Jag har ca 5500m2 trädgårdstomt/gräsmatta där jag vill förbättra mitt wifi som idag är precis på gränsen att räcka till.

Routern Asus RT-AC2900 står inne i boningshuset och en trådad mesh router RT-AC68U står inne i garaget 40 meter bort.
Båda byggnaderna står nära nog mitt i den övre halvan av tomten, och där är täckningen bra men i den nedre halvan är det si så där sannolikt beroende på andra byggnader och träd. Att tråda ner dit för ytterligare mech är inte ett alternativ,

Vad ska jag köpa för att få till det på ett enkelt sätt?
Bättre router i garaget, antenner eller accesspunkter?

Om det finns el i byggnaderna på den nedre delen kanske en WiFi-repeater är en enkel lösning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Sätt en utomhusaccesspunkt trådat så högt du kan med överblick över ytan du vill ha täckning på. Ex [länk]
Jag har en eller två byggnader som står i vägen för vissa ytor, ger en sådan manick någon signal alls runt eller igenom en konstruktion eller krävs det full sikt?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har en eller två byggnader som står i vägen för vissa ytor, ger en sådan manick någon signal alls runt eller igenom en konstruktion eller krävs det full sikt?
Hm, det bör ju vara bättre än med de inomhusenheter du har idag men klart att det blir sämre i skuggan av byggnaderna. Men du skulle ju alltid kunna sätta upp en till accespunkt och använda som repeater (eller köpa ett ngt dyrare utomhus meshsystem om prestada är viktigt).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
Jag skulle starkt rekommendera att slänga ut TP-link, Netgear mm och skaffa Unifi eller Mikrotik som har produkter som ligger ett snäpp över i funktion och kvalitet.

Wifi repeater och Mesh är som gjort för att trassla över tid. Riktiga AP är mycket bättre. Givetvis är det bästa att tråda APna. Unifi har nån slags repeat-funktion i AP så man inte MÅSTE göra detta utan de kan funka som extender, men då hamnar man igen att man får ett icke optimalt system. Men troligtvis betydligt bättre än de produkter du har idag...

(Sen ska jag säga att jag har ett flertal både netgear och tp-link switchar lite här och där i huset, men just router och AP tycker jag man kan kosta på ett bättre märke).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.