med facit i hand. Men trodde aldrig att vi skulle hamna här.

J
Q Qala19 skrev:
Deras siffror 2024 var bra, 2023 mindre bra. De har klagat lite över ekonomin under renoveringen och det var därför jag kände mig pressad att betala den ”sista” fakturan. Korkat så in i med facit i hand. Men trodde aldrig att vi skulle hamna här.
Du är inte ensam ganska vanligt i badrumsrenoveringar..
Men har dom ekonomi i företaget och dom inte löser golvet enligt besiktningen så finns bara den rättsliga vägen..

Redigerat:
C
Q Qala19 skrev:
jag vill även vet om tekniken med XPS är en teknik som är godkänt att bygga upp en sådan kant.
För att adressera denna ursprungsfråga finns det ju definitivt XPS-baserade produkter för att bygga badrumsinredning iallafall. Och utan att ha några egna erfarenheter av dessa uppfattar jag att de kan användas utanpå tätskikt. Så det finns ju iallafall en viss sannolikhet att de använt material som är specifikt avsett för ändamålet.

Exempelvis:
https://www.wedi.net/en/products/building-systems/building-boards

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Har svårt att se att tex ett försäkringsbolag köper det resonemanget, grejen är ju att ett ev vattenläckage ska rinna ner i golvbrunnen o inte ut över tröskeln.
Försäkringsbolagens krav är att man har följt branschreglerna. Det blir många liter vatten som ryms på golvet även med bara 2 cm höjdskillnad, sen rinner det ju ut hela tiden genom golvbrunnen också.

BirgitS BirgitS skrev:
Försäkringsbolagens krav är att man har följt branschreglerna. Det blir många liter vatten som ryms på golvet även med bara 2 cm höjdskillnad, sen rinner det ju ut hela tiden genom golvbrunnen också.
I detta fallet har jag svårt att se hur vattnet ska kunna nå golvbrunnen om du tex får ett läckage vid handfatet.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
BirgitS
I detta fallet har jag svårt att se hur vattnet ska kunna nå golvbrunnen om du tex får ett läckage vid handfatet.
Javisst, men det har ju inte något att göra med just det kravet i branschreglerna.

C cpalm skrev:
För att adressera denna ursprungsfråga finns det ju definitivt XPS-baserade produkter för att bygga badrumsinredning iallafall. Och utan att ha några egna erfarenheter av dessa uppfattar jag att de kan användas utanpå tätskikt. Så det finns ju iallafall en viss sannolikhet att de använt material som är specifikt avsett för ändamålet.

Exempelvis:
[länk]
Tack att du svarade på den huvudsakliga frågan. Var inne på YouTube precis men hamnade bara på engelska videos och då får jag nog inte rätt information. Har faktiskt mailat till företaget som tillverkar tätskiktet och även det företaget jag tror som gjort XPS skivan.

Nej. Men jag hantverkarna har nog insett misstaget och förstår att badrummet kanske behöver göras om. Därför försöker de med allt just nu.

tommib
Det var precis min poäng i första inlägget, även om jag inte formulerade den rakt ut.

Du gör fel i att fokusera på XPSen, den är ointressant. Oavsett vad det är i kanten är kanten fel och ska tas bort

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det var precis min poäng i första inlägget, även om jag inte formulerade den rakt ut.

Du gör fel i att fokusera på XPSen, den är ointressant. Oavsett vad det är i kanten är kanten fel och ska tas bort
Förstår dig. Men de hävdar att det går att borra i kanten för att lösa problemet. Men är då XPS fel material är det ännu en anledning att de måste ta bort den.

C
Jag begriper inte riktigt hur det kunnat blivit så här från första början om det inte är något man uttryckligen har beställt?
Om det är en svenska firma som har erfarenhet att bygga badrum enligt svenska bransch- och byggregler.
Har de någon form av certifiering?

Detta tyder ju på att man inte har kunskap om ens det allra mest grundläggande av byggreglerna, och man undrar ju vad mer som kan ha gått fel?

Jag skulle nog helt klart fundera på att ta in en certifierad besiktningsman för en genomgång.
Om inte annat kanske dennes argument väger tyngre(?)

• Gilla
Qala19
  • Laddar…
J
C cpalm skrev:
Jag begriper inte riktigt hur det kunnat blivit så här från första början om det inte är något man uttryckligen har beställt?
Om det är en svenska firma som har erfarenhet att bygga badrum enligt svenska bransch- och byggregler.
Har de någon form av certifiering?

Detta tyder ju på att man inte har kunskap om ens det allra mest grundläggande av byggreglerna, och man undrar ju vad mer som kan ha gått fel?

Jag skulle nog helt klart fundera på att ta in en certifierad besiktningsman för en genomgång.
Om inte annat kanske dennes argument väger tyngre(?)
Har TS inte redan besiktigat och detta var en av anmärkningarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.