70 644 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Hej
Nu när jag läst igenom tråden slår det mig att det är väldigt få kvinnor som deltar i diskussioner här på forumet..
Det är väl bara att inse att vi män har för lätt att snöa in på förbrukning av olika slag men gärna har ”leksaker” med hög effekt 😂
Om man går omkring och oroar sig över sakers tillstånd hela tiden glömmer man ofta viktigare saker i livet och förhållandandet.
Du gör vad du gör och låt din partner göra vad den vill !
Trevlig helg!
/ Björkskär
Nu när jag läst igenom tråden slår det mig att det är väldigt få kvinnor som deltar i diskussioner här på forumet..
Det är väl bara att inse att vi män har för lätt att snöa in på förbrukning av olika slag men gärna har ”leksaker” med hög effekt 😂
Om man går omkring och oroar sig över sakers tillstånd hela tiden glömmer man ofta viktigare saker i livet och förhållandandet.
Du gör vad du gör och låt din partner göra vad den vill !
Trevlig helg!
/ Björkskär
Jag menade omsättning i acktanken. Olika modeller är olika konstruerade. Vissa undviker helt stillastående vatten. Då behövs t ex ingen legionellakörning.S S N Jörgen Magnusson skrev:Klart det omsätts, fördelning är normalt 1 del varmvatten och 4 delar kallvatten. Så det spolas inte många liter varmvatten per dag. Sen kan man fundera på om det är värt att spara mot risken att bli sjuk.
För besparingen är per dag, troligen under vad en färdig kopp kaffe kostar att köpa. Det räcker med att vara sjukskriven i en vecka så är besparingen uppäten.
Ända sedan 2017, ja då vet du ju allt... Kan vi inte lyfta blicken lite och istället fråga oss varför vi hamnat där vi är?P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Hej!P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
I nuläget är det nog inte din partner som ska med på tåget. Det är du.
Har du funderat på att hon kanske vill säga dig något med sitt agerande.
Alla i din omgivning har troligen en fullständigt klar bild av vad du brinner för.
Mitt råd blir följande.
Sluta omedelbart allt prat om energibesparing, annat än på jobbet.
Börja istället att ge beröm för alla saker son du uppskattar hos din fru, och som gjorde att hon blev dein fru.
Hon vet ju precis vad du tycker, och vad det lider kanske hon vill ha uppskattning även på energisparområdet, som hon vet att du brinner för.
Du kommer dessutom att uppleva att värmen stiger hemma, det kanske bli riktigt hett!
Levt med samma underbara kvinna sedan 1979...
Kram!
Men hur många har ständigt 50 grader framme vid kranen? Om man inte har varit hemma under dagen så är det ju svalt vatten där. Ändå blir vi inte sjuka.Alfredo skrev:
Sjukdomsfallen uppstår ju främst i professionella anläggningar där man slarvat med konstruktion och skötsel.
Jag upprepar min fråga. Varför argumentera för ett idiotiskt och riskfyllt beteende? Även om få blir sjuka och riskerna är små förstår jag inte varför man medvetet skulle ha låg temperatur på tappvarmvatten. Varför försvarar du det?S Sir Duke skrev:
Nu var det faktiskt en folkomröstning om nedläggning av kärnkraften där Ja-sidan vann. Den omröstningen var inte röstning på parti, utan sak. Avvecklingen skulle ske efter 25 år, men den deadlinen swishade förbi, men innebar också att manninte kunde projektera bortom det datumet. Och därmed blev kraftverken utrangerade. Så folket fick delvis som dom ville.R Radhussemlan skrev:
Du har fått svar redan. Men jag kan pröva igen:Alfredo skrev:
Risken för legionella är inte bara en viss vattentemperatur, utan även stillastående vatten. Det är en betydande faktor.
Jag tillförde det till resonemanget, för att komplettera och nyansera. Det började bli lite väl alarmistiskt nämligen.
Jag predikar inte att någon ska ha en viss temperatur. Helt ok att försöka följa bör-råden. Men bra att veta att man ändå inte kommer ha 50 grader vid kranen hela tiden. Det verkar ju funka bra ändå, annars skulle "alla" bli sjuka hela tiden.
Redigerat:
teckna månadsmedelpris å håll god min med gott samvete...P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Jag har värmepump, elbil, solceller och smartstyrning.
Att temperaturen på varmvattnet går ner under kortare tid innebär inte att det bildas legionella. Det tar 1-2 veckor. Om temp går över 60 grader en gång veckan så räcker det. Jag har kört värme på VVB under 4 tim per dygn sedan 1995. Familjen läde sig snabbt att långa och varma duschar gjorde att varmvattnet "tog slut". Det händer fortfarande någon gång per år. Iofs har jag numera smart styrning på VVB, så att om någon bastar eller badar så "boostar" VVB per automatik. Men det har med komfort att göra, inte legionella.Alfredo skrev: