1 319 läst ·
49 svar
1k läst
49 svar
XPS cellplast i våtrum - hur får man göra?
Jag tror inte det går att göra golvet bra utan att behöva lägga om hela då det är mönsterpassat. Det är nog där skon klämmer samtidigt som de har byggt övriga golv med obefintligt fall.J Jansson69 skrev:
Samtidigt finns det lokala bakfall enligt besiktningsmannen vilket även hantverkaren inte håller med om. Däremot går det att se tydligt med både vatten och nickelkula.
Fan va tråkigt hoppas du inte har betalt allt ännu och håller inne det tills allt är som det ska.Q Qala19 skrev:Jag tror inte det går att göra golvet bra utan att behöva lägga om hela då det är mönsterpassat. Det är nog där skon klämmer samtidigt som de har byggt övriga golv med obefintligt fall.
Samtidigt finns det lokala bakfall enligt besiktningsmannen vilket även hantverkaren inte håller med om. Däremot går det att se tydligt med både vatten och nickelkula.
Tröskeln ska väl vara x antal cm över golvbrunnen enl gällande branchregler..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Har svårt att se att tex ett försäkringsbolag köper det resonemanget, grejen är ju att ett ev vattenläckage ska rinna ner i golvbrunnen o inte ut över tröskeln.BirgitS skrev:
Har också förstått att det ska finnas ett uppvik på 2 cm vid tröskeln. Överdrev nog min tröskel, men den behöver vara minst 7 cm vilket är en jäkla höjd att kliva över.Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Samtidigt om nu ett hål skulle vara en eventuell lösning behöver hålet vara litet för det ska inte synas, om hålet är litet släpper det inte igenom speciellt mycket vatten om det läcker ut mycket vatten från handfat eller toalettstolen.
ChatGPT hjälpte mig med en uträkning att det skulle ta 7 dygn innan vattnet är ovanför dörrkarmen och tar sig ut i hallen. Inte världens bästa källa men ger en fingervisning om att det kan bli svårt med ett hål.
Ring besiktningsmannen och säg att dom tänker inte åtgärda så behöver vi vänta så länge med ombesiktning, så kanske han skrämmer upp hantverkaren genom att ringa dom🤷Q Qala19 skrev: