70 394 läst ·
552 svar
70k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 160 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 160 inlägg
Har du läst vad du citerade?T Trolltomte skrev:
Summan av allas val, alltså några några valde att smutsa ner extra mycket och det påverkade summan av alla utsläpp, dvs. någras val gjorde det värre. På samma sätt så kan några/många välja att smutsa ner mindre och det påverkar då också summan.
Haha aa jaa så äre alltså summan av stämmer ju, 10 miljoner kan ha 1 öre var, deras handlingar kan ha det värdet eller inflytandet, och det finns en person som har 1 miljon. Summan är då 1 miljon plus 100 000kr.BirgitS skrev:
Och du då kan säga alla har ju bidragit annars skulle inte slutsumman vara över 1 miljon med 100 000kr. Äen de 10 miljonerna och detas små ören räknas i slutsumman.
Ryska påverkansoperationer lyckades lura i många i västvärlden att kärnkraft var farlig eftersom det fanns/finns kärnvapen.J JohanLun skrev:
Vetenskapliga fakta lyste fullständigt med sin frånvaro i folkomröstningen om kärnkraft 1980.
Idag är det annat som får folk att ta på sig skygglappar.
Jag tror att du kanske blandar ihop miljö med klimat. Miljö är oftast ganska lokalt. Klimatet är globalt (även om man brukar tala om mikroklimat ibland, så är det inte så intressant i sammanhanget).T Trolltomte skrev:
I de allra flesta fall är det energieffektivare att diska med maskin än för hand. Jag kör hellre diskmaskinen på timer än ställer väckarklockan för att bli väckt mitt i natten när elen är billig (för att vara snäll genom att undvika effekttoppar, alltså; diskmaskinen dar ju inte olika mycket el beroende på när på dygnet man kör den).lars_stefan_axelsson skrev:
Den största positiva effekten av att köra diskmaskinen på timer är på ens egen ekonomi. Har man råd och inte orkar ställa timern så är jag inte den att klaga på den som kör den under dyrtid.tveksamt skrev:
En optimist är en som tror att vi lever i den bästa av världar. En pessimist är en som tror att optimisten tyvärr har rätt.lars_stefan_axelsson skrev:
Den övervägande delen av mänskligheten, 80%, klassas i tester som optimister. Och dessa karaktäriseras av att ha en överdriven tro på sin egen förmåga att påverka sin omgivning. Vi pessimister har, i tester, visar det sig istället en ganska väl kalibrerad förmåga. Vi borde rätteligen kallas realister. *)
Klimatförändringen är ett kollektivt problem som därför måste lösas kollektivt. Kollektivet är i detta fall alla människor. Det är för många för att det ska fungera att alla enskilt fattar bra beslut som aggregeras till ett globalt positivt resultat. Det krävs organisering och samstämmiga beslut. Det har också påbörjats, med visserligen ganska blygsamma resultat än så länge.lars_stefan_axelsson skrev: