Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 404 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 404 inlägg
Mitt förslag hade varit att byta ut ”routern” till en UDM PRO med tillhörande hårddisk! Även om den börjar bli till åren nu så fungerar den strålande! Kör en sån själv.MathiasS skrev:
Men den har samma begränsning som UCG MAX och Fiber som jag hade i bakhuvudet. 8st 4K kameror. Möjligen är fördelen med UDM att den kan svälja en vanlig hårddisk som är billigare än NVME diskarna till MAX och Fiber (svindyrt).Ossian K Olsson skrev:
Bara något att tänka på, 8st kan vara många för vissa, för andra en begränsning. Blandar man in kameror med lite lägre upplösning kommer man ändå rätt långt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 458 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 458 inlägg
Om det är gäster så ge dom ett VLAN. Inget mer.13th Marine skrev:
Det finns en mobilhållare med motorstyrning så att den kan följa ryttaren mha en app i telefonen.13th Marine skrev:
Med detta kan man ha en tränare i andra ändan av telefonen som ser ritten på en skärm hemma hos sig. Då vill man ha bra uppkoppling.
Sen finns de tillfällena där ett helt gäng är i ridhuset. Vissa tider andra tittar. Då vill dom också ha bra uppkoppling.
Och det finns mer tillfällen......
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
Ah, då förstår jag.P PappasHammare skrev:Om det är gäster så ge dom ett VLAN. Inget mer.
Det finns en mobilhållare med motorstyrning så att den kan följa ryttaren mha en app i telefonen.
Med detta kan man ha en tränare i andra ändan av telefonen som ser ritten på en skärm hemma hos sig. Då vill man ha bra uppkoppling.
Sen finns de tillfällena där ett helt gäng är i ridhuset. Vissa tider andra tittar. Då vill dom också ha bra uppkoppling.
Och det finns mer tillfällen......
Tror inte det är aktuellt här idag, men då blir vi mest hyresvärdar åt den som driver ridskolan.
Du skulle bli förvånad över hur många som gör just det, i alla fall häromkring och gärna när de rider längs trafikerade vägar...13th Marine skrev:
Nu vet jag inte hur ditt ridhus ser ut och hur/vilka som använder det men det kan användas till att underhålla barn som måste följa med när en förälder eller ett syskon rider, för att lätt kunna lägga upp resultat vid klubbtävlingar, smarta verktyg som följer ryttaren som nämnts tidigare i tråden eller någon som manuellt filmar ryttaren via whatsapp för att någon annan ska kunna se osv. Planeras det för avel så kan det även vara praktiskt att lätt kunna slänga upp en trådlös kamera om man av en eller annan anledning bygger en tillfällig fölningsbox i ridhuset. Eller samma sak om man behöver bygga provisoriskt sjukstall där vid smittsamma sjukdomar om ni kommer ha många hästar på gården.
Sen ur ett driftperspektiv kan det vara praktiskt om du ex vill kunna sköta bevattning, ventilation och/eller belysning automatiserat och kanske tom styra det efter ett onlinesystem för ridhusbokning om du vill/behöver använda trådlösa prylar till det.
Produkter som diskuteras: "smarta verktyg"
Smarta verktyg
Ta hjälp av de här smarta verktygen i ditt nästa byggprojekt. Några av produkterna i den här samlingen är framtagna av medlemmar i vårt forum.
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
Jag menar att man behöver inte uppmuntra till det genom att ha wifi i ridhuset.
Idag finns det nog bara en AP, och då för boningshuset, tror inte det delas med stallgästerna.
Behovet finns inte idag, men bra att veta att det finns lösningar i framtiden.
Idag finns det nog bara en AP, och då för boningshuset, tror inte det delas med stallgästerna.
Behovet finns inte idag, men bra att veta att det finns lösningar i framtiden.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 404 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 404 inlägg
Du har helt rätt! Jag har ju ”bara” fullhd och 2k-kameror hemma så det har inte slagit mig det där med 4k-kameror!MathiasS skrev:
Men den har samma begränsning som UCG MAX och Fiber som jag hade i bakhuvudet. 8st 4K kameror. Möjligen är fördelen med UDM att den kan svälja en vanlig hårddisk som är billigare än NVME diskarna till MAX och Fiber (svindyrt).
Bara något att tänka på, 8st kan vara många för vissa, för andra en begränsning. Blandar man in kameror med lite lägre upplösning kommer man ändå rätt långt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
De jag har liggandes är fullHD, men det duger nog bra för den som ska ha det.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 404 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 404 inlägg
Skapa ett konto och logga in. Skapa ett projekt. Lägg till en "floor plan" och ladda upp en planritning. Välj takhöjd och material i väggar, dörrar och fönster. Verktyget vektoriserar automatiskt planritningen. Klicka på skalsymbolen nere till vänster och sätt skalan. Justera väggar, fönster och dörrar efter behov.13th Marine skrev:
Klicka på "Add devices" i nederkant, och lägg till de prylar du vill använda till din "palett". Du kan sedan börja placera ut och flytta runt accesspunkter och ser på ritningen hur täckningen blir. Det lönar sig att lägga ner lite jobb på planeringen för ett bra resultat. Som @TypRätt skriver så har materialen stor betydelse för signalen, så var noga med att få till väggar, murstockar m.m. rätt. Inte minst en murstock skuggar effektivt signalen, så du kan ha toppenmottagning 20 meter bort men noll täckning i rummet bredvid accesspunkten. Vi har putsade timmerväggar som dämpar signalen rätt effektivt. Att då få en vettig täckning utomhus med en accesspunkt inomhus är bara att glömma. En gård har också avstånd av en annan storleksordning än en vanlig villa, så räkna med att det krävs mer för att få en bra täckning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
Hittade min lista, har mest av en modell med 720p och IR samt "lightfinder". Samt en laddning 1080p utan IR men med lightfinder.Ossian K Olsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
Jag ska testa och se vad som kommer ur.C cpalm skrev:Skapa ett konto och logga in. Skapa ett projekt. Lägg till en "floor plan" och ladda upp en planritning. Välj takhöjd och material i väggar, dörrar och fönster. Verktyget vektoriserar automatiskt planritningen. Klicka på skalsymbolen nere till vänster och sätt skalan. Justera väggar, fönster och dörrar efter behov.
Klicka på "Add devices" i nederkant, och lägg till de prylar du vill använda till din "palett". Du kan sedan börja placera ut och flytta runt accesspunkter och ser på ritningen hur täckningen blir. Det lönar sig att lägga ner lite jobb på planeringen för ett bra resultat. Som @TypRätt skriver så har materialen stor betydelse för signalen, så var noga med att få till väggar, murstockar m.m. rätt. Inte minst en murstock skuggar effektivt signalen, så du kan ha toppenmottagning 20 meter bort men noll täckning i rummet bredvid accesspunkten. Vi har putsade timmerväggar som dämpar signalen rätt effektivt. Att få en vettig täckning utomhus med en accesspunkt inomhus är bara att glömma. En gård har också avstånd av en annan storleksordning än en vanlig villa, så räkna med att det krävs mer för att få en bra täckning.
Tänker sätta dem på vindarna, väggarna är 50-60cm lersten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 915 inlägg
Provade att peta in det lite snabbt i designern, en U7 Pro ser ut att kunna täcka stora delar av gårdscentra på 2.4GHz med god bandbredd, på 5Ghz är det "bara" boningshuset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden