Sitter och fnular på Wifi till gården.

Har idag lite prylar från Ubiquiti:
UDR - Router med avstängt Wifi då den buggade ur efter ett tag.
U7 Pro
AC LR

Det är en del yta att täcka, boningshuset är exempelvis 35m långt.
Jag tänkte spontant att placera ut fyra AP såhär, räcker det, eller borde man ha dem tätare?
Vad är lämplig modell?

Ridhuset med sitt plåtskal får klara sig utan så länge, även ladan är plåtklädd.
Blå pil är inkommande fiber.
Planritning som visar placering av accesspunkter (AP) på en gård. Boningshus, stall, lada och ridhus markerade. Blå pil visar inkommande fiber.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
Jag gissar att du kommer rätt långt med den U7 pro du har?

Känner du dig rik så fortsätter du med fler u7pro, är pengarna slut så kommer u7 Lite också göra jobbet.

Komplettera med en UniFi-switch med POE som matar dessa med tråd och ström. Tänk dock på POE-budgeten, u7pro drar mycket sås , valfri AI är bra på att göra en enkel kalkyl och produktrekommendstion.

Du menar att en U7 Pro skulle täcka hela gården? 🤔

Flyttlasset går i oktober, men har snart full tillgång och det hade varit praktiskt att ha såna saker på plats redan då.

13th Marine 13th Marine skrev:
Du menar att en U7 Pro skulle täcka hela gården? 🤔

Flyttlasset går i oktober, men har snart full tillgång och det hade varit praktiskt att ha såna saker på plats redan då.
Det beror ju på vilka prestandakrav man har. Jag har en AC pro (nu bytt till en 6 PRO) och har täckning för teams-samtal 50-60m från huset.

C
  • Gilla
Pontus Berg och 2 till
  • Laddar…
Jag har två AP i vårt hus, en för övervåningen och en på undervåningen, den på undervåningen är placerad i det hörn som blir närmast större delen av tomten. Den ger där bra teckning och har även gräsklipparens radio på samma plats. Bryggar min gamla ASUS router i garaget så att den kan tjäna kameran där. Material i väggarna har stor påverkan så jag skulle prova lite olika positioner innan jag köper allt för många APs.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det beror ju på vilka prestandakrav man har. Jag har en AC pro (nu bytt till en 6 PRO) och har täckning för teams-samtal 50-60m från huset.
Då får jag avvakta och se helt enkelt.
U7an kom sist och ersatte UDRens inbyggda, AC LR skaffade jag för att UDRen inte räckte till garaget 30m bort. Så inte omöjligt att U7an har betydligt bättre täckning än jag tror.

C cpalm skrev:
Kolla in UniFi planeringsverktyg:
[länk]
Ska prova på datorn vid tillfälle, förstod inte riktigt hur den funkade på telefonen.

Då får jag avvakta och se helt enkelt.
U7an kom sist och ersatte UDRens inbyggda, AC LR skaffade jag för att UDRen inte räckte till garaget 30m bort. Så inte omöjligt att U7an har betydligt bättre täckning än jag tror.
Det är väl onödigt att förköpa sig iaf, innan man testat.

Jag har haft en gammal AC pro i taket mitt i huset i många år. För två år sedan tänkte jag komplettera med en till i källaren, köpte då en 6 PRO som sedan blivit liggande då den ändå inte riktigt behövs. Nu fick jag ett ryck och bytte ut den gamla mot 6Pro och fick ut cirka dubbla farten, närmare 900mbps där jag har bäst täckning.

AC pro är det nog dags att pensionera, ska jag ha en till blir det en u7 pro och sedan för 6 PRO åka till källaren igen….

• Gilla
Johana1990 och 1 till
  • Laddar…
Då provar vi U7an centralt i boningshuset till att börja med, så ser vi hur långt det räcker.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Då provar vi U7an centralt i boningshuset till att börja med, så ser vi hur långt det räcker.
Klokt! Kommer du vilja ha kameror i framtiden så är ju Unifis system kanon där! Då kan det vara värt att vänta att dra kabel så du kan göra det samtidigt som till accespunkterna.

Jag skulle som du sagt prova med den centralt. Det lär räcka för 2.4GHz. Snabbare frekvenser har svårare att ha bra täckning men då kan man ju fylla på med någon Lite i de rum man tycker att det behövs

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ska du köpa U7 Pro så överväg att lägga till några hundralappar och köp U7 Pro XG som utöver bättre värmehantering och snabbare RJ45 också är byggd mer robust än U7 Pro. Jag tycker personligen även att den är snyggare än övriga APs från Unifi men det är mer en smaksak så klart.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är bra grejor. Kör tre acappro på 280m2 fördelat på tre plan.

Vi har en AC pro i ena hörnet av huset och den har ingen täckning vid "garaget" (snarare lada) som ligger 10 meter fri väg från AC pron. Dock ligger den uppe på en hylla strax under innertaket så monteringen är inte optimal och vi har moderna fönster som effektivt mördar signalerna vilket tillsammans med en hel drös enheter uppkopplade antagligen spelar stor roll för räckvidden. Hade den suttit monterad optinalt på utsidan av huset så hade det antagligen varit en helt annan femma.
Så det enklaste är nog att du testar dig fram till vad som funkar hos dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.