443 läst ·
6 svar
443 läst
6 svar
Eldragning badrum hemma
Jag är första års elektriker men ville höra synpunkter utav er då jag inte gjort så mycket badrum innan.
Ska renovera badrum och vill höra va ni tycker om planerad eldragning.
Jag har matningen kommer ner till brytaren i dagens läge - tänker att så får de bli i nya badrummet med. Matning ner i brytare som kommer från dosa i hall. Från brytaren till handdukstork och uttag i kommod. Och sen en slang för spottar.
Från kommoden till spegelbelysning och också från kommoden till en blivande pax fläkt. Vad tycker ni känns denna dragning rimlig? Mvh
Ska renovera badrum och vill höra va ni tycker om planerad eldragning.
Jag har matningen kommer ner till brytaren i dagens läge - tänker att så får de bli i nya badrummet med. Matning ner i brytare som kommer från dosa i hall. Från brytaren till handdukstork och uttag i kommod. Och sen en slang för spottar.
Från kommoden till spegelbelysning och också från kommoden till en blivande pax fläkt. Vad tycker ni känns denna dragning rimlig? Mvh
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Det låter okej.
Fyra slangar till en A-dosa kan visserligen bli lite trångt då det troligen ska sitta en dimmer i dosan?
Men både fläkt och spegelbelysning kan vilja ha sin egen strömbrytare så det blir kanske en dubbeldosa i dörren?
Fyra slangar till en A-dosa kan visserligen bli lite trångt då det troligen ska sitta en dimmer i dosan?
Men både fläkt och spegelbelysning kan vilja ha sin egen strömbrytare så det blir kanske en dubbeldosa i dörren?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja de kommer placeras en dim-02 i dosan, och ja det kommer nog att bli 2 A-dosor som du säger. Så de kommer att bli 3 tänningar totaltBo.Siltberg skrev:
Inga bilder nu tyvärr, kan knäppa några sen.G GoGetLost skrev:
Ja plejden får ju lätt plats bakom brytaren, det är ju sällan man sätter rena kopplingsdosor nu förtiden? Man vill ju försöka gömma alla kopplingar i de apparatdosor som blir vilket man oftast kan göra rätt enkelt
Sällan skulle jag inte sägaS Svante Ohlin skrev:
Jag är av den gamla skolan som vill ha rejäla kopplingsdosor dock. Men det var ju innan Wago kom som jag var elektriker.
Jag gödslade med eluttag och dosor i mitt badrum. Det har jag aldrig ångrat. Perfekt med en dosa bakom spegelskåpet exempelvis. Ett eluttag där är inte dumt. Sedan vill man kunna blåsa hår och ladda tandborsten, det satte jag vid fönstret så att tandborsten kan laddas där. Separata brytare för takbelysning och spegelbelysning. Ett uttag under tvättstället så att jag slipper köra IR-kranen på batteri. Jag har även satt handdukstorken på en brytare. Sedan har jag ju bastun också...
Jag gödslade med eluttag och dosor i mitt badrum. Det har jag aldrig ångrat. Perfekt med en dosa bakom spegelskåpet exempelvis. Ett eluttag där är inte dumt. Sedan vill man kunna blåsa hår och ladda tandborsten, det satte jag vid fönstret så att tandborsten kan laddas där. Separata brytare för takbelysning och spegelbelysning. Ett uttag under tvättstället så att jag slipper köra IR-kranen på batteri. Jag har även satt handdukstorken på en brytare. Sedan har jag ju bastun också...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden