Ämnet dök upp i en annan tråd och istället för att kapa den så tänkte jag starta en ny.
Vad gäller egentligen? Är det bu eller bä med toppklämmor i elcentralen? Varför?
@GK100 pratade om funktionella kopplingar snarare än skarvar i den andra tråden. Om det inte är ok, hur löser man t.ex. astrour som ska styra multipla grupper? Eller är det en situation som inte ska uppstå?
Är det någon som kan hänvisa till lämpligt regelverk kring detta eller är det bara "man gör inte så".
Jag köper att man inte ska kludda ner hela centralen med toppklämmor men det borde snarare falla på någon form av catch-all om att det ska vara överskådligt. Vad är annars radplintar om inte just kopplingsplintar för funktionella ändamål?
Angående tipset om Wago-hållare så tackar jag för det, jag gillar dem också och har ett gäng...
Vad gäller egentligen? Är det bu eller bä med toppklämmor i elcentralen? Varför?
@GK100 pratade om funktionella kopplingar snarare än skarvar i den andra tråden. Om det inte är ok, hur löser man t.ex. astrour som ska styra multipla grupper? Eller är det en situation som inte ska uppstå?
Är det någon som kan hänvisa till lämpligt regelverk kring detta eller är det bara "man gör inte så".
Jag köper att man inte ska kludda ner hela centralen med toppklämmor men det borde snarare falla på någon form av catch-all om att det ska vara överskådligt. Vad är annars radplintar om inte just kopplingsplintar för funktionella ändamål?
Angående tipset om Wago-hållare så tackar jag för det, jag gillar dem också och har ett gäng...
Det jag var inne på i andra tråden var en hänvisning till gamla mer specifika regler som inte sen länge är giltiga och som var naturliga när central oftast var typ Diazed och utförande blanka skenor med säkringselement osv. Dvs att med diverse klämmor kanske på den tiden Torix mm ordna till kopplingar för funktion som i kopplingsdosor var inte rätt men att med samma förlänga någon tråd för en grupp knappast fel då heller.
Och mer sentida med normapparater på DIN-skenor har centraler lämnat det gamla synsättet som bara utgångspunkt för avsäkring av grupper och kan innehålla mer "funktion" än säkringar. Så nu finns ingen möjlighet att påstå att användning av tekniskt korrekta klämmor tex Wago skulle vara problematiskt oavsett varför man gör det. Men givetvis ska man hålla på ordning, reda, logiskt bygge så gott det går men sånt knappast något som går att hitta specificerat enskilt i regler kring detta.
Som sagt dyker det ibland upp trådar här på temat och där det påstås att man inte kan förlänga någon ledare vid omläggningar eller centralbyte osv med kopplingsklämmor. Det är och har knappast heller tidigare varit otillåtet i såna fall däremot att använda gamla tiders central som "kopplingsdosa" med samma tids mer detaljerade regler.
Och mer sentida med normapparater på DIN-skenor har centraler lämnat det gamla synsättet som bara utgångspunkt för avsäkring av grupper och kan innehålla mer "funktion" än säkringar. Så nu finns ingen möjlighet att påstå att användning av tekniskt korrekta klämmor tex Wago skulle vara problematiskt oavsett varför man gör det. Men givetvis ska man hålla på ordning, reda, logiskt bygge så gott det går men sånt knappast något som går att hitta specificerat enskilt i regler kring detta.
Som sagt dyker det ibland upp trådar här på temat och där det påstås att man inte kan förlänga någon ledare vid omläggningar eller centralbyte osv med kopplingsklämmor. Det är och har knappast heller tidigare varit otillåtet i såna fall däremot att använda gamla tiders central som "kopplingsdosa" med samma tids mer detaljerade regler.
Det var det här jag var ute efter. Det pratas som sagt mycket om det men jag kan inte logiskt se hur en modern normcentral med alla andra apparater förutom säkringar skulle fungera om inte grenkopplingar osv var tillåtna.
Som sagt, självklart ska det vara strukturerat i så stor utsträckning som möjligt och lätt att överblicka.
Hela grejen är som vanligt gamla regler och ryggmärgsreflexer som lever kvar.... suck.
Som sagt, självklart ska det vara strukturerat i så stor utsträckning som möjligt och lätt att överblicka.
Hela grejen är som vanligt gamla regler och ryggmärgsreflexer som lever kvar.... suck.
Bra fråga. Som ”gammal” elektriker fick jag lära mig att man inte fick koppla i en central. Jag har egentligen aldrig ifrågasatt det och alltid använt isolerad presshylsa vid skarvning. Däremot ser jag inget problem och det finns inget regelverk som förbjuder det. Öppningsbara klämmor skulle jag dock säga är olämpligt att lägga löst i centralen. Resten blir lite yrkesstolthet, ”man gör inte så”, förutom när man måste göra så för då gör man så ändå. Annars en Jäkligt bra fråga, det finns fler såna här ”regler” om jag får kapa din tråd.
”Man får inte lägga dubbelt på säkring!” Det har jag också lärt mig. Vad säger ni?
”Man får inte lägga dubbelt på säkring!” Det har jag också lärt mig. Vad säger ni?
Med dubbelt på säkring hade du ju enligt tidens synsätt och regler kopplat i centralen dvs avgrenat gruppen som skulle gjorts i senare tex dosor. Att förlänga en ledare är nog däremot att töja bruket av ordet koppla lite långt oavsett om det sker med klämmor som skulle kunna kopplas med eller någon hylsa.J Johan456 skrev:Bra fråga. Som ”gammal” elektriker fick jag lära mig att man inte fick koppla i en central. Jag har egentligen aldrig ifrågasatt det och alltid använt isolerad presshylsa vid skarvning. Däremot ser jag inget problem och det finns inget regelverk som förbjuder det. Öppningsbara klämmor skulle jag dock säga är olämpligt att lägga löst i centralen. Resten blir lite yrkesstolthet, ”man gör inte så”, förutom när man måste göra så för då gör man så ändå. Annars en Jäkligt bra fråga, det finns fler såna här ”regler” om jag får kapa din tråd.
”Man får inte lägga dubbelt på säkring!” Det har jag också lärt mig. Vad säger ni?![]()
I praktiken kommer nog fallet lägga dubbelt mest av de tidiga anslutningarna på säkringarna med en stor skruvskalle med eller utan yttre styrkanter. Då är det ju naturligt att det lätt uppstår problem eller glapp om det inte görs riktigt omsorgsfull "dubbelläggning".
En annan regel du säkert haft med dig från då är inte bara förbud att koppla i centralen utan även i apparatdosor med klämmor och framförallt för något som inte tillhör, behövs för apparattypen där.
Kapa på, jag är intresserad av alla sådana frågor.
Ang dubbelt på säkring så säger jag att Hager MCS har två snabbanslutningar. De är troligen inte där för att det är roligt.
Håller för övrigt med om att det är olämpligt att lägga öppningsbara klämmor löst. Som tur är finns det DIN-fästen för både wago 221 och 222. Jag gillar dem även för 773 även om de inte är öppningsbara, det blir helt enkelt mycket prydligare.
Som GK100 antyder ovan så är säkert en hel del av dessa grejer från tiden med blanka skenor i centralen. I en modern normcentral finns inte exponerade strömförande delar på samma sätt. Därmed inte sagt att man ska kludda hur som helst.
Ang dubbelt på säkring så säger jag att Hager MCS har två snabbanslutningar. De är troligen inte där för att det är roligt.
Håller för övrigt med om att det är olämpligt att lägga öppningsbara klämmor löst. Som tur är finns det DIN-fästen för både wago 221 och 222. Jag gillar dem även för 773 även om de inte är öppningsbara, det blir helt enkelt mycket prydligare.
Som GK100 antyder ovan så är säkert en hel del av dessa grejer från tiden med blanka skenor i centralen. I en modern normcentral finns inte exponerade strömförande delar på samma sätt. Därmed inte sagt att man ska kludda hur som helst.
jo, jag köper det när det gäller gamla grejer, men främst pga. de ”dåliga” anslutningarna. Vad det gäller att koppla i apparatdosor så ja, men jag har aldrig brytt mig om det faktisktGK100 skrev:
Med dubbelt på säkring hade du ju enligt tidens synsätt och regler kopplat i centralen dvs avgrenat gruppen som skulle gjorts i senare tex dosor. Att förlänga en ledare är nog däremot att töja bruket av ordet koppla lite långt oavsett om det sker med klämmor som skulle kunna kopplas med eller någon hylsa.
I praktiken kommer nog fallet lägga dubbelt mest av de tidiga anslutningarna på säkringarna med en stor skruvskalle med eller utan yttre styrkanter. Då är det ju naturligt att det lätt uppstår problem eller glapp om det inte görs riktigt omsorgsfull "dubbelläggning".
En annan regel du säkert haft med dig från då är inte bara förbud att koppla i centralen utan även i apparatdosor med klämmor och framförallt för något som inte tillhör, behövs för apparattypen där.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 996 inlägg
Tänkte skriva att jag borde haft med denna fråga i min artikel om skrönor, men det hade jag glömt att jag faktiskt tog upp, till hälften 
https://www.byggahus.se/elektriska-skronor-och-myter#sida-10
https://www.byggahus.se/elektriska-skronor-och-myter#sida-10
Vad gäller dubbelt på säkring så är det ok ur anslutningsmässig synpunkt
Däremot är det inte lämpligt för att det blir otydligt vart trådarna tar vägen.
Det finns i de allra flesta fall inte något behov av att använda kopplingsklämmor i en central
Man byglar helt enkelt vidare i apparaternas anslutningar.
Då blir det dessutom tydligare vad det handlar om
Och ska man förlänga kablar så är det bästa riktiga isolerade skarvhylsor
Däremot är det inte lämpligt för att det blir otydligt vart trådarna tar vägen.
Det finns i de allra flesta fall inte något behov av att använda kopplingsklämmor i en central
Man byglar helt enkelt vidare i apparaternas anslutningar.
Då blir det dessutom tydligare vad det handlar om
Och ska man förlänga kablar så är det bästa riktiga isolerade skarvhylsor
Där kan vi få in ytterligare en fråga i samma stil dvs vad är en "riktig"? Finns en del trådar där det kommer upp på liknande sätt som trådstartens tema och ofta utmynnar det i:U Uffe A skrev:
tommib skrev:
Elinstallationsreglerna säger ju givetvis inte i klarspråk om just Wago's klämmor är godkända.
Men en gruppcentral kan vara en kopplingsutrustning, och kopplingsutrustningar kan ha inre förbindningar.
Min tolkning är att en elcentral anses vara en lämplig kapsling, ett anvisat utrymme för DIN-monterade komponenter (precis som wagos hållare är), samt även en fast anslutningsanordning.
I mina ögon är en Wagon likvärdig en radplint, fast "moduluppbyggd".
Urklipp kommer från SS 436 00 00
Men en gruppcentral kan vara en kopplingsutrustning, och kopplingsutrustningar kan ha inre förbindningar.
Min tolkning är att en elcentral anses vara en lämplig kapsling, ett anvisat utrymme för DIN-monterade komponenter (precis som wagos hållare är), samt även en fast anslutningsanordning.
I mina ögon är en Wagon likvärdig en radplint, fast "moduluppbyggd".
Urklipp kommer från SS 436 00 00
Redigerat:
nej, någonstans får man alltid fråga sig om det man gör är förenligt med god elsäkerhetsteknisk praxis. Om jag gör si eller så ger det betryggande säkerhet mot person eller sakskada.K KjellTimell skrev:Elinstallationsreglerna säger ju givetvis inte i klarspråk om just Wago's klämmor är godkända.
Min tolkning är att en elcentral anses vara en lämplig kapsling, ett anvisat utrymme för DIN-monterade komponenter (precis som wagos hållare är), samt även en fast anslutningsanordning (den sitter fastklickad på DIN-skenan).
Urklipp kommer från SS 436 00 00[bild] [bild] [bild]
Och att som vissa hempulare gör, dra alla rör till centralen för att sedan koppla ihop allt där är ett typiskt exempel på hur man inte får göra. Det blir omöjligt att få någon som helst överblick av installationen, för att inte tala om slöseri med matr.