Hej, två frågor angående montering av wc-fixtur:

1. Avståndet 110-rör till färdig vägg ska vara min 60mm, men vad behöver det då vara med innan fix och platta? Väggen är nämligen inte fixerad än, därav frågan :).

Om vi ska ha 30x60 klinker på vägg, som är max 10 mm tjocka. förstår det som att fixkam åtminstonde ska vara 8mm då, kanske tom mer? ska jag ha fix på undersidan plattan också? Vad blir rimligtvis den slutliga tjockleken? Hur långt avstånd kan jag maximalt ha vägg till rör om jag tänker använda Geberit-fixturen nedan?

Jag rör säkert till det - men många frågor har jag.

2. Hur lång ände av pex-röret behöver sticka ut ur vägg? för att kunna fästa koppling?

Behöver göra klart utan att behöva ta hit en plattsättare och var helt säker på det är tillräckligt.

Bild med tumstockar som mäter avstånd mellan golv och vägg, där ett 110-rör och en kabel syns. Frågetecken markerar osäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av Geberit Duofix wc-fixtur med måttangivelser och installationsdetaljer.
Skapa konto

https://www.hornbach.se/p/wc-fixtur-geberit-duofix-sigma-h112-vaggfasten/10077560/

Bästa svaret

Krilleman
KJD KJD skrev:
1. Avståndet 110-rör till färdig vägg ska vara min 60mm, men vad behöver det då vara med innan fix och platta? Väggen är nämligen inte fixerad än, därav frågan :).

Om vi ska ha 30x60 klinker på vägg, som är max 10 mm tjocka. förstår det som att fixkam åtminstonde ska vara 8mm då, kanske tom mer? ska jag ha fix på undersidan plattan också? Vad blir rimligtvis den slutliga tjockleken? Hur långt avstånd kan jag maximalt ha vägg till rör om jag tänker använda Geberit-fixturen nedan?
Jag rör säkert till det - men många frågor har jag.
60mm fritt är innan ytskiktsarbete. Alltså innan tätskikt/fix/kakel i ditt fall.

KJD KJD skrev:
2. Hur lång ände av pex-röret behöver sticka ut ur vägg? för att kunna fästa koppling?

Behöver göra klart utan att behöva ta hit en plattsättare och var helt säker på det är tillräckligt.
PEX-röret med skyddsrör ska sticka ut minst 100mm enligt säkervatten om du ska ha en bricka där.

Personligen tycker jag det blir bättre att dra heldraget ända in mot ventilen i cistern. Mindre skarv...
Dessutom brukar cistern vara förberedd för att koppla på skyddsrör 25mm.

Krilleman
Hittade denna informativa bilden:

Vitt plaströr anslutet till en blå och vit konstruktion, troligtvis en del av en toalettinstallation med synlig ram och tank.
Skapa konto

Krilleman Krilleman skrev:
60mm fritt är innan ytskiktsarbete. Alltså innan tätskikt/fix/kakel i ditt fall.

PEX-röret med skyddsrör ska sticka ut minst 100mm enligt säkervatten om du ska ha en bricka där.

Personligen tycker jag det blir bättre att dra heldraget ända in mot ventilen i cistern. Mindre skarv...
1. Det förenklade ju en hel del. (y)
2. hm, då får jag se om jag kan dra om det här inneröret, det är bara från andra änden rummet.

Hur ska man kunna utläsa (från ritningen) hur långt från väggen som man kan montera fixturen?

Antar att nuvarande rekommendation är att man kaklar bakom fixturen och sen monterar den utanpå? NÅgon nämnde något om dom helinbyggda, men jag var nog inte riktigt med där.

Jag har lite för kort pex-stump som sticker ut, men borde inte det vara denna siffran som säker vatten säger?

• Instruktionstext om rörgenomföring i vägg med tätskikt från sajten säker vatten.
    Skapa konto
Krilleman
KJD KJD skrev:
Jag har lite för kort pex-stump som sticker ut, men borde inte det vara denna siffran som säker vatten säger?
Du har rätt, det står ca 60mm.
Jag vill starkt påminna mig om att det tidigare varit 100mm.

Men huvudsaken är att tätskiktet kan monteras på ett bra sätt.

Du behöver ju ingen bricka dock.
Bara skarva på röret och dra upp till cistern...
OM det inte går att byta.

Du har rätt, det står ca 60mm.
Jag vill starkt påminna mig om att det tidigare varit 100mm.

Men huvudsaken är att tätskiktet kan monteras på ett bra sätt.

Du behöver ju ingen bricka dock.
Bara skarva på röret och dra upp till cistern...
OM det inte går att byta.
Skyddsröret är ingjutet i golv och väggar. Har aldrig bytt ett monterat innerrör, rädd jag inte får in ett nytt. 60mm kan jag få till, nu har jag vart och mätt i varuhusets monter på avstånd till vägg på riggen också. Borde gå få ihop nu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.