J
Q Qala19 skrev:
Nej jag håller med dig, vi ska ha en ombesiktning om en månad. Då får vi garanterat samma svar en gång till då de inte åtgärdat felen.
Om dom går med på att åtgärda hur kommer golvet att bli?

J Jansson69 skrev:
Om dom går med på att åtgärda hur kommer golvet att bli?
Jag tror inte det går att göra golvet bra utan att behöva lägga om hela då det är mönsterpassat. Det är nog där skon klämmer samtidigt som de har byggt övriga golv med obefintligt fall.

Samtidigt finns det lokala bakfall enligt besiktningsmannen vilket även hantverkaren inte håller med om. Däremot går det att se tydligt med både vatten och nickelkula.

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
J
Q Qala19 skrev:
Jag tror inte det går att göra golvet bra utan att behöva lägga om hela då det är mönsterpassat. Det är nog där skon klämmer samtidigt som de har byggt övriga golv med obefintligt fall.

Samtidigt finns det lokala bakfall enligt besiktningsmannen vilket även hantverkaren inte håller med om. Däremot går det att se tydligt med både vatten och nickelkula.
Fan va tråkigt hoppas du inte har betalt allt ännu och håller inne det tills allt är som det ska.

Tröskeln ska väl vara x antal cm över golvbrunnen enl gällande branchregler..

Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Då tror jag tröskeln behöver bli 12 cm hög 🙃

J Jansson69 skrev:
Fan va tråkigt hoppas du inte har betalt allt ännu och håller inne det tills allt är som det ska.
Jag har betalt för mycket och har tyvärr inte speciellt mycket att hålla på.

• Ledsen
Jansson69
  • Laddar…
Q Qala19 skrev:
Då tror jag tröskeln behöver bli 12 cm hög 🙃
De e nog svårt o runda det då det är ett krav enl bla Bkr.

BirgitS
Jag tror det är formulerat ungefär att tätskiktets överkant vid tröskeln ska vara minst 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror det är formulerat ungefär att tätskiktets överkant vid tröskeln ska vara minst 2 cm högre än tätskiktet vid golvbrunnen.
Har svårt att se att tex ett försäkringsbolag köper det resonemanget, grejen är ju att ett ev vattenläckage ska rinna ner i golvbrunnen o inte ut över tröskeln.

Har svårt att se att tex ett försäkringsbolag köper det resonemanget, grejen är ju att ett ev vattenläckage ska rinna ner i golvbrunnen o inte ut över tröskeln.
Har också förstått att det ska finnas ett uppvik på 2 cm vid tröskeln. Överdrev nog min tröskel, men den behöver vara minst 7 cm vilket är en jäkla höjd att kliva över.
Samtidigt om nu ett hål skulle vara en eventuell lösning behöver hålet vara litet för det ska inte synas, om hålet är litet släpper det inte igenom speciellt mycket vatten om det läcker ut mycket vatten från handfat eller toalettstolen.

ChatGPT hjälpte mig med en uträkning att det skulle ta 7 dygn innan vattnet är ovanför dörrkarmen och tar sig ut i hallen. Inte världens bästa källa men ger en fingervisning om att det kan bli svårt med ett hål.

Har också kommit så här långt när det gäller googling. Men jag får väl vänta ut detta till ombesiktningen. Känns surt att behöva vänta och sedan får de åtgärda det om en månad istället när de faktiskt borde göra det direkt.

J
Q Qala19 skrev:
Har också kommit så här långt när det gäller googling. Men jag får väl vänta ut detta till ombesiktningen. Känns surt att behöva vänta och sedan får de åtgärda det om en månad istället när de faktiskt borde göra det direkt.
Ring besiktningsmannen och säg att dom tänker inte åtgärda så behöver vi vänta så länge med ombesiktning, så kanske han skrämmer upp hantverkaren genom att ringa dom🤷

J Jansson69 skrev:
Ring besiktningsmannen och säg att dom tänker inte åtgärda så behöver vi vänta så länge med ombesiktning, så kanske han skrämmer upp hantverkaren genom att ringa dom🤷
Ja, jag kan tänka mig att be honom göra det faktiskt.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Eftersom du redan betalat det mesta, antar att det är för lite pengar kvar att betala mot vad det kostar att göra det riktigt så tror jag inte du kommer få det åtgärdat av firman.

Persson88 Persson88 skrev:
Eftersom du redan betalat det mesta, antar att det är för lite pengar kvar att betala mot vad det kostar att göra det riktigt så tror jag inte du kommer få det åtgärdat av firman.
Ja de sista pengarna räcker inte ens till en ordentlig badrumsmatta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.