Claes Sörmland
L Lilllen skrev:
Här håller jag med dig på flera punkter. Mycket svårt ämne att forska på. Men för mig så ter sig då försiktighetsprincipen bäst. Kemikalier bör därför hållas till ett minimum. Särskilt nypåfunna sådana, då det vanligen tar lång tid att komma fram till hur de påverkar oss. Även ”nypåfunna” metoder som raffinerade produkter är jag också rädd ännu inte är fullt utforskade hur de påverkar oss.
Längst verkar de leva som odlar sin egen mat på traditionellt vis, men har tillgång till modern medicin.
Tyvärr lever jag här inte som jag lär. Tiden gör att jag inte odlar så mycket själv, och snålheten gör att jag inte alltid köper maten med minst tillsatser.
Kemikalier är ett ord som kan låta skrämmande för en del men det är inget skrämmande om man förstår definitionen av ordet. Definitionsmässigt är bara kemiska ämnen som är renade och definierade på något sätt. Nästan alla i livsmedelsindustrin är från naturliga källor, nästan inga är syntetiska derivat som man inte hittar talrikt i naturen. Dessa ämnen blir inte farliga för att de är renare och väldefinierade än om de skulle vara mixade med andra ämnen. T ex fruktos är ett vanligt socker i äpplen, det är inte farligt bara för att det har renats upp och säljs som fruktos.

Inte heller tycks lång livslängd enkelt kunna förklaras med vilken mat man äter. T ex Japan, Schweiz, Singapore och Australien ligger alla i topp vad gäller medellivslängd. Väldigt olika länder och där extremt processad mat är en del av alla deras kulturer.

Är det t ex Nutellan på morgonbrödet eller läsken som barnen dricker till macklunchen i Schweiz som gör dem långlivade? Eller natriumglutamaten och alla artificiella sojabaserade såser och det extremprocessade vita riset som får japanerna att glänsa? Är det Austrailens grillkultur som gör dem långlivade? Ja ni hör, alla dessa saker förs fram av hälsomoralisterna som rena döden för ens hälsa med extremt svaga evidens bakom det.

Kanske är det dags att ta till sig av vetenskapen och inse att får mat inte är så där styrande för vår hälsa som många vill tro. Och vi vill nog gärna tro detta för att vår biologi har selekterat vår hjärna att vara extremt fundersamma över mat. Det är helt logiskt utifrån vår evolutionära historia och det förklarar också varför alla religioner (och barnuppfostran!) är så fokuserade på att kontrollera vad vi äter. Men det är i mångt och mycket ett hjärnspöke.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kanske är det dags att ta till sig av vetenskapen och inse att får mat inte är så där styrande för vår hälsa som många vill tro.
...framförallt bör dagliga rökare som funderar mycket över maten se över sina prioriteringar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om konsument vill köpa en billigare vispgrädde med lägre fetthalt och mer alginnehåll som har en längre hållbarhet så är väl det bra att det finns sådana produkter. Det går utmärkt att köpa vispgrädde 40% för det högre priset för den som vill det.
Utom när den riktiga grädden gapar tomt på hyllan och den värdelösa personalen man tillfrågar pekar på raderna med tio olika fuskgrädde.. (Vilket händer alldeles för ofta)

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Oj så många inlägg i tråden - ska sen läsa.

För 10-14 dagar sedan tog jag detta foto från Hemköp, och nu kan jag se att Axfood ändrad namnet på grädden! :D ...och butiken har ännu inte hunnit ändra hyllkantslappen.

Jag var tidigare i kontakt med Axfood, i ett rätt surt email, och de svarade mig att frågan skulle skickas vidare i organisationen. Det kan vara så att mitt mejl fick hjulen att rulla :)

"Mellangrädde" hade varit allra bäst, men Axfood vill nog inte vara för ärliga och nedgradera produkten för mycket. Skriver man bara "grädde" så kan även mindre kvalicierade produkter, kreti och pleti, mingla med äkta vara ;) #marknadsföring

Förpackningar av vispgrädde med färgglad design på hylla, felstavad etikett, pris 29,95 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:

För 10-14 dagar sedan tog jag detta foto från Hemköp, och nu kan jag se att Axfood ändrad namnet på grädden! :D ...och butiken har ännu inte hunnit ändra hyllkantslappen.

Jag var tidigare i kontakt med Axfood, i ett rätt surt email, och de svarade mig att frågan skulle skickas vidare i organisationen. Det kan vara så att mitt mejl fick hjulen att rulla :)

"Mellangrädde" hade varit allra bäst, men Axfood vill nog inte vara för ärliga och nedgradera produkten för mycket. Skriver man bara "grädde" så kan även mindre kvalicierade produkter, kreti och pleti, mingla med äkta vara ;) #marknadsföring

[bild]
Bra jobbat!!
Gillar att tillverkare är ’No Name’ :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
nattugglan11 nattugglan11 skrev:

[bild]
Ett helt vansinnigt pris för sk "grädde" på 27%. Aldrig i livet att detta kommer in i vårt kök, inte till något pris.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Harald Blåtumme skrev:
Ett helt vansinnigt pris för sk "grädde" på 27%. Aldrig i livet att detta kommer in i vårt kök, inte till något pris.
Lockar inte ens den runda gräddsmaken?

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Den Hemköp-butiken brukar toppa kommunens "500kr-matkasse" - trots att de saknar charkt och personal på golvet. Går bara dit i nödfall!

Idag såg jag detta i mitt FB flöde. Tåls att undersöka närmare om det verkligen stämmer!

• Skärmavbild av Facebookinlägg där konsument jämför gräddvolymer från Garant och Arla, misstänker matfusk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Min uppfattning är dessutom att många vanliga deciliter-mått mäter upp mindre än en deciliter...

1 deciliter grädde ska väga 96 gram, så det är la bara att ta fram vågen...

Dracula Dracula skrev:
Idag såg jag detta i mitt FB flöde. Tåls att undersöka närmare om det verkligen stämmer!
Svaret då?? Brukar köpa den grädden.

S surfarn skrev:
Svaret då?? Brukar köpa den grädden.
svaret från axfood i exemplet ovan var goddag yxskaft deluxe.....De svarade bara att man inte ska tro på allt som skrivs på nätet.....

• Gilla
Dracula
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.