Jag ska sätta in ett litet skåp, typ 350x350 mm, i väggen under en tvättbänk för inkommande vatten i badrummet. Skåpet ska inte ha någon lucka då rören ska komma ut den vägen

På väggarna blir det våtrumsmatta, så det vore bra om den kan anslutas på ett godkänt sätt till skåpet. Jag har kollat på LK's Uni-skåp 350x350 som kostar runt 1 200:-. Till det kan man sen köpa Preseal Slim för 5 000 spänn! Är den luckan gjord av guld eller har jag missat något?
Jag har även kollat på Uponors skåp och de tar också 5 000:- för tillbehöret "Aqua PLUS Tätskiktsram och lucka".

Men de ramarna kanske bara är till för tätskikt bakom kakel? Eller används de även till plastmatta?

finns det någon annan produkt som inte kostar så förbannat mycket eller något annat sätt att ansluta våtrumsmattan till ett väggskåp utan lucka?

useless useless skrev:
Jag ska sätta in ett litet skåp, typ 350x350 mm, i väggen under en tvättbänk för inkommande vatten i badrummet. Skåpet ska inte ha någon lucka då rören ska komma ut den vägen

På väggarna blir det våtrumsmatta, så det vore bra om den kan anslutas på ett godkänt sätt till skåpet. Jag har kollat på LK's Uni-skåp 350x350 som kostar runt 1 200:-. Till det kan man sen köpa Preseal Slim för 5 000 spänn! Är den luckan gjord av guld eller har jag missat något?
Jag har även kollat på Uponors skåp och de tar också 5 000:- för tillbehöret "Aqua PLUS Tätskiktsram och lucka".

Men de ramarna kanske bara är till för tätskikt bakom kakel? Eller används de även till plastmatta?

finns det någon annan produkt som inte kostar så förbannat mycket eller något annat sätt att ansluta våtrumsmattan till ett väggskåp utan lucka?
Skåpen är inte täta bildas lätt glipor om inte rören sitter rakt spänner mot gummi genomföringar

mickeparkinson mickeparkinson skrev:
Skåpen är inte täta bildas lätt glipor om inte rören sitter rakt spänner mot gummi genomföringar
Jag drar gärna upp rören rakt genom golvet, men ett skåp är tyvärr enda godkända lösningen osv hur tätt det är.

Måste du ah en låda då? Det funkar inte med Vatette v6?

O orutti skrev:
Måste du ah en låda då? Det funkar inte med Vatette v6?
Nej. Ett par av rören är 25 mm, så det går inte att bocka dem genom väggen. Man kan använda LK's kopplingsdosor, men enligt LK uppfyller de inte kraven i säker vatten med grövre rör än 16 mm.

Hur dåligt blir det om man sätter skåpet i liv med väggen och limmar plastmattan över alltihop?

useless useless skrev:
Hur dåligt blir det om man sätter skåpet i liv med väggen och limmar plastmattan över alltihop?
Skåp i väggen inbyggd och rören viker ut genom där luckan normalt är. Är det tänk så.
Då blir det kopplingar i skåpet som enligt säkert vatten kan läcka och rinner ner i botten på skåpet.
Det finns ingen lag på att det ska vara ett speciellt skåp, utan kan vara vad som helst. Bara att det finns nägot rör som kan en läcka kan rinna ut på golvet.
Du skriver, rören kan komma upp från golvet, ska dom gå in i lådan/väggen då och sedan ut igen, dum fråga kanske. Inte med riktigt hur du tänker med rör och låda. Enkel skiss är bra.

J jonaserik skrev:
Skåp i väggen inbyggd och rören viker ut genom där luckan normalt är. Är det tänk så.
Ja, precis.

Det finns ju flera sätt att lösa det på. Men när jag ändå håller på vill jag göra på ett godkänt sätt.

useless useless skrev:
Ja, precis.

Det finns ju flera sätt att lösa det på. Men när jag ändå håller på vill jag göra på ett godkänt sätt.
Du kan ju ha lucka åt andra hållet ( mot rum utan tätskikt ) då behöver du ingen ”tätskiktslucka” och blir mycket billigare.
/ Björkskär

B Björkskär skrev:
Du kan ju ha lucka åt andra hållet ( mot rum utan tätskikt ) då behöver du ingen ”tätskiktslucka” och blir mycket billigare.
/ Björkskär
Det blir väl lite konstigt om vattenrören kommer ut i ett annat rum än tvättstugan där tvätthon är?

Som jag skrev tidigare ska jag inte ha någon lucka utan rören ska komma ut genom skåpets öppning.

BirgitS
Är det tvättstuga, som du skriver nu, eller badrum, som du skrev i trådstarten?
Det är ju olika krav i branschreglerna för de två fallen.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det tvättstuga, som du skriver nu, eller badrum, som du skrev i trådstarten?
Det är ju olika krav i branschreglerna för de två fallen.
Det är ett badrum som även kommer husera tvättmaskin. Så rent formellt ett våtrum.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Men måste det då inte vara tätt framför lådan i väggen?
Om lådan kan betraktas som en del av rummet blir det väl rör upp genom golvet i alla fall.
Även BKR har en kundtjänst som nog besvarar frågor om specialfall utifrån de övergripande kraven.

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men måste det då inte vara tätt framför lådan i väggen?
Om lådan kan betraktas som en del av rummet blir det väl rör upp genom golvet i alla fall.
Även BKR har en kundtjänst som nog besvarar frågor om specialfall utifrån de övergripande kraven.
Det borde bli samma sak som att gjuta en klack runt rören? Då går de inte upp genom golvet längre även om metoden blivit ifrågasatt på senare år.

BirgitS
Klack har aldrig varit godkänt enligt plattsättarna i forumet, utan en nödlösning för att minska riskerna (avvikelse).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.