Har en 20 år gammal fullhöjdsfrys Whirlpool som tuffat och gått helt perfekt i alla år. Avfrostad med jämna mellanrum, kontakten i efter rengöring och sen har den visat -19 grader på nivå 1 (av 5).

Men efter sista avfrostningen nu för två veckor sen, så visar den -33 grader på nivå 1 och väljer jag nivå 2 så går den ner till -11.
Har stängt av och på strömmen men hjälpte inte få det ändrat till varmare normalläge.

Har inte råd i dagsläget att köpa en ny - Min fråga - kan något hända (överhettad kompressor?!) med att den får stå och gå som det är nu, mer än att det drar el?

Hör inga konstiga ljud från kompressor eller dyl. Den har en jämn kylning på -33 i hela skåpet.
 
Rönnbär1 Rönnbär1 skrev:
Har en 20 år gammal full tvhöjdsfrys Whirlpool som tuffat och gått helt perfekt i alla år. Avfrostad med jämna mellanrum, kontakten i efter rengöring och sen har den visat -19 grader på nivå 1 (av 5).

Men efter sista avfrostningen nu för två veckor sen, så visar den -33 grader på nivå 1 och väljer jag nivå 2 så går den ner till -11.
Har stängt av och på strömmen men hjälpte inte få det ändrat till varmare normalläge.

Har inte råd i dagsläget att köpa en ny - Min fråga - kan något hända (överhettad kompressor?!) med att den får stå och gå som det är nu, mer än att det drar el?

Hör inga konstiga ljud från kompressor eller dyl. Den har en jämn kylning på -33 i hela skåpet.
Hade en kyl av samma märke som betedde sig likartat, gick dygnet runt med minusgrader. Löste det tillfällig genom att koppla in en timer så kylen gick på var tredje timma. Förmodligen termostaten som lagt av, tveksamt om det är någon ide att byta på ett så gammalt skåp. Körde min lösning i nio månader tills jag köpte ett nytt skåp.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Hade en kyl av samma märke som betedde sig likartat, gick dygnet runt med minusgrader. Löste det tillfällig genom att koppla in en timer så kylen gick på var tredje timma. Förmodligen termostaten som lagt av, tveksamt om det är någon ide att byta på ett så gammalt skåp. Körde min lösning i nio månader tills jag köpte ett nytt skåp.
Vågar inte dra ur kontakten igen med risk för att den då kanske lägger av helt istället. Bättre med maxkyla än ingen. Har försökt söka info om det är brandrisk (?) att en termostat lagt av och kompressorn (?) är igång hela tiden på max (men kompressorn låter lugn och fin så osäker där med), men inte fått svar.
 
Rönnbär1 Rönnbär1 skrev:
Vågar inte dra ur kontakten igen med risk för att den då kanske lägger av helt istället. Bättre med maxkyla än ingen. Har försökt söka info om det är brandrisk (?) att en termostat lagt av och kompressorn (?) är igång hela tiden på max (men kompressorn låter lugn och fin så osäker där med), men inte fått svar.
Verkar kompressorn brännhet så är det inget bra tecken, de är inte dimensionerade för att gå hela tiden. I kylskåpets instruktionsbok var rådet att slå av kylen och därefter slå på den vid felfunktion men det är klart att risken finns att den stannar för gott då. Skulle själv inte våga köra vidare, köldmediet är idag i princip gasol och kompressorn är oljefylld så en dålig kombination.
 
B Bitterhetsakademin skrev:
Verkar kompressorn brännhet så är det inget bra tecken, de är inte dimensionerade för att gå hela tiden. I kylskåpets instruktionsbok var rådet att slå av kylen och därefter slå på den vid felfunktion men det är klart att risken finns att den stannar för gott då. Skulle själv inte våga köra vidare, köldmediet är idag i princip gasol och kompressorn är oljefylld så en dålig kombination.
Nej kompressorn är inte mer varm än vanligt så vet inte vad som sker riktigt.

"Köldmedlet idag" men den här är 20+ år gammal så menar du att det kan läcka ut giftig gas, att annat köldmedel användes förr?!
 
Rönnbär1 Rönnbär1 skrev:
Nej kompressorn är inte mer varm än vanligt så vet inte vad som sker riktigt.

"Köldmedlet idag" men den här är 20+ år gammal så menar du att det kan läcka ut giftig gas, att annat köldmedel användes förr?!
Miljöanpassade köldmedium baserade på isobutan och liknande kolväten har använts länge som ersättning för freoner, de är ogiftiga i även relativt höga koncentrationer men istället brandfarliga då det i princip är samma sak som gasol. Risken är väl inte så stor men du lär få en högre elräkning och kompressorn kommer nog inte hålla någon längre tid. Hade en frys för många år sedan som började gå oavbrutet men efter avfrostning fungerade den normalt i flera år till, är det mycket is i skåpet kanske det är vad som behövs.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.