Samtidigt är det ju till viss del så man gör vid t.ex. en knx-installation, att man drar ett stort antal rör till centralen för att sedan koppla ihop allt där.E elmont skrev:
men det är en viss (stor skillnad) men visst kan du göra det, men använd då plintar och märk upp. Större KNX-centraler beställs från centralbyggare, då är varje ledning märkt med ett unikt nummer i vardera ände med tillhörande kretsschema.jbr skrev:
Jag tycker att du kommer in ganska rätt där, direkt.tommib skrev:
Vi fick ju lite ur dagens regler också, från Kjell Timell. Annars är det i överlag rätt tunnsått med några regler på pränt, särskilt tomt är det på detaljer.
Jag tycker att man på sätt och vis kan ta de här gamla "måste reglerna" som ibland hasplas ut, och bara byta ut "måste" mot "bör" eller "lämpligt".
Ty i grunden är det något klokt i tanken på att inte ha en massa onödigt kopplat i gruppcentralen, att inte sätta flera ledare under samma överfall (särskilt av olika area/typ) och att utföra skarvning på ett omsorgsfullt vis som behåller prydlighet och överskådlighet.
Men samtidigt, tycker jag vi har fler friheter idag, då både hårda regler har försvunnit men framförallt att det är helt annat material idag, helt andra slags elcentraler med mycket mer utrustning än bara säkringar i.
Alltså inget magiskt alls, följ de gamla goda riktlinjerna där så är möjligt och tillämpligt, och i övrigt göra ett gott hantverk och med lite eftertänksamhet så det blir ett prydligt och överskådligt slutresultat.
Jo men självklart plintar man upp allting men det är ju det som var poängen...J Johan456 skrev:
...att man gör mycket av det som av seglivad hävd ofta inte anses vara tillåtet. Dvs. kopplar i centralen, förlägger i stjärnstruktur osv.
Det är ju principiellt ingen skillnad på t.ex. radplintar och wago i en hållare för DIN-skena, utan bara olika tekniska lösningar.
När jag tog fram bilder för elkulturen kom jag tänka på tråden här och en bild som passar bra. Inte Wago men från tiden med detaljreglering och inga hempulare i sikte tvärtom välkänd aktör säkert med fullödig EKP numera men samma drängar ute på fältet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så vackert, och enligt mig inte ok.GK100 skrev:
Var skarvhylsorna slut eller hade montören glömt presstången på firman?
Produkter som diskuteras: "presstången"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
WAGO vs Isolerade skarvhylsor med godkänd presstång vad är snyggast/bästa då tråden inte räcker fram och omtrådning är uteslutet. Vad föredrar ni?
Detta är typproblemet vid byte till ny normcentral!
Detta är typproblemet vid byte till ny normcentral!
Vid byte av central så är det inte självklart att trådarna räcker till.
Då skarvar jag med skarvhylsor.
Lösa "Wago", toppklämmor är enligt mig inte ok. Wagoplintar på dinskenor däremot är ok men tar onödig plats för säkringar och normapparater.
Vad gäller valet av skarvhylsor så använder jag isolerade skarvhylsor istället för oisolerade som måste förses med krympslang eftersom av någon anledning så faller det momentet med varmluftspistol in under heta arbeten med allt vad det innebär.
Däremot vid nyinstallation så är skarvning av trådar i centralen bara ett bevis på dåligt yrkesmannaskap.
Då skarvar jag med skarvhylsor.
Lösa "Wago", toppklämmor är enligt mig inte ok. Wagoplintar på dinskenor däremot är ok men tar onödig plats för säkringar och normapparater.
Vad gäller valet av skarvhylsor så använder jag isolerade skarvhylsor istället för oisolerade som måste förses med krympslang eftersom av någon anledning så faller det momentet med varmluftspistol in under heta arbeten med allt vad det innebär.
Däremot vid nyinstallation så är skarvning av trådar i centralen bara ett bevis på dåligt yrkesmannaskap.
Wago för mig, men då naturligtvis "tvåor". Jag litar mer på Wago än på presshylsor, jag tycker man stöter på dåligt (glappande) pressade hylsor lite då och då, men riktigt monterade Wago har jag aldrig sett glappa. Dessutom går det lera ggr så snabbt med Wago.
Glappande hylsor kan bero på att fel pressverktyg använtsE elmont skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden