Hejsan!
Jag har försökt att söka men det är inte lätt :/

Vi har en liten fäbodstuga 5 mil från civilisationen och stället är underbart men saknar möjlighet till toalettbesök. Att sitta bakom en gran känns inte så roligt i längden.

Vi har en brunn där vi tar vatten men den saknar pump. Vi har ingen el.
Tanken är att bygga ett litet utedass och ställa en torrtoa/mulltoa där men jag är helt grön på området och vet inte hur jag ska gå tillväga.
Det verkar som att de flesta kräver någon form av el vilket inte går, vi vill helst ha en som kan förmultna direkt i behållare och som inte behöver tömmas för ofta. tänker att det kan bli struligt med eventuella miljökrav då.

Tacksam för hjälp!

Jag prövar att "bumpa" tråden. Vore fint med ideér innan semestern så man hinner planera lite.

Klassiskt utedass med stor hink/behållare under?

Det kan man tyvärr inte tömma vart som helst annars hade vi gjort så. Vanliga "klassiska" utedass håller inte miljökraven.

C
Vanligt torrdass med tunna som sagt + komplettera med en latrinkompost. Enda problemet är att det inte är så angenämt att hantera, men man vänjer sig.
Mulltoa kräver som sagt el, så det alternativet går bort.

Har en idé om att kompostera direkt i tunnan (dvs. man får ha ett antal tunnor man växlar mellan). Borde gå att få till alldeles utmärkt, men jag har ingen erfarenhet att dela med mig av ännu.

Det senare låter som något att fundera över, kanske kan det gå att få till.

Det bästa hade varit om det gick att få det att kompostera direkt som i en mulltoa. Kan det gå att koppla solpaneler kanske?

C
J Joswen skrev:
Det senare låter som något att fundera över, kanske kan det gå att få till.
Ja, dessa latrinkomposter är ju bara en behållare med två fack, tät botten och lock med ventilation. Dvs. ingen rocket science inblandad och i princip inte annorlunda än tunnan om man bara ordnar med ett lämpligt luftintag. Det enda problemet är förmodligen att tunnan kan bli för djup så att det blir för kompakt i botten.

J Joswen skrev:
Det bästa hade varit om det gick att få det att kompostera direkt som i en mulltoa. Kan det gå att koppla solpaneler kanske?
Ja, det kanske inte är en helt omöjlig idé. Det är ett värmeelement och en fläkt som skall drivas, och det är väl inte hela världen om de inte går dygnet runt. Men det känns som en onödigt komplicerad lösning på ett egentligen väldigt enkelt problem. Det är inte jobbigt att byta tunna ett par gånger om året.

Varför inte köra med urinseparering? Tank för urin, som kan spridas i naturen och fekalierna hamnar i tunnan ( med plastsäck). Tunnan är lätt att hantera ( max 5-10 kg). När det är dags för tömning, så skottar man i en spade jord och låter det sedan stå ett halvår. Sedan går det bra (= ofarligt ) att lägga i kompost. Jag har både inomhusvarianten med fläkt och torrdassvarianten utan fläkt. Lukten inte så besvärlig, då fekalierna torkar fort, när de blandas med lite strö.

Claes Sörmland
Förslag från min tid med utedass:

Investera i några rejäla plasttunnor och bygg ett utedass. Jula har 75 l vattentunnor för 199 kr.

Borra mängder med 5 mm hål 15 cm från nederkanten av tunnorna så att luft kommer in och det samtidigt finns en reservoar för eventuellt urinöverskott. Bädda med torv/barkmull så att överskottsurin inte lämnar tunnan.

Se till att täcka skiten med en rejäl skopa torv/barkmull så luktar det inte. Mycket torv/barkmull och lite skit är melodin - innehållet får inte bli blött. Flugorna hålls borta genom att pudra släckt kalk med en sockerströare över bädden efter uträttat behov (har man barn så se till att de inte kommer åt den släckta kalken för den är frätande och inte bra för hy och ögon). När tunnan är full ställs den undan och se till att det inte regnar in i den. Efter någon sommarsäsong är det bara mull i tunnan.

Formellt sett krävs nog tillstånd från kommunen i dag för utedass. Men söker någon verkligen detta för sommarnöje?

Som tidigare nämnts; kör med urinseparering, Dass-Isak eller nåt sånt till en 25-litersdunk. 40 liters-biosäckar i en tunna för nummer 2. Det är urinen som luktar.... urinen kan blandas ut med vatten, eller spridas effektivt med vattenkanna. Ha i Biltemas toamedel så luktar det inte.

Tack för hjälpen!
Blir att ringa kommunen imorgon och höra exakt hur de vill att anmälan ska se ut.

C
Brukar finnas en blankett på kommunens hemsida som man skriver ut och fyller i. Mer eller mindre en formalitet, men givetvis kostar det pengar att ansöka...

Instämmer med övriga angående urinseparering, finns bara fördelar - mindre volym = mindre frekvent byten av tunnan, mindre lukt, mindre geggamoja = bättre förutsättningar för förmultning och gratis gödningsmedel. Vi har grävt ett fodrat hål med lock på frostfritt djup för en vanlig 20-liters plastdunk för urinen. Väldigt smidigt.

Kruxet kan vara att kommunen ibkand kräver att urinen återblandas i latrinkomposten. Riktigt puckat, men åtminstone vissa kommuner verkar tagit bort det kravet. Hur som helst finns det regler för minsta lagringstid och när på säsongen urin får spridas, så man behöver normalt sett några dunkar för mellanlagring.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.