harry73
Och går vi över till andra produkter, är denna ett skräckexempel tycker jag:
En stor plastdunk märkt ICA, innehåller 2,5 liter dryck med smak av röda bär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men även denna är förskräcklig, även om det inte står grädde på förpackningen.
Matlagningsgrädde "Milda Mat Lätt 4%" kostar 13,50 kronor för 2,5 dl, grönvit förpackning, skruvkork, vegetabiliska oljor.
Skapa konto
Produktinformation och pris för Milda Mat lätt matlagningsgrädde, ingredienser och näringsvärde visas i en onlinebutik.
Skapa konto

• Gilla
nattugglan11
  • Laddar…
harry73
Det får gärna finnas lite högre minimikrav för vad som får säljas som mat.

• Gilla
nattugglan11 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
[bild]
Den var ju lite skrattretande men går man igenom innehållet så är den inte så konstig. Äppel- och citronsyra för syrligheten, sorbat och bensoat för konserveringen, sockerkulör och antocyaner från växtriket för färgen och sen de vanliga sötningsmedlena aspartam, acesulfam och steviaextrakt.

Ungefär som en vanlig läskedryck m a o.

• Gilla
nattugglan11 och 2 till
  • Laddar…
Vill man inte springa på affären stup i ett är gädde med längre hållbarhet bra.
Men äkta vispgrädde om man ska göra bakverk osv

Tillverkarna testar ju marknaden hela tiden med märkliga saker, det ligger liksom i agendan. De ska sälja och dra in pengar. Tar marknaden emot nåt och det säljer så fortsätter man med produkten. Sen får ju de som vill ha ren och naturlig mat tycka vad de vill. Det finns ju så mycket saker att välja på så alla borde väl vara nöjda? Vad jag vet säljs det ingenting som är rent hälsovådligt. Sen kan man ju såklart ha åsikter om en del saker. Men att agendan ska gå till att vi enbart ska ha riktig grädde 40% och ingenting annat blir lite konstig. Då blir det nästan lite väl styrt.........

• Gilla
Dalbotant och 3 till
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
Vad jag vet säljs det ingenting som är rent hälsovådligt.
Det är en definitionsfråga. Det stora hälsoproblem vi har beror till en stor del på hur dålig mat vi får i oss.

Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det är en definitionsfråga. Det stora hälsoproblem vi har beror till en stor del på hur dålig mat vi får i oss.
Nej inte riktigt, vi har både i närhistorisk och nationell jämförelse fantastisk mat i dag. Det är mer en fråga om att vi äter för mycket för att vi kan och av evolutionära skäl inte gillar känslan av att inte vara mätta. Och generellt överskattas matens negativa påverkan på hälsa något alldeles enormt.

Jag ordinerar en dos Agnes Wold.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Okej men mjölkgården på Ljusterö fick iallafall inte längre ha tank som gick öppna. Kan varit mejeriet som hade den regeln. Vad vet jag
Kan du inte skaffa råmjölk och försöka göra kalvdans åt familjen i år eller måste du nödvändigtvis köpa både den och vispgrädde färdig eller äta den på lokal?
De här ovan nämnda butikskjedjorna har nog varken opastöriserad helmjölk eller färdig kalvdans men du känner nog till vilka butiker/saluhallar som har det om du råkat hamnat i onåd och inte får handla direkt av producenten.

harry73
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och generellt överskattas matens negativa påverkan på hälsa något alldeles enormt.
Jag skulle säga att det är tvärtom. Man underskattar matens påverkan på hälsan, eller kanske snarare missbedömer matens påverkan. Hela rädslan för fetter och då speciellt mättade fetter, gör att vi äter fler kolhydrater inkl. socker. Det gör att vi känner oss hungriga oftare och småäter mer. Även sötningsmedel gör att vi får ett sötsug och småäter mer.
Allt som ger näring tar vi bort ur maten av kostnadsskäl och kvar är bara tomma kalorier. Tarmfloran hamnar i obalans och då börjar eländet på riktigt.

• Gilla
Surly
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
[bild]

Men även denna är förskräcklig, även om det inte står grädde på förpackningen.
[bild] [bild]
ICA Basic är generellt ett skräckexempel.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att det är tvärtom. Man underskattar matens påverkan på hälsan, eller kanske snarare missbedömer matens påverkan. Hela rädslan för fetter och då speciellt mättade fetter, gör att vi äter fler kolhydrater inkl. socker. Det gör att vi känner oss hungriga oftare och småäter mer. Även sötningsmedel gör att vi får ett sötsug och småäter mer.
Allt som ger näring tar vi bort ur maten av kostnadsskäl och kvar är bara tomma kalorier. Tarmfloran hamnar i obalans och då börjar eländet på riktigt.
det är ju en faktor såklart men att säga att det ÄR tvärtom och nästan tro att det är så blir ju lite snett. De flesta är väldigt medvetna vad de stoppar i sig skulle jag tro. Den andelen som inte gör det och har div problem orsakat av det skulle nog ha de problemen oavsett vilken mat som finns i hyllorna. Att debattera såhär och peka på att de stora massorna skulle må bra av ren mat blir ju helt fel. Majoriteten har som sagt inga problem.
Det är ju bara titta på fett, socker och smör i skolorna. Bara för att en minoritet utvecklar problem så dras alla med i eländet och får äta fettsnålt, sockerfritt och billigt margarin på mackorna. Egentligen ett väldigt konstigt sätt att styra upp det på.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
En hopplös fråga att svar på vetenskapligt eftersom vi bara har kassa observationsstudier. Den sämsta sortens forskning. Så var och en får bli salig på sin egen tro vad gäller maten. Vi vet dock att olika kulturer äter en väldig massa olika typer av mat och har så gjort under historien och om vi bortser från rena bristsjukdomar och överkonsumtion så har det varit väldigt svårt att visa att någon typ av mat är bättre än någon annan. Läser man inte på och går på medier och moraliserande hälsotrender så kan man lätt tro något annat. Men det är som sagt tro som torgförs.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
  • Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
    Nu gissar du bara, inte vet du vad inköpsavdelningen på Willys har för motiv att sälja denna gräddprodukt. Den uppenbara förklaringen är naturligtvis att erbjuda en lågprisvara som kostar kring 10 kr/L mindre än 40% grädde.
Absolut, visst gissar jag. Här är ett annat alternativ hur det kanske gick till:
Anställd:
- Va, har du redan skickat in nya förpackningen för tryck? Vi var ju inte klara ännu. Står fortfarande Vispgrädde.
Närmaste chefen:
- Spelar ingen roll, de som köper vårt märke får skylla sig själva, det är ju inget kvalitetsmärke direkt *skratt*
Vi kör så denna batch i alla fall.

Själv har jag inget emot att de säljer en produkt som till ordinarie pris är billigare än 40%-ig, men kalla den inte för Vispgrädde.
Dessutom verkar förpackningen se ut på följande sätt numera, så bedömer du verkligen att du missar att denna grädde inte är den äldre sorten 40% grädde?

[bild]
I vilket fall så har de nu uppenbarligen insett sitt misstag, vad det nu än berodde på, och som du visar namnändrat till bara ”Grädde”. Det medför nog just det du efterfrågar - att folk faktiskt läser innehållsförteckningen innan köp. Typ som att bara skriva ”Bröd” som rubrik. Få skulle nog köpa det utan att läsa lite mera.

En hopplös fråga att svar på vetenskapligt eftersom vi bara har kassa observationsstudier. Den sämsta sortens forskning. Så var och en får bli salig på sin egen tro vad gäller maten. Vi vet dock att olika kulturer äter en väldig massa olika typer av mat och har så gjort under historien och om vi bortser från rena bristsjukdomar och överkonsumtion så har det varit väldigt svårt att visa att någon typ av mat är bättre än någon annan. Läser man inte på och går på medier och moraliserande hälsotrender så kan man lätt tro något annat. Men det är som sagt tro som torgförs.
Här håller jag med dig på flera punkter. Mycket svårt ämne att forska på. Men för mig så ter sig då försiktighetsprincipen bäst. Kemikalier bör därför hållas till ett minimum. Särskilt nypåfunna sådana, då det vanligen tar lång tid att komma fram till hur de påverkar oss. Även ”nypåfunna” metoder som raffinerade produkter är jag också rädd ännu inte är fullt utforskade hur de påverkar oss.
Längst verkar de leva som odlar sin egen mat på traditionellt vis, men har tillgång till modern medicin.
Tyvärr lever jag här inte som jag lär. Tiden gör att jag inte odlar så mycket själv, och snålheten gör att jag inte alltid köper maten med minst tillsatser.

Fast det är ju här problemet ligger. De som lusläser förpackningar efter "kemikalier" gör ju inga studier i övrigt på det som köps. Jag skulle tro att allt som odlas/tillverkas på denna planet innehåller kemikalier eller farliga grundämnen som kan göra en sjuk. I vanligt vatten finns det alltid spår av nånting.
Proportionerna blir ju helt fel.........
Mjukgörande ämnen i leksaker förbjöds i stort sett och ja det är ju bra men att det utan ett förbud skulle krävas att alla åt upp 30kg leksaker per dag för att ens nå upp i gränsvärdena då spelade ingen roll. Ämnet i sig var ju farligt.........och visst det var det ju men sen då..........

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.