Hej,

Vi är i valet och kvalet då vi köpt ett hus.
Ett rum är ett kontor som är 5.5kvm men kan göras om till runt 7.5kvm och har husets proppskåp i det.
Det andra rummet är toaletten på runt 1.5kvm, när man sitter på toaletten så tar knäna emot väggen och det är ganska obekvämt, men det går.

På våningen under finns ett stort badrum med toalett, dusch och bubbelbadkar.

huset har två våningar och källare och det finns bara två toaletter och en dusch. Alla sovrum är på övervåningen.
Det är också jättelite förvaring i hemmet men kan man såklart fixa till så som garderober men inte många då huset är äldre med mycket snea tak.

Så med det sagt. Jag undrar lite vad andras tankar är om detta:
1. Gör om kontoret till en walkin closet och behåll den lilla toaletten
2. Gör om kontoret till en toalett med dusch. Kanske till och med kan ha dubbelhandfat.

Kostnaden blir såklart mycket högre om vi gör om kontoret till ett badrum men vi kan prioritera det över annat utan problem. Men skulle det gå på mer än 130.000kr så vet vi inte riktigt om det är något vi kan göra precis nu. Och avlopp och vatten behöver dra dit vilket kanske är det svåraste då vi inte vet hur svårt det skulle kunna vara. Avloppet och vattnet är ifrån den lilla toaletten runt 4-8 m bort och tror inte något avlopp går närmare än där toaletten är. Vatten kanske finns tillgänligt närmare. Vi skulle såklart behöva ta in en kunnig person och rådfråga. Men undrar om det är värt att fundera på detta eller att hålla oss till exempel 1 och göra det till en walkin closet.

Finns ett 3e alternativ men det betyder att ett mindre dubbelrum blir ett jättelitet kontor/walkin closet. Och det känns som att det inte riktigt är värt att ta bort då man förlorar ett dugligt rum.

Jag förstår att det är svårt att säga det ena eller andra, men känner att jag vill ha lite råd ifrån andra om en större toalett (med dusch) skulle vara värt att ha på övervåningen också eller bättre att använda pengarna och tiden till annat.

BirgitS
När det gäller kostnaden för ett badrum så beror det ju på hur mycket ni gör själva och hur mycket som hantverkare ska göra. Att renovera ett befintligt badrum med kakel och klinker brukar kosta minst 200 000 kr inkl. inredning, förutsätter billigt kakel, klinker, toalett, kommod. Om man väljer våtrumsmatta och -tapet så blir det betydligt billigare. Men att göra ett helt nytt badrum på ett ställe där det inte finns vatten och avlopp borde bli dyrare än för en renovering.

Finns det inte stora möjligheter till förvaring i källaren?

Tonårsfamiljer brukar tycka att det är bra med två duschar.

En planlösning gör det kanske lite lättare att förstå.

Jag menar att två toaletter är viktigare duschar.
När man måste gå, måste man.
Duscha kostar inget att skjuta på några minuter ( eller en dag eller två).

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller kostnaden för ett badrum så beror det ju på hur mycket ni gör själva och hur mycket som hantverkare ska göra. Att renovera ett befintligt badrum med kakel och klinker brukar kosta minst 200 000 kr inkl. inredning, förutsätter billigt kakel, klinker, toalett, kommod. Om man väljer våtrumsmatta och -tapet så blir det betydligt billigare. Men att göra ett helt nytt badrum på ett ställe där det inte finns vatten och avlopp borde bli dyrare än för en renovering.

Finns det inte stora möjligheter till förvaring i källaren?

Tonårsfamiljer brukar tycka att det är bra med två duschar.

En planlösning gör det kanske lite lättare att förstå.
Ja, helst så vill vi såklart i alla fall använda sakkunnga personer inom vatten och avlopp och el. Restrerande kan vi nog lära oss men det skulle då vara ett första försök. 200.000kr låter väldigt mycket för en liten toalett. Men har ju egentligen ingen stor koll på det. Och då är det såklart inte riktigt värt att försöka sig på en till toalett med dusch. Sedan vill vi nog göra det rätt och riktigt ifrån början och inte köra det billigare alternativen för då skulle vi nog vilja ändra i framtiden och misstänker det är dyrare i längden.

Jo det finns förvaring i källaren att tillgå men vill helst ha garderober till kläder och några skor uppe vid sovrummen.

Inga tonåringar än iaf!

• Planlösning av övervåning med två sovrum, kontor, två hallar, klädkammare och garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Jag menar att två toaletter är viktigare duschar.
När man måste gå, måste man.
Duscha kostar inget att skjuta på några minuter ( eller en dag eller två).
Nej, det är väldigt sant faktiskt. Men känns som att man alltid vill duscha samtidigt på något vis! 😅 Men såklart hellre två toaletter

BirgitS
L Ljusa skrev:
Inga tonåringar än iaf!
Kan det bli så att det blir aktuellt med 3 sovrum i stället för 2?
I så fall bör man ju tänka på det innan man bestämmer vad man vill göra med kontoret.

Går det att få in några garderober i hallhörnet?

Man behöver nog flytta dörren till kontoret om man ska ha en dusch eftersom man inte ska ha fönster i duschen. Men det är ju möjligt.
Hänga om dörren till stora sovrummet så att den går in i sovrummet i stället.
L Ljusa skrev:
200.000kr låter väldigt mycket för en liten toalett.
Det var alltså för ett badrum med dusch. Toaletter utan dusch är billigare eftersom man då inte behöver tätskikt på väggarna.

BirgitS
L Ljusa skrev:
Nej, det är väldigt sant faktiskt. Men känns som att man alltid vill duscha samtidigt på något vis! 😅 Men såklart hellre två toaletter
Man kan ha ett badrum i källaren också.

Bo in er först, så ni vet vilket behov som är störst.

V vbg-1 skrev:
Bo in er först, så ni vet vilket behov som är störst.
Jo, vi tänkte det men rot avdrag på 50% är väldigt lockande och är rädd att de bästa kommer bokas upp detta år.

BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ha ett badrum i källaren också.
Absolut och det har vi funderat på då vi ska göra ett lite gym där nere och det är nog plan C faktiskt

BirgitS BirgitS skrev:
Kan det bli så att det blir aktuellt med 3 sovrum i stället för 2?
I så fall bör man ju tänka på det innan man bestämmer vad man vill göra med kontoret.

Går det att få in några garderober i hallhörnet?

Man behöver nog flytta dörren till kontoret om man ska ha en dusch eftersom man inte ska ha fönster i duschen. Men det är ju möjligt.
Hänga om dörren till stora sovrummet så att den går in i sovrummet i stället.

Det var alltså för ett badrum med dusch. Toaletter utan dusch är billigare eftersom man då inte behöver tätskikt på väggarna.
ja det kan bli aktuellt med 3 sovrum så vill inte låsa ute möjligheterna.

Nja, det går att få in garderbo men då hallen är så vinklas så är vi oroliga att det börjar ta ljuset och det öppna utrymmet. Men det är något vi tänkt också. Blir inte ne lika permanent ide också.

Ja, alltså det rummet kan göras lite större så man kan få in en dusch bredvid dörren på bildens nedre sida. För jag håller med om fönster och dusch.

Jag förstår, där priset går upp! Får tänka över det en hel del innan vi bestämmer oss. Men tack för svar!

BirgitS
L Ljusa skrev:
Ett rum är ett kontor som är 5.5kvm men kan göras om till runt 7.5kvm och har husets proppskåp i det.
Hur har du tänkt att toaletten kan utökas med 2 kvm?
L Ljusa skrev:
ja det kan bli aktuellt med 3 sovrum så vill inte låsa ute möjligheterna.
Då måste ni nog först fundera hur det ska gå till att få 3 sovrum där alla sovrummen har ett fönster. När man vet vad det är för ytor kvar kan man fundera om det går att få in ett badrum.

För den planeringen behöver man veta vilka väggar som är bärande.
L Ljusa skrev:
Ja, alltså det rummet kan göras lite större så man kan få in en dusch bredvid dörren på bildens nedre sida. För jag håller med om fönster och dusch.
Det är nog inte nödvändigt med ett större rum för att omvandla kontoret till badrum.
Planskiss med markerade områden för dusch, WC och kommod i ett rum benämnt "NTOR", förslag på omvandling av kontor till badrum.
Skapa konto

Men man behöver kunna få ner avloppsröret. Vattenrör är tunna så jag gissar att det är relativt lätt att dra dem i bjälklagret framför trappan.

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt att toaletten kan utökas med 2 kvm?
Det finns ett litet förråd på sidan man kan ta bort om man vill. Själva planlösningen som jag skickade är inte superbra... den saknar lite grejer. Så som de snea väggarna och att det finns lite mer utrymme.
BirgitS BirgitS skrev:
Då måste ni nog först fundera hur det ska gå till att få 3 sovrum där alla sovrummen har ett fönster. När man vet vad det är för ytor kvar kan man fundera om det går att få in ett badrum.

För den planeringen behöver man veta vilka väggar som är bärande.
De förra ägarna sa vilka väggar som var bärande och det är inga vi kommer peta på. Sedan såkalrt kommer vi nog dubbelkolla detta innan vi börjar på något!
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inte nödvändigt med ett större rum för att omvandla kontoret till badrum.
[bild]
Det där hade varit en bra lösning men tyvärr är planlösningen lite skev. Jag har gjort en mer kprrekt design i ett annat program som jag ska skicka med så kan du se att det inte ritkigt fungerar att flytta dörren.
BirgitS BirgitS skrev:
Men man behöver kunna få ner avloppsröret. Vattenrör är tunna så jag gissar att det är relativt lätt att dra dem i bjälklagret framför trappan.
Jag gjorde en annan plan i min design. Med åtäanke att då behövs inte avlopp eller vatten flyttas så mycket eller läggas till! Jag vet inte om det skulle fungera och väggar behöver röras om emn tror det kan bli billigare kanske?

Blir lite som tetris men funderar om det inte ändpå blir bättre att försöka göra toaletten större på nuvarande plats?

• Planlösning av hus med snea väggar, visar sovrum, badrum och förråd. Olika rum och deras ytor är markerade i kvadratmeter.
    Skapa konto
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.