650 läst ·
7 svar
650 läst
7 svar
Vilken robotgräsklippare till den lilla trädgården?
Vi ska köpa en robotgräsklippare till vår lilla tomt på 120m2. Kan ni tipsa om en prisvänlig robot utan slinga, som passar en mindre trädgård?
Personligen hade jag skippat en slingfri för en så här liten tomt. Att dra kabel runt en tomt/gräsmatta på 120 m2 är enkelt och det blir inte många meter kabel som ska spikas ner.
Du får en gardena Sileno Minimo för ca 5000 kr. En beprövad och enkel modell.
Du får en gardena Sileno Minimo för ca 5000 kr. En beprövad och enkel modell.
Har ni hittat någon?

Annars kan jag rekommendera:
Mova viax 600 - den köpte vi.. och den har gjort jobbet som den ska här iaf. Nu har vi bara haft den en kortare tid och jag har inget att jämföra med eg.. men den kan ju vara värd att kolla upp för er iaf. Det är "dreame's" budgetvariant.. (alltså Mova..)
Det finns en lite billigare mova viax 300 också (pris straxt under 5000 kr tror jag) som räcker rent kvadratmässigt åt er tror jag.. (det gjorde den eg åt oss också)
MEN.. pga tekniken och framtidsplanering.. så valde vi den snäppet "större".. (det skiljer lite i tekniken.. inte bara i kvadraten och den kändes mest prisvärd för oss)
(Slinglös och heller ingen satellit.. 👍)
Länk till vår.. (600): https://www.bauhaus.se/robotgrasklippare-mova-viax-600m
Mova viax 600 - den köpte vi.. och den har gjort jobbet som den ska här iaf. Nu har vi bara haft den en kortare tid och jag har inget att jämföra med eg.. men den kan ju vara värd att kolla upp för er iaf. Det är "dreame's" budgetvariant.. (alltså Mova..)
Det finns en lite billigare mova viax 300 också (pris straxt under 5000 kr tror jag) som räcker rent kvadratmässigt åt er tror jag.. (det gjorde den eg åt oss också)
MEN.. pga tekniken och framtidsplanering.. så valde vi den snäppet "större".. (det skiljer lite i tekniken.. inte bara i kvadraten och den kändes mest prisvärd för oss)
Länk till vår.. (600): https://www.bauhaus.se/robotgrasklippare-mova-viax-600m
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 023 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 023 inlägg
Finns nog inga slinglösa som är prisvänliga.
Jag har en Kress.
https://www.liljekvists.com/produkt/kress-mission-1000/
Jag har en Kress.
https://www.liljekvists.com/produkt/kress-mission-1000/
Visst har den klipparen FPV läge? alltså att man kan se livevideo från klipparens kamera.Snigla skrev:
Har ni hittat någon?
Länk till vår.. (600): [länk]
I så fall, kan man köra klipparen som en radistyrd bil via wifi? Jag har Mammotion och den kräver tyvärr blåtand för att kunna köras som en radiostyrd bil.
En annan fråga. Visst är det lidar som skiljer 300 och 600? Kan man i appen få se lidarmiljön som klipparen scannat med byggnader och träd mm?
Har inte hunnit blippa runt i appen så mycket.. var nöjd att vi fick den att klippa där vi ville (när vi ville - har inte ens provat att lägga in schema än - startar den manuellt) haha.G Gustav E skrev:Visst har den klipparen FPV läge? alltså att man kan se livevideo från klipparens kamera.
I så fall, kan man köra klipparen som en radistyrd bil via wifi? Jag har Mammotion och den kräver tyvärr blåtand för att kunna köras som en radiostyrd bil.
En annan fråga. Visst är det lidar som skiljer 300 och 600? Kan man i appen få se lidarmiljön som klipparen scannat med byggnader och träd mm?
Vi hade grymma problem med att få ett lösenord som de godkände till appen/gräsklipparen (tror i slutänden att vårt lösen passar på världens mest hemliga forskningsstation). Efter det (måste ha varit nått fel..) var vi lite (mycket) irriterade ... så vi gjorde bara det mest nödvändiga.. vi mappade in kartan där han skulle klippa.. och DET.. gjordes med en liten "joystick-knapp" på displayen på telefonen.. (mycket liten knapp...).
Den ska kunna mappa in området själv också.. och det måste vi testa nån gång också (kanske på karta två/område två).
Det finns iaf in övervakningsfunktion (finns patrullering och kamera "knappar" i appen)... men har inte kollat den än (så jag vet inte riktigt vad man ser och inte där) men en av skillnaderna mellan 300 o 600 var att 600 kunde jobba i mörker också.. (reklamen var ju inte för övervakningen direkt.. utan mer att den kunde klippa gräset på natten om man ville.. det hade 300:an problem med pga sin teknik/kamera).. så det borde ju vara en bra övervakningsdetalj också.. (om man vill köra patrullering nattetid)
Jag ska försöka lägga till appen i min iPad istället.. så kanske jag har en chans att se saker haha.. just nu har jag den bara på min mobil..och det är förjäkla litet på den (har inte så stor display)
Den har iaf inte kört över något än.. och den har följt gränserna vi lagt till.. för rabatter/trädringar osv (som sagt.. vi har lagt till dem manuellt med den där lilla joystick-knappen... tror att den skulle kunna fixa det själv bättre .. men vi ville verkligen inte att den skulle köra över vår nya rabatt). Den har känt av (sett) tempoära hinder och kanter.. som inte är "inlagda"sv oss också.. (ett träd med grävd kant tex.. och en skottkärra som stod vägen..)
Sorry att jag inte kunde svara på så många frågor eg..
Har inte haft den så länge och jag har inte riktigt haft tid o nörda ner mig så mycket i det hela
Ska försaka komma ihåg att prova kolla kameran nästa gång jag klipper (den klipper..) och jag kanske rent av ska se om jag får igång en patrullering nån kväll
Klicka här för att svara