Mina halogenspots började flimra och lade sedan av. Visade sig att en Wago smält. Vad är orsaken tror ni? Glappkontakt? Något annat handhavandefel?

• Smält Wago-koppling och kablar bredvid en dimmer för halogenspots, visar möjliga elektriska problem i anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en närbild på den brända Wago.
Första gissning är glappkontakt eller att alla kardeler inte kommit med.
Hur ser det ut om du försöker lossa den anslutna tråden, gärna foto på lös tråd.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Om jag uppfattar det rätt så är det på 12VC sidan som wagon sitter, inte på matande 230V?

Mu stor lampeffekt är inkopplad via denna Wago?

• Gilla
magnusarne och 1 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Hur ser det ut om du försöker lossa den anslutna tråden, gärna foto på lös tråd.
Dokumentera dock ordentligt med närbilder innan du försöker ta isär något, så man kan se hur tråden sitter i klämman.

H hempularen skrev:
Om jag uppfattar det rätt så är det på 12VC sidan som wagon sitter, inte på matande 230V?

Det stämmer, 12 V sidan. 7 st 10W halogenlampr, borde inte vara ngt problem

H hempularen skrev:

A AndersS skrev:
Ta en närbild på den brända Wago.
Första gissning är glappkontakt eller att alla kardeler inte kommit med.
Locket har smält fast, wagon har även smält fast mot den underliggande kopplingsklämman, kommer behöva klippa bort dem

• Smält plastlock och smält fast kopplingsklämma med kablar i elektrisk installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag uppfattar det handlar det antagligen om glappkontakt/sprättade kardeler.

En glappkontakt ger en övergångsresistans, och när ström går genom den utvecklas värme (som i en glödlampa).

Vid samma effekt blir strömmen på 12 V ungefär 20 gånger högre än på 230 V, vilket gör installationen betydligt känsligare för värme i dåliga skarvar.

För att driva 70 W lampor går det cirka 6 A i ledarna. Eftersom värmeutvecklingen ökar med strömmen i kvadrat (I²*R)kan även en liten övergångsresistans ge hög effekt i en väldigt liten punkt, vilket lätt kan smälta en Wago.

Vid god kontakt är övergångsresistansen försumbar och kommer då inte att smälta en Wago.

Jag är lärling så reserverar mig för felskrift men har sett liknande ute på servicejobb

• Gilla
slothy och 4 till
  • Laddar…
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Mina halogenspots började flimra och lade sedan av. Visade sig att en Wago smält. Vad är orsaken tror ni? Glappkontakt? Något annat handhavandefel?
För dåligt uppskalat så det har blivit varmgång

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Det bör som sagt ha gått ca 6 A i kopplingen. Det är en ström som visserligen kan skapa värme i en dålig koppling, men det får vara en riktigt usel koppling för att det skall bli så varmt. Värmeeffekten ökar med strömmen i kvadrat. Och det borde även givit en märkbar försvagning av ljuset.

• Gilla
Sebbegb och 1 till
  • Laddar…
En närbild från undersidan av Wagon, och även en där man ser den från kanten/nosen. I en korrekt använd wago skall man se lite koppar sticka ut inne i wagon mot framkanten. Om man skalar tråden för kort så når den inte in igenom kopplingen.

Redigerat:
  • Gilla
Sebbegb
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En närbild från uindersidan av Wagon, och även en där man ser den från kanten/nosen. I en korrekt använd wago skall man se lite koppar sticka ut inne i wagon mot framkanten. Om man skalar tråden för kort så når den inte in igenom kopplingen.
Har slängt dem nu tyvärr. Har kopplat massor med Wago tidigare utan problem, brukar vara väldigt noggrann och försöka skala exakt 11 mm men här måste jag ha brustit. Skalade om kablarna nu och tittade noga efter spretiga kardeler

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
D
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Har slängt dem nu tyvärr. Har kopplat massor med Wago tidigare utan problem, brukar vara väldigt noggrann och försöka skala exakt 11 mm men här måste jag ha brustit. Skalade om kablarna nu och tittade noga efter spretiga kardeler
Om du byter till LED (som vi pratade om i en tidigare tråd med den här trafon) minskar risken för varmgång också.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
D datja skrev:
Om du byter till LED (som vi pratade om i en tidigare tråd med den här trafon) minskar risken för varmgång också.
Wago tål upp till 32A, ts spottar drar ca 5,8A

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
D
J J-banan skrev:
Ja men risken minskar självklart ändå om han byter till t ex 1W LED. Det är grundläggande logik.

J J-banan skrev:
Det gör den, kan även skrivas om som en kontinuerlig drifttemperatur på upp till 105 grader som Wago själva anger. Detta räknar med en god kontakt.

Säg att någon spretad kardel samt dåligt skadad ledare ger, lågt räknat, 0.1ohm övergångsresistans. Där har du ca 3.4 watt (5.8*5.8*0.1)av värme över en extremt liten punkt. Lödkolvar på 15 watt kan komma upp i 300+ grader över spetsen..

Sen även om den håller ett tag så ökar resistansen pga termisk nedbrytning av plasten och oxidering av kopparn vilket ökar värmeutvecklingen ännu mer..

• Gilla
J-banan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.