skoge skoge skrev:
japp tydligen en Arla ko detta..
Det är väl ändå grädde från en konkurrent till Arla som TS har köpt?

Nyfniken Nyfniken skrev:
Kan TS grädde inte vispas?
Jo tack vare tillsatserna som stabiliseringsmedel bland annat..
skånemejerier körde detta för länge sedan med ursköljd mjölk blandad med vatten..
Är ca 15 år sedan detta togs upp av uppdrag granskning..
Jag är av bondekultur. och den som inte kan sin grädde pissar på den kulturen samt våra bönder... Arla mfl är bara ett stort skämt.

Har du aldrig läst på förpackningen?
riktig grädde kommer ur spenen och är bara att sila och vispa.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är väl ändå grädde från en konkurrent till Arla som TS har köpt?
det var du som var arla kon...
grattis... är du nyvaken eller?
du är då inte beläst inom detta eller särskilt kunnig... Men skydda arla mfl går bra...

skoge skoge skrev:
Har du aldrig läst på förpackningen?
Jo, jag läser på förpackningen. Min vispgrädde har därför 40% fett.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, jag läser på förpackningen. Min vispgrädde har därför 40% fett.
japp som minst.
Och ändå försvara du mellangrädde som vispgrädde... trots att med lägre fetthalt ja inte grädden vara homogeniserad...
Och därmed kan inte fettdropparna binda luft och skapa skum...

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Men visste du att grädden du vispar till tårtan innehåller tillsatser? Exempel på vispgrädde med tillsatsen E 407 Karragenan. E 407 eller Karragenan heter den tillsats som allt fler gräddsorter innehåller. Orsaken är, enligt mejerierna, att konsumenterna efterfrågar grädde med lägre fetthalt och längre hållbarhet.

Välj vispgrädde utan tillsatser! – Icakuriren
https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/test-rad/20130903/valj-vispgradde-utan-tillsatser/

Bara en av alla tillsatser man blandar ner i grädden...

Därför ska du välja vispgrädde om du vill ha grädde | Land
https://www.land.se/mat-dryck/darfor-ska-du-valja-vispgradde-om-du-vill-ha-gradde/

Nyfniken Nyfniken skrev:
Här har du nästa att ge dig på

[länk]
35%
och E407 tillsats... stabiliseringsmedel..
Jo jag skrev detta tidigare..
allt annat än äkta grädde är skit och borde förbjudas totalt... dags att få sälja mjölken hemma på gården igen som det ska vara...
jävla lekstuga med folks hälsa... E nummer fy fan...

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
Ojdå! Jag ser jag missat min egna tråd - som hade många interaktioner.

I "folkmun" så skiljer man på olika typer av grädde. Det heter ju inte "matlagningsgrädded" för skoj skull, eller för att den innehåller något annat än grädde(bortsätt från en del tillsatser) - den heter så för att den har lägre halt fett. Den som lyckats maskinvispa 27% grädde till semlan kan gärna inboxa mig och berätta hur detta gick till ;) ..grädden blir halv-fast bara.

Arla har troligen sina tveksamma marknadsföringsmässiga skäl, liksom Axfood, att inte vara helt ärliga genom att låtsas att vispgrädde kan vara vilket grädde som helst.

>>Vispgrädde har 36-40% fett och den fungerar i alla recept som det står grädde i. Den går enkelt att vispa upp och använda till efterrätter och tårtor.<<

>>Grädde med ca 30% fett brukar kallas mellangrädde<<

>>Matlagningsgrädde.
När man inte behöver kunna vispa grädden så kan man använda matlagningsgrädde istället och dessa finns från 5% - 15% fett.<<

(Från nätet)

Här nedan använder man rätt bergrepp! :

Sökmotorns resultat om Mellangrädde 27%, inkluderar beskrivningar och bilder på förpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
M multix skrev:
Problemet är att "Vispgrädde" betyder 40% och kunden kan då bli vilseledd. Lite som att skriva Diesel 95 oktan på pumpen på macken.
Ja precis. Att delvis vilseleda är inte OK för att "vi har också skrivit x på förpackningen". Att sälja röd mjölk innehållande 1% fett är ju inte okej.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
När jag var liten brukade vi köpa mjölk direkt av bonden som mormor skummade av för hand. Hon brukade även göra kalvdans på råmjölken. Sedan fick de sluta med det där pga livsmedelsverket. Lite trist, förknippat med landet och barndom för mig.

• Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Kalvdans är vansinnigt gott!

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om konsument vill köpa en billigare vispgrädde med lägre fetthalt och mer alginnehåll som har en längre hållbarhet så är väl det bra att det finns sådana produkter. Det går utmärkt att köpa vispgrädde 40% för det högre priset för den som vill det.

• Gilla
  • Arg
långtjock och 6 till
  • Laddar…
Att kalla 27 procentig grädde för vispgrädde håller jag med om är vilseledande.
Andras produkter benämns ju oftast istället mellangrädde, exempelvis:
”Kelda® Mellangrädde 27% är en vispbar grädde med lägre fetthalt och lång hållbarhet”
Även för de som vill ha lägre fetthalt är ju detta tydligare.

Redigerat:
harry73
Om konsumenten vill köpa något annat än riktig grädde (35-40% fett och utan tillsatser) är konsumenten felinformerad och vilseledd
Det som är av värde I grädde är fettet, vill man mindre fett, rar man mindre grädde helt enkelt.
Köper man matlagningsgrädde, köper man bara en tredjedel av fettet i riktig grädde, resten är mjölk. Ändå betalar man nästan samma pris som riktig grädde (kanske 20% billigare)

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.