73 835 läst ·
557 svar
74k läst
557 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Låter som att det ev är ojämställt hemma och att din fru gör mer av städandet och hushållsarbetet. Kanske du kan förekomma istället för att förekomma och sätta igång maskiner och hålla undan så att hon slipper vara den som gör det hela tiden, då kan du sköta i och urplocking av tvätt- och diskmaskiner och räkna din energiförbrukning och hon kan göra andra saker istället.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Blunda o kramas istället. Det är viktigare 🥰P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur kan du dra den slutsatsen när TS uttryckligen skriver motsatsen?J JuliaCarolina skrev:
Men välkommen till forumet hur som helst!P PurreP skrev:
Olika värmepumpar fungerar olika. En del gör en programmerad legionellakörning regelbundet dvs upphettning. Andra värmer bara tappvatten vid behov så att inget fisljummet vatten står still utan det omsätts direkt.X xxargs skrev:Legionella är verkligen inget att leka med, speciellt inte om man också är en rökare... en arbetskamrat fick det på en byggarbetsplats där en dränering/länspump hade stått och gått och pulsat vatten i över ett år och hela området kring detta hade värmts upp och det börja kondensera ånga en bit högre upp som sedan när folk passerade drog i sig - denne var borta i 3 veckor varav en vecka inlagd på sjukhus och var riktigt illa däran, smittskyddsmyndigheterna hade aldrig någonsin tidigare hittat så höga nivåer av legionella som just där - och så hittades det på en massa andra ställen till i byggbarrackernas duschar, diskbänkar och handfat...
Att hålla vatten svalt i VVB för att spar några kronor el kan kosta väldigt mycket och tom. risk att dö av det om man ha kroppskonstitution som är känslig för det (på samma sätt som covid) - och det vet man inte förrän efteråt, mer än att man överlevde...
Lösningen är inte att sänka temperaturen hela tiden, det man skall göra är att enbart värma vattnet när elen är billig. Då hinner det inte bli någon legionella. Jag värmer en gång per dygn till drygt 59°C. Det blir ingen legionella då.VardagsFixaren skrev:
Jag kan inte plocka fram några konkreta fall, däremot har jag noterat tidningsartiklar där det konstaterats att antalet legionellafall ökat då man av sparsamhetsskäl sänkt vattentemperaturen.
Du gör förstås precis som du vill, har du räknat på hur stor inbesparing du gör på årsnivå med sänkt temperatur?
Kan också vara ide att läsa Boverkets skriverier:
[länk]
Att man höjer temperaturen ännu mer förmått stoppa legionella handlar mer om att värmen i vattnet skall döda bakterier längre ut i systemet än vid VVB. Men det argumentet håller inte, för den korta tid som vattnet befinner sig där så hinner inte bakterierna då ändå.
Rådet är istället att spola igenom varmvattenkranarna någon gång i veckan. Det går med för att hålla borta legionellan än att göra legionellakörningar.
Jag har inte hört någon som har fått legionella för att man inte gör legionellakörningar, att däremot ställa ned tempen, det ökar risken kraftigt.
Jag lider med dig, för jag upplever det samma hemma! Det är ju egentligen bara djävulskap, speciellt när man har påtalat detta i en evighet. Min 12 åriga dotter, har tagit efter sin mor, och går och tänder allt i huset innan hon lämnar!P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Jag har gett upp 🫣😬😂.
Om man röstar rätt på ett parti som inte stänger ner kärnkraftverk så behöver man inte tänka på såna här saker, jag struntar i elpriser för nuvarande, slösa behöver man inte för det, får se hur det blir i framtiden om det blir mycket dyrare får man ta det då.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Om det fanns rationella ekonomiska anledningar eller incitament skulle TS antagligen ha en kortare uppförsbacke i sin argumentation mot frugan.M Mattias_hi skrev:
Många har tillräckligt med distraktioner i vardagen, så att jakten på principiella (el)ören prioriteras bort.
Förstår hur du menar, men tänk på användningen nu påverkar kostnadsutvecklingen framåt. Dvs slöseri driver på fördyringen.R Radhussemlan skrev:
Din röst väger i alla fall lika tungt som kungens eller statsministerns.Alfredo skrev:
Det är bättre att rösta rätt än att rösta fel. Och även bättre att inte rösta än att rösta fel.
Du kan försöka påverka hur andra röstar (klanrösta) men om inte så hjälper det ändå lite med din enda röst.