16 202 läst ·
86 svar
16k läst
86 svar
Willys och Axfood fuskar med grädde
Det är ju ett konkurrenshinder dessutom. Antingen står man och läser på varenda förpackning, eller så stannar man hos en tillverkare. (tills de också smygändrar innehållet)L Lilllen skrev:Jag kan själv även erkänna att jag skulle kunnat råkat köpa denna påstådda ”vispgrädde”. Jag byter hejvilt mellan alla tänkbara fabrikat, särskilt nu efter alla prisuppgångar. Svenska märken vill jag kunna anta att de är vad de utger sig för att vara. Skulle jag läsa innehållsförteckningen på alla nya produkter innan jag tar hem dem, så skulle tiden i affären bli alltför lång. Köps produkten mer ofta så tittar man kanske på innehållsförteckningen efter ett tag, men vissa produkter köps bara en gång, och då blir det lite väl omständigt. Köper jag något helt nytt, tex utländska produkter, med bara en svensk innehållsförteckning påklistrad, då läser jag den innan den hamnar i korgen.
Ja, man får väl hoppas att det blir lite mer ordning i matbranschen framöver! Jag har ingenting mot att man forskar fram alternativ, tillsatser osv men om man ska byta ut saker i varorna anser jag att det ska vara väldigt tydligt att detta INTE är samma sak. Antingen med att de inte får använda samma namn eller att upplysningen om vad som är ändrat är större än originalnamnet på varan.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nja, det var något krav med att hela systemet måste vara slutetF fribygg skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
förvisso men finns det nånting nuförtiden man inte blir sjuk eller får cancer av? Tillsatser i all ära men kossorna finns ju i samma sfär som allting annat och jag är ganska så säker på att det finns spår av mycket konstigheter i grädden som sådan också. Eller går folk och inbillar sig att det som kommer ur djur liksom är purifierat på nåt vis? De kanske har druckit vatten som bär spår av nåt ohälsosamt som man per definition får cancer av.S surfarn skrev:Valet är ju fritt.. men jag skulle inte välja karrangen grädden iaf..
E 407 - Karragenan (övriga tillsatser) (aktavara.org)
"KÄNDA HÄLSORISKER
Kan orsaka gasbildning i tarmen. Vissa djurförsök tyder på att ett ämne som bildas när tillsatsen bryts ner eventuellt kan orsaka inflammatoriska tarmsjukdomar, exempelvis Crohns sjukdom och ulcerös kolit, som i sin tur kan öka risken att drabbas av tjocktarmscancer. Det finns också viss forskning som pekar på att karragenan kan bidra till typ 2-diabetes. Vid en förnyad säkerhetsutvärdering som den europeiska livsmedelsmyndigheten EFSA gjort kom man fram till att det fanns luckor i kunskaperna om tillsatsen och att man behöver ytterligare toxikologiskt underlag innan man kan fatta ett nytt beslut om användandet av tillsatsen. Den nya utredningen pågår fortfarande (2023)."
Debatterna blir liksom snedvridna........
Nej, den innehåller 4 procentenheter mindre fett vilket är 10% mindre fett.S surfarn skrev:Den där Karragen-grädden är det värsta gräddfusket. Den säljs ofta på kampanj och heter vispgrädde i butiken. Innehåller hela 4% (!!) mindre fett än riktig grädde. Varför finns den produkten? folk kan knappast efterfråga en produkt med 4% mindre fett.. känns snarare som nått annat ligger bakom..
Karragenan i Gräddhyllan - Matfusket
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 1 887 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 1 887 inlägg
När det gäller vispgrädde som jag använder i t.ex en smarrig potatisgratäng eller någon god sås är det den med 40 % som gäller. Den med 36 % har jag aldrig köpt och ämnar heller inte göra det. Samma sak gäller "Mellangrädde" och Matlagningsgrädde - jag avstår!
Nej, dom får visst sälja direkt.AndersMalmgren skrev:
Det som finns begränsning på är opastöriserad mjölk, den får inte säljas i butik och bara 70 liter i veckan från gården.
Pastöriserad mjölk säljs av flera gårdar, ofta i automat som man fyller på egen flaska.
https://www.gardsnara.se/mejeri_och_agg/mjolk
Nu gissar du bara, inte vet du vad inköpsavdelningen på Willys har för motiv att sälja denna gräddprodukt. Den uppenbara förklaringen är naturligtvis att erbjuda en lågprisvara som kostar kring 10 kr/L mindre än 40% grädde.L Lilllen skrev:Detta tycker jag också är ett dåligt argument.
I detta fall så tror jag Willys skjuter sig själva i foten. De vill lura kunder som vanligen köper vispgrädde. Många av dessa kunder gör det pga att de insett just det som nämnts i denna tråd, vill man ha lägre fetthalt så tillsätter man bara mjölk till vispgrädden.
Just denna kundgrupp, vilken jag även tillhör, gillar just inte att bli lurade, och när de upptäcker fuktigheten Willys gjort, så har de sänkt sitt märke.
Just detta är förstås bra. Bäst är att de inte förstår problemet förens de lidit ekonomisk skada, men risken är att det även skadar andra mindre kända märken. Folk blir än mer inlåsta till de produkter de brukar köpa med minskad konkurrens som följd.
Dessutom verkar förpackningen se ut på följande sätt numera, så bedömer du verkligen att du missar att denna grädde inte är den äldre sorten 40% grädde?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt strategi! Titta inte på innehållsförteckningen för produkter som du är bekant med. Lägg den tiden på de varor som du inte är bekant med.L Lilllen skrev:Jag kan själv även erkänna att jag skulle kunnat råkat köpa denna påstådda ”vispgrädde”. Jag byter hejvilt mellan alla tänkbara fabrikat, särskilt nu efter alla prisuppgångar. Svenska märken vill jag kunna anta att de är vad de utger sig för att vara. Skulle jag läsa innehållsförteckningen på alla nya produkter innan jag tar hem dem, så skulle tiden i affären bli alltför lång. Köps produkten mer ofta så tittar man kanske på innehållsförteckningen efter ett tag, men vissa produkter köps bara en gång, och då blir det lite väl omständigt. Köper jag något helt nytt, tex utländska produkter, med bara en svensk innehållsförteckning påklistrad, då läser jag den innan den hamnar i korgen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag var med om att den potatisgratäng vi brukade köpa helt plötsligt gick från "inga e-nummer" till "e-nummer med potatis".Claes Sörmland skrev:
Samma med årets matbluff, bigpack som gick från "skummjölk med glasskaraktär" till "glassisch med ärtsmak".
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Okej men mjölkgården på Ljusterö fick iallafall inte längre ha tank som gick öppna. Kan varit mejeriet som hade den regeln. Vad vet jagD Dilato skrev:
Jag tror att argumentet är ännu klenare. Karragenan gör inte att det tar längre tid innan grädden blir dålig, den stabiliserar grädden så att man inte lika snabbt får ett fettskikt på grädden. Grädden utan karragenan håller betydligt längre än datumet på förpackningen.Dan_Johansson skrev:
Konsumenter gillar inte klumpig grädde helt enkelt. Har samma diskussion hemma: "Nej vi behöver inte slänga grädde för att den är lite klumpig och datumet är passerat."harry73 skrev: