Hur får man använda XPS våtrumsskiva i badrummet? Om man ska tänka rent allmänt vad tillverkarna säger men givetvis vad BKR och GVK har för branschregler. Vad jag har förstått är det såhär:
  1. Bjälklag / betong
  2. Isolering (XPS kan ligga här)
  3. Avjämningsmassa / fallspackel
  4. Tätskikt
  5. Fix
  6. Klinker
Men om det blir såhär på en liten del av badrummet som även är exponerat för vatten i duschen:
  1. Bjälklag / betong
  2. Isolering (XPS kan ligga här)
  3. Avjämningsmassa / fallspackel
  4. Tätskikt
  5. Nytt lager XPS
  6. Fix
  7. Klinker
Notera punkt 5 att det kommer ytterligare ett lager XPS ovanför tätskiktet. Är detta godkänt? Varför inte isåfall?
Tänk att det är för en kant ska hålla vattnet kvar i zon 1 och inte komma ut i resten av badrummet. Det finns bara ett brunnslock i badrummet och det är i duschen.

Bifogar en lånad bild (den inringade delen) där jag tror det är gjort som på alternativ två och är osäker på om det är en godkänd lösning.

Jag är inte intresserad av att veta vad ni personligen tycker utan vad reglerna faktiskt säger. Att stoppa vatten från att rinna tillbaka in till brunnslocket är inte godkänt men jag vill även vet om tekniken med XPS är en teknik som är godkänt att bygga upp en sådan kant.
 
  • Duschhörna med vitt kakel och duschdraperi, höjdskillnad markerad med röd cirkel, trästol med handdukar bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Lösningen du planerar att göra är inte godkänd i sig så vad spelar det för roll om sättet du gör det på är godkänt eller inte?
 
tommib tommib skrev:
Lösningen du planerar att göra är inte godkänd i sig så vad spelar det för roll om sättet du gör det på är godkänt eller inte?
Jag vill nämligen få hantverkarna att ta bort den, då jag vet att den inte är godkänd och även vid en slutbesiktning godkändes inte lösningen. Men de hävdar på något sätt att den är det.
Så ge mig lite mer info!

Enligt dem så räcker det med att borra hål i den för att släppa tillbaka eventuellt vatten som hamnar i zon 2. Dessutom hävdas det att eftersom den är byggd ovanpå fixet släpper den tillbaks vatten genom fixen mot golvbrunnen.
Vi är oens och kommer inte vidare.

Denna lösning var något som hantverkarna rekommenderade oss att ta. Vi accepterade i god tro men blev inte informerade om riskerna att badrummet inte skulle bli godkänt vid en besiktning. Det känns omöjligt för en utan denna kunskap att veta det. Men när man läser om det i efterhand känns allt självklart att vatten från en skada på toalettstolen eller handfatet måste ta sig en golvbrunn utan hinder.
 
J
Q Qala19 skrev:
Jag vill nämligen få hantverkarna att ta bort den, då jag vet att den inte är godkänd och även vid en slutbesiktning godkändes inte lösningen. Men de hävdar på något sätt att den är det.
Så ge mig lite mer info!

Enligt dem så räcker det med att borra hål i den för att släppa tillbaka eventuellt vatten som hamnar i zon 2. Dessutom hävdas det att eftersom den är byggd ovanpå fixet släpper den tillbaks vatten genom fixen mot golvbrunnen.
Vi är oens och kommer inte vidare.

Denna lösning var något som hantverkarna rekommenderade oss att ta. Vi accepterade i god tro men blev inte informerade om riskerna att badrummet inte skulle bli godkänt vid en besiktning. Det känns omöjligt för en utan denna kunskap att veta det. Men när man läser om det i efterhand känns allt självklart att vatten från en skada på toalettstolen eller handfatet måste ta sig en golvbrunn utan hinder.
Ni har alltså ingen brunn i övrigt i badrummet utan den enda är i duschen?
 
J Jansson69 skrev:
Ni har alltså ingen brunn i övrigt i badrummet utan den enda är i duschen?
Exakt det stämmer. Därför blir detta ett problem.
Men som jag skrev innan: badrummet är utdömt och hantverkaren tänkt göra en ”nödlösning” samtidigt som de säger att kanten skulle gå igenom BKRs regler. Så inget händer.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
Vanligen räcker det ju med bra fall och duschdörrar för att hålla vattnet innanför duschdörrarna. Men det finns lös duschsarg att köpa som man lägger på plats just när man duschar, och sen ställer mot väggen för att vattnet från ett vattenrör som går sönder kan rinna ner i duschen. Håller ett duschdraperi på plats. T.ex. den här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ma-8101-duschsarg-vinkel-vit-92x92-cm-2361464

Sen finns det ju duschkar, men då måste man vara noga med att välja ett där vatten på golvet kan rinna under bort till golvbrunnen. T.ex. den här som står på justerbara ben: https://hillceramic.se/shop/badrum/ravak-duschkar-angela-la-90x90-kvadratisk-vit-blank-bdr6494/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Q Qala19 skrev:
Exakt det stämmer. Därför blir detta ett problem.
Men som jag skrev innan: badrummet är utdömt och hantverkaren tänkt göra en ”nödlösning” samtidigt som de säger att kanten skulle gå igenom BKRs regler. Så inget händer.
Ok ja detta är inte helt lätt..
Men i och med att dom påstår att det är godkänt enligt BKR så kan dom väl visa det?
 
BirgitS
Q Qala19 skrev:
Exakt det stämmer. Därför blir detta ett problem.
Men som jag skrev innan: badrummet är utdömt och hantverkaren tänkt göra en ”nödlösning” samtidigt som de säger att kanten skulle gå igenom BKRs regler. Så inget händer.
Enligt branschreglerna får det inte finnas bakfall någonstans på golvytan i badrummet. Jag har svårt att se att hantverkarna kan bevisa att det stämmer med en genomborrad kant.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vanligen räcker det ju med bra fall och duschdörrar för att hålla vattnet innanför duschdörrarna. Men det finns lös duschsarg att köpa som man lägger på plats just när man duschar, och sen ställer mot väggen för att vattnet från ett vattenrör som går sönder kan rinna ner i duschen. Håller ett duschdraperi på plats. T.ex. den här: [länk]

Sen finns det ju duschkar, men då måste man vara noga med att välja ett där vatten på golvet kan rinna under bort till golvbrunnen. T.ex. den här som står på justerbara ben: [länk]
Tack! Men vi vill inte ha någon kant utan jag försöker samla ihop information då vi är oens med vår hantverkare kring kanten han har byggt.
 
BirgitS
Använd då inlägg 8 och de andra som går ut på samma sak.
 
  • Gilla
Qala19
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Ok ja detta är inte helt lätt..
Men i och med att dom påstår att det är godkänt enligt BKR så kan dom väl visa det?
Ja, men just nu är det mest ”när vi pratade med..”

Men jag har också haft kontakt med BKR både på mail och i telefon om denna kanten. Det står inte att det INTE får finnas en kant in mot en dusch men vattnet får inte stoppas. Sen verkar det vara beroende på hur reglerna tolkas kring om kanten ändå är godkänd. Det är väldigt snurrigt och jag lägger extremt mycket tid på detta.
Samtidigt tycker inte vårt försäkringsbolag att detta lät som något deras skadereglerare godkänner i framtiden vid en eventuell skada.
Men såklart när hantverkaren kontaktar sitt försäkringsbolag är det inga problem.

Jag går iallafall på vad den oberoende besiktningsmannen säger och mitt försäkringsbolag. Men kan jag samtidigt få veta om detta är en felaktig konstruktion med cellplasten är det lättare för mig att be dem ta bort kanten.
 
BirgitS
Har du prövat med att kontakta tillverkaren av XPS, eller åtminstone kollat i anvisningarna för den, för om den får vara ständigt blöt?
 
J
Q Qala19 skrev:
Ja, men just nu är det mest ”när vi pratade med..”

Men jag har också haft kontakt med BKR både på mail och i telefon om denna kanten. Det står inte att det INTE får finnas en kant in mot en dusch men vattnet får inte stoppas. Sen verkar det vara beroende på hur reglerna tolkas kring om kanten ändå är godkänd. Det är väldigt snurrigt och jag lägger extremt mycket tid på detta.
Samtidigt tycker inte vårt försäkringsbolag att detta lät som något deras skadereglerare godkänner i framtiden vid en eventuell skada.
Men såklart när hantverkaren kontaktar sitt försäkringsbolag är det inga problem.

Jag går iallafall på vad den oberoende besiktningsmannen säger och mitt försäkringsbolag. Men kan jag samtidigt få veta om detta är en felaktig konstruktion med cellplasten är det lättare för mig att be dem ta bort kanten.
Men ett besiktningsunderlag kan inte företaget överrösta dom kan givetvis begära en överbesiktning inom en viss tid men annars är det bara för dom att rätta sig efter besiktningen..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Har du prövat med att kontakta tillverkaren av XPS, eller åtminstone kollat i anvisningarna för den, för om den får vara ständigt blöt?
Jag har försökt kontakta de som tillverkar vårt tätskikt, för det kan vara så att de inte tillåter denna lösning heller. Tyvärr vet jag inte vilken tillverkare det är på vår XPS. Men kan skicka till något av de större leverantörerna och fråga för det borde vara samma svar från samtliga.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men ett besiktningsunderlag kan inte företaget överrösta dom kan givetvis begära en överbesiktning inom en viss tid men annars är det bara för dom att rätta sig efter besiktningen..
Nej jag håller med dig, vi ska ha en ombesiktning om en månad. Då får vi garanterat samma svar en gång till då de inte åtgärdat felen.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.