53 161 läst ·
187 svar
53k läst
187 svar
Wago eller Torix eller U-båt?
Från kommentarerna drar jag följande slutsats: för att kontrollera måste man veta hur det ska se ut.
En annan sak som de nämnde i artikeln var att man kopplat in tvättmaskiner och det blev överbelastat.
Dagens tvättmaskiner är 1-fas och säkras med 10A. Men Wago är ju till för den typ av laster!
Bilden på den smälta Wagon är för att det blivit varmgång, säkerligen pga felaktig anslutning.
Men min uppfattning är fortfarande att Wago verkar vara lättast att alltid få till.
Torix fungerar väl första gången, men är svårt att komplettera.
Ubåtar bör nog efterdras efter någon månad eftersom kopparn ibland kan flyta iväg.
Kommentarer? Är resonemanget rimligt?
En annan sak som de nämnde i artikeln var att man kopplat in tvättmaskiner och det blev överbelastat.
Dagens tvättmaskiner är 1-fas och säkras med 10A. Men Wago är ju till för den typ av laster!
Bilden på den smälta Wagon är för att det blivit varmgång, säkerligen pga felaktig anslutning.
Men min uppfattning är fortfarande att Wago verkar vara lättast att alltid få till.
Torix fungerar väl första gången, men är svårt att komplettera.
Ubåtar bör nog efterdras efter någon månad eftersom kopparn ibland kan flyta iväg.
Kommentarer? Är resonemanget rimligt?
Det gäller ju alltid iofs men där bör Wago ligga väl till särskilt de som är genomskinliga och annars genom att se till längden som skalats före montage. Sämst Torix där det inte går att avgöra i efterhand om några ledare kommit sämre till pga felhantering men ändå verkar sitta pga hoptvinning utvändigt. Ubåten också enkel att närsomhelst kontrollera att det är korrekt utfört.M magnu skrev:
Felet där verkar vara att det använts RK från anslutninskabeln och Wago typ 773 dvs felaktig ledartyp för den. Annars är ju inte lasten eller strömmen något problem bara det är kompatibla delar som används.M magnu skrev:
Så är det säkert och enda skillnaden mellan typerna är att de med spak är ytterligare mer förlåtande mot lite missgrepp.M magnu skrev:
Så är det men i de flesta fall är ju kopplingarna orörda till dess de avvecklas. Trots allt är Torix bökigare att göra om kopplingar och få bra, särskilt om det blandas ledartyper även om det formellt är ok.M magnu skrev:
Behövs inte om det görs rätt från början men de är av de nämnda sorterna kanske besvärligast att få till och speciellt för ovana och lite mer tidsödande för de som jobbar dagligen så de är ju inte förstahandsvalet normalt sett.M magnu skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Enda felet med Wago 221 är att de inte säljs på ICA och Pressbyrån. Men det är kanske bara en tidsfråga. Däremot är jag inte särskilt förtjust i icke öppningsbara snabbkopplingar. Hur lossar man ens en sån med en hand?
Det kan ta väldigt många olla kabeltyper i väldigt varierande dimensioner. Man kan se att ledarna sitter som de ska (på 221) och man kan göra om vid minsta misstanke om att det inte är som det ska. De har helt klart fördelar. Men de hjälper ju inte mot feldimensioneringaroch helt idiotsäker är den ju inte.GK100 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
På gammalt hederligt vis - långa slackar! Man knipsar helt enkelt av och sätter en ny Wago. Sedan har jag för mig att om man meckar in en skrivmejsel på rätt sätt kan man öppna men det kanske skadar Wagon?Magnus E K skrev:
Dom få ggr man behöver ta loss en Wago 773 drar man i tråden med ena handen och i Wagon med den andra, vrider fram och tillbaka medan man drar, inte för hårt. efter ca 30 sekunder har man lossat tråden. Beroende på typ av tråd EK eller FK tar det lite olika länge. Vill man sedan ansluta samma tråd behöver man inte skala om den utan bara trycka in den igen.
Men som sagt så är det rätt sällan som man behöver lossa och göra om det som redan är kopplat, ska man utöka anläggningen så brukar det nästan alltid finnas lediga hål. För när man kopplar dosorna brukar man använda toppklämmor som har mera hål än som för tillfälligt behövs.
Men som sagt så är det rätt sällan som man behöver lossa och göra om det som redan är kopplat, ska man utöka anläggningen så brukar det nästan alltid finnas lediga hål. För när man kopplar dosorna brukar man använda toppklämmor som har mera hål än som för tillfälligt behövs.
När det gäller Wago 773 klipper jag av den med kanske 5 mm tråd utanför klämman, ersätter med ny, och sedan tar en tång och skruvar ut stumparna som terapiarbete vid senare tillfälle. Man måste kolla så att det inte blir några kardeler kvar i klämman. Då är den skrot. Ofta ersätter jag 773 med de nya öppningsbara. Lådorna med 773 börjar bli fulla. En annan bra grej med de nya öppningsbara är att det finns hållare för DIN-montage.
Finns det någon variant av kopplingsplint EKS525 eller motsvarande med snabbkoppling som säljs allmänt på t.ex Elbutik?
På t.ex oljeplattformar får man väl inte använda skruvkoppling längre pga. vibrationer.
Det borde då vara smart att använda snabbkopplingar även på de grövre dimensionerna för att undvika lösa skruvar även i hus. Men det verkar inte slagit igenom?
https://www.wago.com/se/skenmonterade-kopplingsplintar/jordplint-2-ledare/p/2006-1207
På t.ex oljeplattformar får man väl inte använda skruvkoppling längre pga. vibrationer.
Det borde då vara smart att använda snabbkopplingar även på de grövre dimensionerna för att undvika lösa skruvar även i hus. Men det verkar inte slagit igenom?
https://www.wago.com/se/skenmonterade-kopplingsplintar/jordplint-2-ledare/p/2006-1207
