harry73
Ett annat mejeritricks har man med smör. Smör görs av grädde och bara grädde. Eller jo lite salt och eventuellt en bakteriekultur. Men för att tvätta bort kärnmjölken, tvättar man smöret med vatten och då kan även lite vatten finnas kvar. Men smör får innehålla upp till 16% vatten utan att det behövs stå på ingredienslistan.
Så gissa hur mycket vatten man har i vattnet :(
Jag gör eget smör och man märker en stor skillnad mellan hur mycket vatten som finns i mitt smör och hur mycket vatten det finns i köpesmör.

Jag köper alltså stora mängder grädde och ser till att det alltid är 40% fett och inga extra tillsatser.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
engs
Köper bara 40% och blandar ut med mjölk om man önskar lägre fetthalt. Mindre svinn om man har färre varianter på färska produkter som åldras snabbt.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Om konsumenten vill köpa något annat än riktig grädde (35-40% fett och utan tillsatser) är konsumenten felinformerad och vilseledd
Det som är av värde I grädde är fettet, vill man mindre fett, rar man mindre grädde helt enkelt.
Köper man matlagningsgrädde, köper man bara en tredjedel av fettet i riktig grädde, resten är mjölk. Ändå betalar man nästan samma pris som riktig grädde (kanske 20% billigare)
Det står ju tydligt på varje paket vad fetthalten är och det finns en fin lista med alla produktens ingredienser i viktordning. Nog har vi kommit så långt med den allmänna utbildningsnivån i landet att var och en kan ta en titt där. Detta har ältats och examinerats av hemkunskapslärare i generationer. Och vanligen håller sig ju konsument till samma produkt som man köpte förra gången och då är det ingen risk att en man av misstag köper grädde med lägre fetthalt och mer algkolhydrater om man nu vill köpa renare grädde med 40% fetthalt.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu får jag erkänna att det tog lång tid för mig att fatta att man har karragen i grädden med 36% fett. Det var först när dottern som är överkänslig mot det mesta inte tålde grädden längre, som jag fattade det.

Men det stora problemet är att folk är hjärntvättad och tror att lägre fetthalt är bättre för hälsan. Handlar det om grädde, betyder lägre fetthalt bara att man får mindre grädde och mer vatten.

Lite på samma sätt är det med ost. Ost innehåller fett och proteiner. Låg fetthalt betyder hög proteinhalt och hög fetthalt betyder låg proteinhalt.
Vad som är bättre ur ett energi perspektiv är en fråga.

• Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu får jag erkänna att det tog lång tid för mig att fatta att man har karragen i grädden med 36% fett. Det var först när dottern som är överkänslig mot det mesta inte tålde grädden längre, som jag fattade det.

Men det stora problemet är att folk är hjärntvättad och tror att lägre fetthalt är bättre för hälsan. Handlar det om grädde, betyder lägre fetthalt bara att man får mindre grädde och mer vatten.

Lite på samma sätt är det med ost. Ost innehåller fett och proteiner. Låg fetthalt betyder hög proteinhalt och hög fetthalt betyder låg proteinhalt.
Vad som är bättre ur ett energi perspektiv är en fråga.
Den där Karragen-grädden är det värsta gräddfusket. Den säljs ofta på kampanj och heter vispgrädde i butiken. Innehåller hela 4% (!!) mindre fett än riktig grädde. Varför finns den produkten? folk kan knappast efterfråga en produkt med 4% mindre fett.. känns snarare som nått annat ligger bakom..

Karragenan i Gräddhyllan - Matfusket

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
problemet är väl tillsatshysterin. Rent generellt så tror man ju att alla tillsatser är farliga men så är det ju inte. Jag tycker den 36% grädden fungerar utmärkt. Alltid lång hållbarhet och den fungerar som vanligt. Att det sen finns en försvinnande liten del av befolkningen som är allergisk mot allt möjligt har ju inte med saken att göra. Om de vet vad de inte tål så får de gärna välja vanlig grädde. Tillsats hysterin behöver ju inte gå ut över oss som inte påverkas det minsta. Sen så finns det ju såklart livsmedel som kan ifrågasättas starkt där tillsatserna är mer än den primära råvaran men just grädden tycker jag inte hör hemma i nån debatt om nå fusk.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
problemet är väl tillsatshysterin. Rent generellt så tror man ju att alla tillsatser är farliga men så är det ju inte. Jag tycker den 36% grädden fungerar utmärkt. Alltid lång hållbarhet och den fungerar som vanligt. Att det sen finns en försvinnande liten del av befolkningen som är allergisk mot allt möjligt har ju inte med saken att göra. Om de vet vad de inte tål så får de gärna välja vanlig grädde. Tillsats hysterin behöver ju inte gå ut över oss som inte påverkas det minsta. Sen så finns det ju såklart livsmedel som kan ifrågasättas starkt där tillsatserna är mer än den primära råvaran men just grädden tycker jag inte hör hemma i nån debatt om nå fusk.
Valet är ju fritt.. men jag skulle inte välja karrangen grädden iaf..
E 407 - Karragenan (övriga tillsatser) (aktavara.org)
"KÄNDA HÄLSORISKER
Kan orsaka gasbildning i tarmen. Vissa djurförsök tyder på att ett ämne som bildas när tillsatsen bryts ner eventuellt kan orsaka inflammatoriska tarmsjukdomar, exempelvis Crohns sjukdom och ulcerös kolit, som i sin tur kan öka risken att drabbas av tjocktarmscancer. Det finns också viss forskning som pekar på att karragenan kan bidra till typ 2-diabetes. Vid en förnyad säkerhetsutvärdering som den europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA gjort kom man fram till att det fanns luckor i kunskaperna om tillsatsen och att man behöver ytterligare toxikologiskt underlag innan man kan fatta ett nytt beslut om användandet av tillsatsen. Den nya utredningen pågår fortfarande (2023)."

• Gilla
Skip6711 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står ju tydligt på varje paket vad fetthalten är och det finns en fin lista med alla produktens ingredienser i viktordning. Nog har vi kommit så långt med den allmänna utbildningsnivån i landet att var och en kan ta en titt där. Detta har ältats och examinerats av hemkunskapslärare i generationer. Och vanligen håller sig ju konsument till samma produkt som man köpte förra gången och då är det ingen risk att en man av misstag köper grädde med lägre fetthalt och mer algkolhydrater om man nu vill köpa renare grädde med 40% fetthalt.
Håller inte riktigt med. Kanske är inte vispgrädde ett skyddat ord, men att man nyttjar vedertagna namn, i detta fall ”vispgrädde”, ändrar innehållet till en annan produkt, som också redan har ett vedertaget namn ”mellangrädde”, för att lura kunder att köpa en billigare produkt tycker jag är en tråkig utveckling.

• Gilla
AG A
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Valet är ju fritt.. men jag skulle inte välja karrangen grädden iaf..
E 407 - Karragenan (övriga tillsatser) (aktavara.org)
Äkta vara ska man nog ta med en stor nypa salt på samma sätt som andra som säger att något är jättebra/dåligt utan källhänvisning.

L Lilllen skrev:
Håller inte riktigt med. Kanske är inte vispgrädde ett skyddat ord, men att man nyttjar vedertagna namn, i detta fall ”vispgrädde”, ändrar innehållet till en annan produkt, som också redan har ett vedertaget namn ”mellangrädde”, för att lura kunder att köpa en billigare produkt tycker jag är en tråkig utveckling.
Ja detta är en sån där fråga där en gemensam standard är viktig. Lite som vad som är choklad, cider, saft osv. Jag tycker det är rätt att produkter använder ett korrekt namn, choklad ska vara choklad, saft ska inte vara socker, vatten och konstgjord arom, cider ska inte vara kolsyrad "saft", vispgrädde ska vara 40% riktig grädde. Mjölk kommer från ett däggdjur, ur havre får man något annat. Korv består till stor del av kött och fett från djur.

Vill man sälja arom-vatten får man hitta på ett bra namn för det, likaså om man vill hitta på någon ny variant av mejeriprodukt.

Jag skulle gärna se att produkter där man ersatt en del av "originalinnehållet" med vatten/tillsatser inte får använda namnet, exempelvis Grädde. Alternativt att det tydligt ska framgå att detta är Modifierad grädde där order "Modifierad" ska vara större och tydligare än ordet "grädde", inte tvärt om ett stort GRÄDDE på framsidan, litet 27% fetthalt undertill och sen på baksidan i oläsbar text information att man tillsatt något (ersatt något annat). Undrar hur många artiklar på ICA/Coop som hade fått ha kvar sitt namn :-)

• Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och vanligen håller sig ju konsument till samma produkt som man köpte förra gången och då är det ingen risk att en man av misstag köper grädde med lägre fetthalt och mer algkolhydrater om man nu vill köpa renare grädde med 40% fetthalt.
Detta tycker jag också är ett dåligt argument.
I detta fall så tror jag Willys skjuter sig själva i foten. De vill lura kunder som vanligen köper vispgrädde. Många av dessa kunder gör det pga att de insett just det som nämnts i denna tråd, vill man ha lägre fetthalt så tillsätter man bara mjölk till vispgrädden.
Just denna kundgrupp, vilken jag även tillhör, gillar just inte att bli lurade, och när de upptäcker fuktigheten Willys gjort, så har de sänkt sitt märke.
Just detta är förstås bra. Bäst är att de inte förstår problemet förens de lidit ekonomisk skada, men risken är att det även skadar andra mindre kända märken. Folk blir än mer inlåsta till de produkter de brukar köpa med minskad konkurrens som följd.

L Lilllen skrev:
Detta tycker jag också är ett dåligt argument.
I detta fall så tror jag Willys skjuter sig själva i foten. De vill lura kunder som vanligen köper vispgrädde. Många av dessa kunder gör det pga att de insett just det som nämnts i denna tråd, vill man ha lägre fetthalt så tillsätter man bara mjölk till vispgrädden.
Just denna kundgrupp, vilken jag även tillhör, gillar just inte att bli lurade, och när de upptäcker fuktigheten Willys gjort, så har de sänkt sitt märke.
Just detta är förstås bra. Bäst är att de inte förstår problemet förens de lidit ekonomisk skada, men risken är att det även skadar andra mindre kända märken. Folk blir än mer inlåsta till de produkter de brukar köpa med minskad konkurrens som följd.
Ännu bättre än bäst är om detta beteende leder till lagändringar så att de inte längre FÅR kalla äpplen för päron (med äpplesmak)

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Dessutom är ju hållbarhetstiden ett klent argumentet, med lite kallare i kylen så håller ju "riktig" grädde lika länge som den uht-behandlade...

Jag kan själv även erkänna att jag skulle kunnat råkat köpa denna påstådda ”vispgrädde”. Jag byter hejvilt mellan alla tänkbara fabrikat, särskilt nu efter alla prisuppgångar. Svenska märken vill jag kunna anta att de är vad de utger sig för att vara. Skulle jag läsa innehållsförteckningen på alla nya produkter innan jag tar hem dem, så skulle tiden i affären bli alltför lång. Köps produkten mer ofta så tittar man kanske på innehållsförteckningen efter ett tag, men vissa produkter köps bara en gång, och då blir det lite väl omständigt. Köper jag något helt nytt, tex utländska produkter, med bara en svensk innehållsförteckning påklistrad, då läser jag den innan den hamnar i korgen.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
När jag var liten brukade vi köpa mjölk direkt av bonden som mormor skummade av för hand. Hon brukade även göra kalvdans på råmjölken. Sedan fick de sluta med det där pga livsmedelsverket. Lite trist, förknippat med landet och barndom för mig.
Nog får producenten fortfarande sälja direkt till konsument (mängderna är säkert begränsade)
Att ha möjlighet att servera sina barn hemlagad kalvdans är nått som man ska ta tillvara istället för att skylla på statliga verk när man i verkligheten är för bekväm att laga maten själv @AndersMalmgren.

• Gilla
DTanner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.