53 161 läst ·
187 svar
53k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Medlem
· Västernorrland
· 68 inlägg
Av ren nyfikenhet, är det någon som testat Biltemas nya "wago"? Priset är ju så gott som oslagbart (129 spänn för ett 100-pack med 4 ingångar), men detta kanske är ett läge där det lönar sig att köpa lite dyrare grejer..?
När det gäller så pass lite pengar och en så viktig "pryl" skulle jag aldrig tveka att köpa det dyrare där man vet att kvaliteten är ok. Oftast är det någon orsak till att vissa liknande "prylar" håller ett markant lägre pris. Med det vill jag inte säga att jag VET att Biltemas är av sämre kvalitet utan bara att det knappast är värt att chansa.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag skulle inte hempula med Biltema prylar av två skäl:
1. det syns omgående att det är hemmpulat, ingen seriös elektriker köper kopplingar på biltema.
2. Biltema har inte den kvalitetskontroll som behövs. Jag tänker då på handdukstorken som var på tapeten för något år sedan här, den höll på att elda upp ett badrum som redovisades här, och det framkom att samma produkt hade orsakat ytterligare ett antal bränder och brandtillbud. Ändå var Biltema väldigt passiva i att varna för produkten.
Det är visserligen så att även kända kvalitetsmärken har haft farliga kvalitetsproblem med en del produkter, men i förhållande till skillnad i volym mellan den elmateriel som ex. schneider säljer och den volym som Biltema säljer så är det helt orimligt att ett fel som det på torken skall komma ut på marknaden.
Vissa produkter kan man ju tycka "vad kan gå fel". men tänker man då på Ubåten som jag har för mig såldes av Malmbergs, som fick försäljningsförbud häromåret. Vad kan bli fel? Jo de hade en för klen skruv i förhållande till hålet där trådarna skulle klämmas, så man riskerade någon tråd bara klämdes löst i sidled bredvid skruven. Där verkar någon ha kommit på att dte går att sänka tillverkningskostnaden typ 1 öre, och så inte gjort en ordentlig verifiering av konstruktionen.
1. det syns omgående att det är hemmpulat, ingen seriös elektriker köper kopplingar på biltema.
2. Biltema har inte den kvalitetskontroll som behövs. Jag tänker då på handdukstorken som var på tapeten för något år sedan här, den höll på att elda upp ett badrum som redovisades här, och det framkom att samma produkt hade orsakat ytterligare ett antal bränder och brandtillbud. Ändå var Biltema väldigt passiva i att varna för produkten.
Det är visserligen så att även kända kvalitetsmärken har haft farliga kvalitetsproblem med en del produkter, men i förhållande till skillnad i volym mellan den elmateriel som ex. schneider säljer och den volym som Biltema säljer så är det helt orimligt att ett fel som det på torken skall komma ut på marknaden.
Vissa produkter kan man ju tycka "vad kan gå fel". men tänker man då på Ubåten som jag har för mig såldes av Malmbergs, som fick försäljningsförbud häromåret. Vad kan bli fel? Jo de hade en för klen skruv i förhållande till hålet där trådarna skulle klämmas, så man riskerade någon tråd bara klämdes löst i sidled bredvid skruven. Där verkar någon ha kommit på att dte går att sänka tillverkningskostnaden typ 1 öre, och så inte gjort en ordentlig verifiering av konstruktionen.
Det där är samma toppklämma som malmbergs har i sitt program.Calle Andersson skrev:
Den heter degson dg228, och är denna tillverkare:
http://www.degson.com/
Dvs kina eller något annat astatiskt.
En mer engelsk sida:
http://www.degson.com/en/showproducts.asp?id=259
Jag har använt upp ett par förpackningar, den är OK att jobba med när man har enkardeliga ledare (i.e. kabelinstallationer då), och den är ganska nätt och liten, det är enda skälet att jag öht kan vilja använda den.
När jag gör kulo-installationer med trångt i dosorna så kommer den till sin rätt (enkardelig ledare + små utrymmen).
Att få in FK i den är inte alls omöjligt, men absolut mer besvärligt än både helacon och wago 773.
Jag har inte lyckats utröna om den är godkänd för FK, på Malmbergs påstår dom det, så jag går på den infon.
Jag hittar inget på hemsidan om EK/FK.
Denna klämma (fr. biltema) har enkelfjäder, som jag tror även wago 773 har, men helacon har dubbelfjäder, vilket jag tror bidrar till att den är den mest lättjobbade, men säkert med bibehållen kontaktsäkerhet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Personligen tycker jag det känns ok att använda billigare material typ biltemas wago OM man är medveten om det. D.v.s. att man kontrollerar inkoppling, kontakt m m väldigt noga och med en viss skepsis. Kanske fodrar produkten ett viss förfarande för att funka bra?
Jag har ju arbetat med produktverifiering.Styrman_jansson skrev:
Skulle jag lagt upp en testplan så skulle jag nog ha:
Tagit ut ca 200 kopplingsklämmor ur produktionen, helst från olika batchar och maskiner.
Kopplat ihop dessa i säg tio och tio i kedjor med korta bitar av tillåtna areor och typer av kopplingskabel (typ 1,5mm2 och 2,5mm2 FK, resp EK).
Inkopplingarna skulle göras ungefär så bra som den vanliga användaren kan tänkas utföra detta, så jag skulle alltså inte syna av ifall någon kardel missat, och verkligen inte byta ut denna koppling om så skedde.
Produkten måste ju fungera för vanligt bruk, inte bara i kontrollerad miljö.
Kört max tillåten ström mha ett spänningsaggregat med strömbegränsning inställd.
Mätt temp på klämmorna, med värmekameran eller IR-termometer eller med kontaktmätning, kanske en kombination.
Sen skulle jag försökt köra accelererad stress. Då skulle jag nog kört i klimatkammaren med temp mellan säg -30° och + 50°, känns ganska lämpligt, fukten skulle jag dock hålla på måttliga säg 10%-70% RF.
Och kanske 1000 timmar där, med ett program som växlar mellan de olika extremvärdena cykliskt.
Med ström på naturligtvis, och tempmätning någon gång.
Sen skulle skaktest också vara en bra stress, nu hade vi själva inget vibrationsbord, men att köra några hundra timmar vibration med måttliga G i vibration i svepande frekvenser skulle nog vara en bra stresstest.
Med ström på naturligtvis, och tempmätning någon gång.
Detta är ungefär de tester jag kan komma på sådär i hast.
Skulle det vara mitt i utvecklingsprojektet där feedback till konstruktörerna är viktigt så är det smart att testa delar av toppklämmorna med endast delar av teststrukturen och hålla reda på vilka som testats med vad, så man kan meddela att t.ex. "Toppklämmorna visar inga problem med fukt och fuktsvängningar, men har problem med temperatursvängningar, men bara med EK-ledare", typ ...
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Sedan kan man ju börja med pappersverifiering, vad är det för material? Något säger mig att Wago har helkautomatiserade produktionslinor och det är liksom inte billigare att köra maskinerna i Kina. Om Wago använder Schweiziskt fjäderstål med 100 mikron guld och Biltemas produkt använder förtent återvunnen konservburk så kan man ju börja misstänka ett och annat. Känns som att Wagoklämmor inte är det som krascher elinstallationsbudgeten för en villa utan snarare KNX och 5000 LED-spottar som alla skall ha.
Jag har kört på biltema vägguttag men där ser man mer om det gnistrar och kan byta ut. Wagoklämmor ligger liksom dolt och kollas inte på 50 år eller så.
Jag har kört på biltema vägguttag men där ser man mer om det gnistrar och kan byta ut. Wagoklämmor ligger liksom dolt och kollas inte på 50 år eller så.
Biltema verkar ha bättrat sig åtminstone på den sista punkten, senast jag var där var det en lång lista över återkallade produkter annonserad precis vid ingången. Men det bekräftar ju också att de har svårt att kontrollera att produkterna är säkra i förväg.hempularen skrev:2. Biltema har inte den kvalitetskontroll som behövs. Jag tänker då på handdukstorken som var på tapeten för något år sedan här, den höll på att elda upp ett badrum som redovisades här, och det framkom att samma produkt hade orsakat ytterligare ett antal bränder och brandtillbud. Ändå var Biltema väldigt passiva i att varna för produkten.
Man kan lätt kolla hur ledningarna sitter på Wago 773, plasten är genomskinlig och man ser om trådarna sitter som dom ska. Men det kanske är en nyhet för många att man ska kolla så att man gjort rätt varje gång. Det tar ungefär en halv sekund.
Och dom trådar som visas som exempel har inte misst sin isolering pga glapp i Wagon utan pga stor överbelastning. Värmen från ett glapp sprider sig inte så många cm.
Och dom trådar som visas som exempel har inte misst sin isolering pga glapp i Wagon utan pga stor överbelastning. Värmen från ett glapp sprider sig inte så många cm.
