Ta en närbild på den brända Wago.
Första gissning är glappkontakt eller att alla kardeler inte kommit med.
Hur ser det ut om du försöker lossa den anslutna tråden, gärna foto på lös tråd.
Första gissning är glappkontakt eller att alla kardeler inte kommit med.
Hur ser det ut om du försöker lossa den anslutna tråden, gärna foto på lös tråd.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Om jag uppfattar det rätt så är det på 12VC sidan som wagon sitter, inte på matande 230V?
Mu stor lampeffekt är inkopplad via denna Wago?
Mu stor lampeffekt är inkopplad via denna Wago?
H hempularen skrev:
Locket har smält fast, wagon har även smält fast mot den underliggande kopplingsklämman, kommer behöva klippa bort demA AndersS skrev:
Som jag uppfattar det handlar det antagligen om glappkontakt/sprättade kardeler.
En glappkontakt ger en övergångsresistans, och när ström går genom den utvecklas värme (som i en glödlampa).
Vid samma effekt blir strömmen på 12 V ungefär 20 gånger högre än på 230 V, vilket gör installationen betydligt känsligare för värme i dåliga skarvar.
För att driva 70 W lampor går det cirka 6 A i ledarna. Eftersom värmeutvecklingen ökar med strömmen i kvadrat (I²*R)kan även en liten övergångsresistans ge hög effekt i en väldigt liten punkt, vilket lätt kan smälta en Wago.
Vid god kontakt är övergångsresistansen försumbar och kommer då inte att smälta en Wago.
Jag är lärling så reserverar mig för felskrift men har sett liknande ute på servicejobb
En glappkontakt ger en övergångsresistans, och när ström går genom den utvecklas värme (som i en glödlampa).
Vid samma effekt blir strömmen på 12 V ungefär 20 gånger högre än på 230 V, vilket gör installationen betydligt känsligare för värme i dåliga skarvar.
För att driva 70 W lampor går det cirka 6 A i ledarna. Eftersom värmeutvecklingen ökar med strömmen i kvadrat (I²*R)kan även en liten övergångsresistans ge hög effekt i en väldigt liten punkt, vilket lätt kan smälta en Wago.
Vid god kontakt är övergångsresistansen försumbar och kommer då inte att smälta en Wago.
Jag är lärling så reserverar mig för felskrift men har sett liknande ute på servicejobb
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Det bör som sagt ha gått ca 6 A i kopplingen. Det är en ström som visserligen kan skapa värme i en dålig koppling, men det får vara en riktigt usel koppling för att det skall bli så varmt. Värmeeffekten ökar med strömmen i kvadrat. Och det borde även givit en märkbar försvagning av ljuset.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
En närbild från undersidan av Wagon, och även en där man ser den från kanten/nosen. I en korrekt använd wago skall man se lite koppar sticka ut inne i wagon mot framkanten. Om man skalar tråden för kort så når den inte in igenom kopplingen.
Redigerat:
Har slängt dem nu tyvärr. Har kopplat massor med Wago tidigare utan problem, brukar vara väldigt noggrann och försöka skala exakt 11 mm men här måste jag ha brustit. Skalade om kablarna nu och tittade noga efter spretiga kardelerH hempularen skrev:
Om du byter till LED (som vi pratade om i en tidigare tråd med den här trafon) minskar risken för varmgång också.Skandiamannen skrev:
Det gör den, kan även skrivas om som en kontinuerlig drifttemperatur på upp till 105 grader som Wago själva anger. Detta räknar med en god kontakt.J J-banan skrev:
Säg att någon spretad kardel samt dåligt skadad ledare ger, lågt räknat, 0.1ohm övergångsresistans. Där har du ca 3.4 watt (5.8*5.8*0.1)av värme över en extremt liten punkt. Lödkolvar på 15 watt kan komma upp i 300+ grader över spetsen..
Sen även om den håller ett tag så ökar resistansen pga termisk nedbrytning av plasten och oxidering av kopparn vilket ökar värmeutvecklingen ännu mer..