Walk-in-closet, JA eller NEJ?

9k läst  101 svar

1. Arnel Gajek
    Husspekulant Nivå 1
    Hej på er allihopa,

Jag och min sambo går i byggtankar och har börjat diskutera ifall vi ska ha walk-in-closet eller inte. Det gäller främst det stora sovrummet, där vi funderar på att ha eget badrum men även walk-in-closet.

Vi är ytterst tacksamma för feedback på vad ni valt och hur ni argumenterat till att ha/inte ha walk-in-closet?

Tack på förhand!

Mvh Arnel Gajek/Frida Magnusson

2. T
    Medlem Nivå 4
    Hejhej! Jag hade sagt till frun att jag ska ha motsvarande egenyta om det ska in en WIC. Det blir ju ändå hennes 17 HM-butiker som kommer utnyttja utrymmet.

3. Gammelnörden
    Medlem · Nivå 12
    Jag tycker att en garderob man kan gå in i med klädstång på båda sidor om dörren och lagom stå-utrymme emellan är helt ok om man har räknat på om man vinner på det i hyllmetrar. Men ett rum med mkt golvyta och förvaring utmed väggarna tycker jag är slöseri med kvadratmetrar och pengar. :)

4. F
    Husägare · Nivå 9
    Om man med WIC menar ett stort rum med glest hängande kläder, stor sittplats i mitten, en skohylla och heltäckningsmatta skulle jag inte prioriterat en sådan yta. Däremot om den kallades klädkammare, hade ordentliga hyllor, bra belysning och förutom plats för kläder också rymde skrymmande saker som resväskor, vinterkläder, barnens urvuxna, men ännu inte utrensade kläder, gästmadrass, extratäcken, kuddar osv. så är det ett måste!
    Alltså, en sån där man ser på mäklarbilder, som inte ens innehåller en veckoförbrukning av kläder på 12kvm, nej tack. En klassisk men uppdaterad klädkammare, ja tack!

5. Arnel Gajek
    Husspekulant Nivå 1
    Hej Tobias, måste säga att vi båda fick oss ett gott skratt med din kommentar. Tack för din feedback, ska använda mig av denna vid förhandling om mitt personliga utrymme om det blev en WIC.

• Laddar…
  6. Arnel Gajek
    Husspekulant Nivå 1
    Hej, tack för din nyttiga feedback! Precis som du skriver så är vi ute efter att inte slösa på kvm och pengar genom att göra något extravagant. Däremot någon form av hyllfunktion, klädstång eller liknande är det vi troligtvis kommer satsa på.

7. Arnel Gajek
    Husspekulant Nivå 1
    Hej Fredrik, tack för din feedback! Vi är inte ute efter den förstnämnda delen i ditt svar, det är något i stuk med det vi kallar för ”Instagram-vänlig WIC”. Vi är mer ute efter en mer klassisk men uppdaterad klädkammare för att använda den till kläd- och skoförvaring samt annat man vill få undan. När vi varit på olika visningar med ”vanliga garderober” i det stora sovrummet så har det känts som att man krymper/dödar yta då vi vill ha ett väldigt enkelt sovrum.

• Laddar…
  8. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    I vårt blivande sovrum så blir det en skjutdörrsgarderob på vardera kortänden, det blir gallerhyllplan över hela sträckan i ungefär huvudhöjd, sedan ett antal trådbackstativ samt lite stänger.

• Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 7
    Jag ångrar inte att vi byggde en WIC när vi flyttade in i nuvarande hus. Vår är med Ikea stommar på båda sidor samt 1,2-1,4 emellan dem. Gott om förvaring av vinterkläder som inte används, skor, täcken osv med. Är efter 3,5 år fortfarande inte helt fylld. Vi har 3,5+2 meter garderober från golv till tak.

10. B
    Medlem · Nivå 16
    Det man ska tänka på är att en klädkammare kräver fri golvyta som bara kan användas just när man är inne i klädkammaren, medan den golvyta som är framför en klädförvaring i sovrummet också kommer till nytta när man rör sig i sovrummet. Har man många kvm och kan få till en form på sovrum och klädkammare som gör att det inte blir spillutrymmen någonstans så kan det ju vara trevligt med en klädkammare, men det blir några extra steg när man ska iväg på morgonen och kläderna inte hänger/ligger 70 cm från sängen utan i ett separat rum. En klädkammare behöver också vara organiserad och ha så mycket fri golvyta att en person inte blockerar den andra även om en låda är utdragen för sånt kan orsaka gräl när båda är morgontrötta och stressade.

11. Arnel Gajek
    Husspekulant Nivå 1
    Hej, tack för din feedback! Det låter nästan som om att vi är på väg åt något liknande i vårt fall. Just nu ligger WIC på 3,4kvm och tanken är att dem skulle fyllas med Ikeas garderober. Har du tillgång till någon bild på detta för att vi ska kunna få lite inspiration?

12. Arnel Gajek
    Husspekulant Nivå 1
    Hej, tack för ditt svar! Det där med ytan när lådor etc. är utdraget är något vi har i åtanke för att båda ska ha plats när man är inne i WIC. Det gäller att inte skapa irritation hos den andre på morgonen, känner igen det där med morgontröttheten! :D

13. B
    Medlem · Nivå 16
    Det låter väldigt litet, som tpsoft skrev behöver man åtminstone 1,2 m fritt golv emellan de två raderna och då räcker 3,4 kvm bara till 1,5 m förvaring per sida, dvs totalt 3 m.

• Laddar…
  14. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    Våra skjutdörrsgarderober kommer ta totalt 3,64kvm (inkl skjutdörrarna) golvyta men ger en förvaring med löpmeterlängderna 3,25m och 2,1m (ca 0,4m blir bakom en pelare).
    Ytorna framför garderoberna utgör till större delen det utrymme man behöver runt sängen, jag kommer ha mina vardagliga kläder i ena och frun sina i andra, så ingen kommer störa den andra på morgonen.

15. J
    Medlem Nivå 3
    Jag hade nog utgått från en lösning med två intilliggande sovrum, ett stort och ett litet. Därefter hade jag planerat om det lilla sovrummet till en WIC och tagit bort de inplanerade garderoberna från det större sovrummet.

Då finns det alltid kvar en möjlighet att omvandla WIC tillbaka till ett kontor eller sovrum. Man får också en WIC där man kan gå in, tända lyset och rota runt bland kläderna utan att störa den som sover i samma sovrum. Efter det kan man gå ut utan att gå genom sovrummet igen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: