Om grannarna kör både 1, 6 och 11 så kan ju faktiskt kanal 3 vara vettigare att köra på, eftersom den överlappar 1 och 6 mindre än vad 1 och 6 gör.

Givetvis, försöker hålla det lite förenklat för den som jobbar i blindo.

Men har man en Android-enhet eller en laptop så slipper man jobba i blindo (iOS-prylar är jag lite osäker på, jag vet att förut så accepterade inte Apple appar för WiFi-analys eftersom de hade nån föreställning om att sånt bara används med skumma syften).

• Gilla
Dekker
  • Laddar…
Det stämmer, det finns inget för iOS.

Nerre skrev:
Om grannarna kör både 1, 6 och 11 så kan ju faktiskt kanal 3 vara vettigare att köra på, eftersom den överlappar 1 och 6 mindre än vad 1 och 6 gör.
Standarden kan hantera flera som använder samma kanal, men den logiken fungerar inte om man använder närliggande överlappande kanaler. I ditt exempel kan det vara så att kanal 3 är det sämsta alternativet.

Detta gör även att det är dumt om vissa använde kanal 11, och andra kör på kanal 13.

Min rekommendation är att alltid välja någon av 1, 6 och 11.
Dessutom kan man tipsa grannarna om detta.

http://blog.saddey.net/2007/07/08/w...els-other-than-1-6-11-and-14-like-the-plague/

Vi har ett hyreshus som granne, där är det i alla fall minst en (ComHem-SSID) som använder kanal 3.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.