electroluxaren skrev:
Det ena är till kompressor och det andes till avfrostning
Ok. Losslödning och klura anslutningar/testa om klibbat sluten.
En fråga som roterar i mitt huvud är hur styrenheten vet temperatur i skåpet, måste väl finnas ngn tempavkännare som stykretsen jobbar ihop med.. Eller?
 
B B.C.T skrev:
Whirlpool frys WVA31612 tappade kyla, fläkt igenfrusen.
Efter strömlöst 2 dygn och totalt avfrostad går fläkten igen men nu skenar kylan istället.
Inställd på 16 grader ger 32 grader kyla !
Kompressor går konstant och blir ordentligt het.
Är det ngt känt som man kan göra själv eller är det sista vilan på 6 år gammalt Whirlpool frys om man inte vill lägga större peng på att ta hem reparatör ?
När vi köpte vårt hus fick vi med en frysbox (relativt ny).. Whirlpool.. den funkade bra nått år sedan upptäckte vi att den gick på max hela tiden... vi tyckte inte det lönade sig att ta hit någon .. det skulle ju kosta typ 1700 kr plus den EVENTUELLA lagningen.. (dvs det skulle kosta det även om det inte var värt att laga.. och mer om det var värt o laga)

Vi köpte då en ny på rea.. större :) (kostade några 1000 lappar till såklart, men de körde hem den.. vi hade garanti ett tag.. och fick plats med mycket mer mat).

Allt beror ju på vad man är beredd att betala (vad man tycker det är värt).

För oss gällde det som sagt en frysbox ute i ett garage.. (inte en "matchande frys inne i ett kök")
 
Snigla Snigla skrev:
När vi köpte vårt hus fick vi med en frysbox (relativt ny).. Whirlpool.. den funkade bra nått år sedan upptäckte vi att den gick på max hela tiden... vi tyckte inte det lönade sig att ta hit någon .. det skulle ju kosta typ 1700 kr plus den EVENTUELLA lagningen.. (dvs det skulle kosta det även om det inte var värt att laga.. och mer om det var värt o laga)

Vi köpte då en ny på rea.. större :) (kostade några 1000 lappar till såklart, men de körde hem den.. vi hade garanti ett tag.. och fick plats med mycket mer mat).

Allt beror ju på vad man är beredd att betala (vad man tycker det är värt).

För oss gällde det som sagt en frysbox ute i ett garage.. (inte en "matchande frys inne i ett kök")
Förstår och sitter i samma sits tyvärr...🙂
Enda anledningen att jag inte kör till tippen direkt är att den är 71 cm bredd/304 liter, alltså rymligare än dom flesta stående frysar nu..
Har fått bra tips på kretskort men är inte billigt, tänkte om fler hade råkat ut för identiskt fel på identiskt skåp....
 
B B.C.T skrev:
Förstår och sitter i samma sits tyvärr...🙂
Enda anledningen att jag inte kör till tippen direkt är att den är 71 cm bredd/304 liter, alltså rymligare än dom flesta stående frysar nu..
Har fått bra tips på kretskort men är inte billigt, tänkte om fler hade råkat ut för identiskt fel på identiskt skåp....
Fick olika tips, men man var ju som sagt tvungen att ta hit någon för att få besked om vad som felade..

Vissa saker kan ju vara lättare (billigare) att byta ut än andra.. (om man bara visste! Så man sedan kunde fundera på om man kunde laga just det felet själv eller inte.. och/eller googla på vad delarna kostar..)

Hade samma "lagningsproblematik" med en l/l pump förra året.. hade aldrig haft nått problem, gick sönder en månad efter garantin gick ut.. och med lite egen felsökning kunde jag peka ut två möjliga fel.. och just denna pump hade de dyraste "reservdelarna i världshistorien".. så det var minst en halv ny pump.. bara för att byta ut en del - och då vet man ju att alla andra delarna också är gamla.. - blev en ny med garanti!)

Inte kul alltid :(

Hoppas du hittar nån bra lösning.
 
Snigla Snigla skrev:
Fick olika tips, men man var ju som sagt tvungen att ta hit någon för att få besked om vad som felade..

Vissa saker kan ju vara lättare (billigare) att byta ut än andra.. (om man bara visste! Så man sedan kunde fundera på om man kunde laga just det felet själv eller inte.. och/eller googla på vad delarna kostar..)

Hade samma "lagningsproblematik" med en l/l pump förra året.. hade aldrig haft nått problem, gick sönder en månad efter garantin gick ut.. och med lite egen felsökning kunde jag peka ut två möjliga fel.. och just denna pump hade de dyraste "reservdelarna i världshistorien".. så det var minst en halv ny pump.. bara för att byta ut en del - och då vet man ju att alla andra delarna också är gamla.. - blev en ny med garanti!)

Inte kul alltid :(

Hoppas du hittar nån bra lösning.
Ibland är det också som alla prylar lirar på det sista samtidigt...
Har inget hopp om billig lösning men klurar lite till på det här..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jotack.. mobil, kyl och diskmaskin senaste veckan! När det eg var tvättmaskin o torktumlare som stod på tapeten.. (nu hoppas jag de kan hålla ut några månader till iaf!)
 
Snigla Snigla skrev:
Jotack.. mobil, kyl och diskmaskin senaste veckan! När det eg var tvättmaskin o torktumlare som stod på tapeten.. (nu hoppas jag de kan hålla ut några månader till iaf!)
Inga tips men stort medlidande..🙃
 
P
B B.C.T skrev:
Ok. Losslödning och klura anslutningar/testa om klibbat sluten.
En fråga som roterar i mitt huvud är hur styrenheten vet temperatur i skåpet, måste väl finnas ngn tempavkännare som stykretsen jobbar ihop med.. Eller?
Klart att det finns en givare i skåpet som mäter lufttemperaturen, men varför skulle den gått sönder bara för att du frostade av?
dessutom går aldrig luftgivare i frysar sönder av sig själva.
kretskortet brukar dessutom ge en hint i displayen om detta, vad visar displayen?

Och igen det finns massor av varianter av din modell och det är olika kretskort i olika priser
 
P
B B.C.T skrev:
Ibland är det också som alla prylar lirar på det sista samtidigt...
Har inget hopp om billig lösning men klurar lite till på det här..
Billiga lösningar kräver kunskap.
 
electroluxaren skrev:
Klart att det finns en givare i skåpet som mäter lufttemperaturen, men varför skulle den gått sönder bara för att du frostade av?
dessutom går aldrig luftgivare i frysar sönder av sig själva.
kretskortet brukar dessutom ge en hint i displayen om detta, vad visar displayen?

Och igen det finns massor av varianter av din modell och det är olika kretskort i olika priser
Var bara en tanke, har dock inte din kunskap.
Säger inte att fel uppstått vid avfrostning, har låtit om fläkten längre tid vilket senare försvann.
Förstod långt senare att fläkt frusit fast, efter det funkat okey trodde jag men till sist dålig kyla.
Öppnade vad jag kunde högst upp och såg allt totalt igenfruset.
Därför avfrostning och efter det kom fläkten igång ljudmässigt och känner även luftströmmen.
Trodde allt var ok men bygger kyla ända ner till 32 minus efter ett par dagar.
Förmodligen är ditt tips det som gäller, ville bara beskriva närmare hur det uppstått.
 
MultiMan
Två allmänna tips:

Berätta redan i första inlägget vad som hänt och inte efter 25 inlägg, det underlättar felsökningen och snabbar på en eventuell lösning, samt slösar mindre tid för de som vill hjälpa till.

Om man märker ett problem, felsök och rätta till direkt. Väldigt få saker fixar sig själva, hur gärna man än skulle vilja att det vore så. Börjar fläktar låta, ta isär, smörj lagret, byt lagret eller hela fläktwn beroende på vad som är möjligt. Precis samma sak som med de populära bildexemplen, börjar hjullager låta, fixa direkt då det annars kommer skära vid första olägliga tillfälle.

***

Hur lång tid har du kört skåpet efter att fläktproblemet började? Enligt dig hade du missljud ett längre tid och sedan när fläkten väl dog helt så förstod du först "långt senare" att den stannat. Låter som en lång period totalt.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Två allmänna tips:

Berätta redan i första inlägget vad som hänt och inte efter 25 inlägg, det underlättar felsökningen och snabbar på en eventuell lösning, samt slösar mindre tid för de som vill hjälpa till.

Om man märker ett problem, felsök och rätta till direkt. Väldigt få saker fixar sig själva, hur gärna man än skulle vilja att det vore så. Börjar fläktar låta, ta isär, smörj lagret, byt lagret eller hela fläktwn beroende på vad som är möjligt. Precis samma sak som med de populära bildexemplen, börjar hjullager låta, fixa direkt då det annars kommer skära vid första olägliga tillfälle.

***

Hur lång tid har du kört skåpet efter att fläktproblemet började? Enligt dig hade du missljud ett längre tid och sedan när fläkten väl dog helt så förstod du först "långt senare" att den stannat. Låter som en lång period totalt.
Berättat allt i första inlägg, kände att en repetion krävdes.
Ljud uppstått o försvunnit men visst skulle jag direkt rivit isär allt och inte kört vidare 6 månader med ett skåp som jag nu upplevde fungerande.
Tack för tips.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.