Lagom till tråden fick fart kom den som hyr stall+ridhus och frågade om wifi-täckning i den bod som vilrum och kontor placerats i.

Kanske får bli en AP som bor på gården så länge, så kompletteras det med min befintliga U7 Pro.

🤔

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Klokt! Kommer du vilja ha kameror i framtiden så är ju Unifis system kanon där! Då kan det vara värt att vänta att dra kabel så du kan göra det samtidigt som till accespunkterna.
Har lite kameror liggandes som jag överväger att installera, men då av ett svenskt kvalitetsmärke 😉

P
Nu har jag inte Unifi utan Mikrotik, så val av enheter kan jag inte hjälpa till med.

Men som du precis fått nys om så vill man ofta ha wifi i sadelkammare/fikarum men även i ridhuset.
Jag har längre till mitt ridhus och jag hade ingen lust att gräva (just nu) dit så jag tog en "wireless-wire" länk från skorstenen på huset till utsidan av ridhuset och sen en utomhus-AP på insidan. Mina AP har två eth-anslutningar så det går enkelt att koppla ihop flera enheter utan några switchar.
Har även en utomhus-AP på skorstenen

Något som har varit uppskattat i sommar har varit den AP som sitter i uterummet som även täcker altanen.
Förr var det lite halv dåligt med täckning just på altanen.
Sen finns det externa rundstrålande utomhusantenner. Har inte prova själv än men är sugen på det för att få bättre täckning på gården utan att ha mängder med AP. Kapaciteten är nog inga problem i dessa fall.

13th Marine 13th Marine skrev:
Sitter och fnular på Wifi till gården.

Har idag lite prylar från Ubiquiti:
UDR - Router med avstängt Wifi då den buggade ur efter ett tag.
U7 Pro
AC LR

Det är en del yta att täcka, boningshuset är exempelvis 35m långt.
Jag tänkte spontant att placera ut fyra AP såhär, räcker det, eller borde man ha dem tätare?
Vad är lämplig modell?

Ridhuset med sitt plåtskal får klara sig utan så länge, även ladan är plåtklädd.
Blå pil är inkommande fiber.
[bild]
Utöka WiFi är enkelt och snabbt utan kabeldragning, använd det befintliga elnätet som förlängare. Fungerar klockrent för oss, jag valde dock en billigare variant med lägre hastighet eftersom jag inte behöver mer i garaget.

https://www.24.se/datortillbehor/na...7017-kit-av1000-gigabit-powerline-starter-kit

I Ingmar Albinson skrev:
Utöka WiFi är enkelt och snabbt utan kabeldragning, använd det befintliga elnätet som förlängare. Fungerar klockrent för oss, jag valde dock en billigare variant med lägre hastighet eftersom jag inte behöver mer i garaget.

[länk]
Testade ett sånt kit med min skrivare men där var det helt värdelöst så jag kör kabel istället

Ossian K Olsson
Har lite kameror liggandes som jag överväger att installera, men då av ett svenskt kvalitetsmärke 😉
Jag tror även det svenska kvalitetsmärket går att inkludera i Unifi protect nu!

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skriv vad det är istället :D

Axis

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Yes, har en hel hög axis-kameror ifall andan skulle falla på.

P PappasHammare skrev:
Nu har jag inte Unifi utan Mikrotik, så val av enheter kan jag inte hjälpa till med.

Men som du precis fått nys om så vill man ofta ha wifi i sadelkammare/fikarum men även i ridhuset.
Jag har längre till mitt ridhus och jag hade ingen lust att gräva (just nu) dit så jag tog en "wireless-wire" länk från skorstenen på huset till utsidan av ridhuset och sen en utomhus-AP på insidan. Mina AP har två eth-anslutningar så det går enkelt att koppla ihop flera enheter utan några switchar.
Har även en utomhus-AP på skorstenen

Något som har varit uppskattat i sommar har varit den AP som sitter i uterummet som även täcker altanen.
Förr var det lite halv dåligt med täckning just på altanen.
Sen finns det externa rundstrålande utomhusantenner. Har inte prova själv än men är sugen på det för att få bättre täckning på gården utan att ha mängder med AP. Kapaciteten är nog inga problem i dessa fall.
Jag får fundera över upplägget, vet inte om gästerna i dagsläget har tillgång till gårdens wifi normalt sett.

Men varför täckning i ridhuset? Är väl inte meningen att fippla med mobilen när man rider? 🤔

Ossian K Olsson
Jag får fundera över upplägget, vet inte om gästerna i dagsläget har tillgång till gårdens wifi normalt sett.

Men varför täckning i ridhuset? Är väl inte meningen att fippla med mobilen när man rider? 🤔
Klart man behöver kika Byggahus även när man rider! Man vill ju inte missa de senaste Bosch-nyheterna till exempel!

Men skämt och så så kan det kanske vara bra till paddor och liknade som används som verktyg! Annars är det bara en otrolig fördel för dig att ha wifi överallt!

Klart man behöver kika Byggahus även när man rider! Man vill ju inte missa de senaste Bosch-nyheterna till exempel!

Men skämt och så så kan det kanske vara bra till paddor och liknade som används som verktyg! Annars är det bara en otrolig fördel för dig att ha wifi överallt!
Prioriteringar... De senaste boschnyheterna kräver en storbildsskärm! 😉

Nej, men det är väl en kostnadsfråga, både AP och variant av länk kostar en del.
I dagsläget tycker jag inte behovet uppväger kostnaderna.

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:

[länk]
Nej nej.....

Vill man ha ett stabilt nät som man konfigurerar en gång och aldrig mer så drar man kabel. Här verkar också @13th Marine vilja hålla sig inom Unifi-ekosystemet och då ska man förstås inte smutsa ner det med en massa andra prylar som inte hanteras från samma gränssnitt. Router, AP's och switchar från Unifi så har man en miljö som är väldigt enkel att hantera.

Man ska dock beakta att kapaciteten på Protect är rätt begränsad om man inte har en dedikerad Unifi NVR som kör Protect.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.