70 563 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Enkelt, köp ett Batterisystem. På så sätt kan du köpa elen när den är billig och din fru kan nyttja elen när helst hon vill. Batterisystemen idag har också något som tar ner effekttopparna ut mot nätet s.k. "Power Shawing". Om du har, eller köper till, några solpaneler så kam du bli helt självförsörjande större delen av året.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Man blir ju nyfiken, vad är det du gör (eller inte gör) som hon retar upp sig på och tar ut på elnotan?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Redigerat:
Ah jo då förstår jag var vi tänker olika!Alfredo skrev:
Vi är en småbarnsfamilj och det är alltid nån form av kaos hos oss. Det är ingen stor grej om inte hela middagens disk får plats, då får lite stå i blöt till nästa maskin.
Enda undantaget är väl om vi ska ha gäster och behöver ha allt porslin diskat då är vi såklart pragmatiska.
Det viktiga för dig är väl vad du kan göra för att hålla dina principer. Du kan ju inte bestämma om de är viktiga för någon annan. Älska och respektera hennes beslut.
Tänk om hon var personlig tränare och kostrådgivare med hälsa som viktig princip. Skulle hon då tvinga dig till träning och hälsosam kost, fast du helst ser på fotboll, tar en öl och äter chips på kvällen? Att alla förstår att bra kost och motion är bra (så som att spara el), innebär inte att man prioriterar det!
I ett förhållandd ska man acceptera varandras åsikter, principer. Kan man inte det bör man fundera över varför man är ihop 🙂
Tänk om hon var personlig tränare och kostrådgivare med hälsa som viktig princip. Skulle hon då tvinga dig till träning och hälsosam kost, fast du helst ser på fotboll, tar en öl och äter chips på kvällen? Att alla förstår att bra kost och motion är bra (så som att spara el), innebär inte att man prioriterar det!
I ett förhållandd ska man acceptera varandras åsikter, principer. Kan man inte det bör man fundera över varför man är ihop 🙂
Det är därför jag har timer och/eller IR-sensorer i hela huset. Att det är tänt är väl inte hela världen men när jag får höra att jag glömt släcka EN gång, så var det dags...Mokhles skrev:
Jag har IKEAs gamla rörelsesensorer. Jag har byggt om dem med 2st AA-batterier så batterierna räcker i flera år. Jag kollade igår att jag ligger på som sämst 78% efter drygt två år utan batteribyte.
Jag vuxenkramas med min fru och låter ungarna duscha extra länge. Då är det värt den extra energiåtgången när duschen agerar ljudbariär. Köp en diskmaskin som väsnas så har du en vinst 🥳P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Sån maskin där det är en stor utdragslåda där bestick ligger. Inte fack.S Sir Duke skrev:
Släpp det. Husfriden är värd så mycket mer.
Okunnighet är farligt… 40 grader på varmvattnet är perfekt för legionella! Det bör inte vara under 50 grader vid tappstället. Läs på och gör rätt, för nu skapar du risken att familjen blir sjuk och i värsta fall avlider!!J JohanLun skrev:Det finns bara en lösning på detta, hemautomation. Styr detta så hon tappar kontrollen.
Jäklar vilket gnäll när jag ströp varmvattenproduktion under dyra timmar.
Dock fick jag backa lite och låta det gå ned till typ 40 grader och sen lägga mig där. Jag tänkte att familjen kunde lära sig att duschar man varmt och länge tex kl 18 på kvällen så blir det tillslut kallt. Antingen duschar man kortare eller en annan tid.
Diskmaskinen tänker jag du kunde styra med en IKEA (jag tror den heter) knyckla, vattenavstäning. Fimpa tillförseln så kommer maskinen inte starta, eller ta en paus. Snällare än att styra på att fimpa elen, det kan göra att programmet nollställs. Torktumlare skulle man i princip kunna blocka dyra tider.
Nu kör jag tvätt och tork och disk nästan närsomhelst på dygnet, men försöker jobba med billaddning och varmvatten då jag tror de slår mest på effektavgiften och elpriset.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/om-legionella/
Bör ja. Men i ett hushåll omsätts ju tappvattnet. Det står ju inte still och då växer ju inte några mängder av legionellabakterier i samma vatten. Du spolar ju många gånger om dagen.S S N Jörgen Magnusson skrev:
Du skall sluta ta med jobbet hem. Då blir allt bra igen.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Jag pläderar inte för sänkt temperatur. Men gav en replik på det ganska alarmistiska i inlägg #220.Alfredo skrev:
Poängen är att risken att smittas hemma är mycket liten. Vi har 10 miljoner pers i 5 miljoner hushåll och runt 150 sjukdomsfall per år. Skulle ju vara enormt många fler sjuka om riskerna var stora.
Jag poängterade då att det finns fler faktorer än temperaturen.
Bakterien finns överallt men kan växa till farliga mängder i STILLASTÅENDE vatten.
Vanliga duschar och kranar man har hemma som används på ett normalt sätt ger inte stillastående vatten. De få bakterier av som finns där spolas ut hela tiden.
Det finns värmepumpar där du kan ha vilken temperatur som helst eftersom systemet är konstruerat så att allt omsätts.
Håll gärna er vattentemp uppe enligt bör-råden, men ha inte panik heller.
Klart det omsätts, fördelning är normalt 1 del varmvatten och 4 delar kallvatten. Så det spolas inte många liter varmvatten per dag. Sen kan man fundera på om det är värt att spara mot risken att bli sjuk.S Sir Duke skrev:
För besparingen är per dag, troligen under vad en färdig kopp kaffe kostar att köpa. Det räcker med att vara sjukskriven i en vecka så är besparingen uppäten.