Jag hade nog försökt mig på att skaffa fler tallrikar, glas, bestick eller vad som nu kan vara som gör det mer sannolikt att diskmaskinen inte behöver köras innan den är helt eller tillräckligt full.
Den enda riktigt användbara funktionen att ha vitvarorna uppkopplade för vår del är att jag scriptat diskmaskinen att automatiskt, vid ett givet pris eller tidpunkt på kvällen, gå igång av sig själv (bara man tryckt på knappen "fjärrstart"). Så om problemet hade varit lättja så kanske detta är en lösning.
Vad gäller elbilarna så har jag det ansvaret och min ingenjörsfru behöver inte tänka på detta. (jag styr ena bilen mha Tibber och andra mha schemalagd laddning). Spis, Ugn, Mikro, Airfryer och Tvättmaskin brukar jag inte tycka spelar avgörande roll (man måste ju äta) men torktumlare och barnens långa duschar brukar jag gnälla om, när prisskillnaden någon timme senare är betydande.
Nu har vi inte effektpris men min poäng är att försök få ett ändrat beteende av din fru genom en ökad bekvämlighet för henne (och kanske resten av familjen). Kanske du kan ta några små "fighter" men du tar bort andra.
F.ö. kanske det kan vara något att skaffa en klocka som även markerar låg och högpristider, så det blir tydligt i realtid, men den kanske inte funkar lika bra när det gäller att visualisera effekttoppar. Typ denna: https://www.styrahem.se/p/3774/walt...A_OmksjqNe_atltrJc-C1Zfh4UvRKbSRoC55EQAvD_BwE

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.

Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.

Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.

Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?

Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.

Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.

Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.

Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.

Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Släpp principen, det du gör är att tvinga din fru att bo i ett Sovjetsamhälle för några hundralappars skull.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Bart Bart skrev:
Jag blir fundersam över om ni här som verkar helt besatta av elpriser, elkonsumtion, effekttariffer mm verkligen påverkas så mycket ekonomiskt av elräkningen? Eller är det mer en principfråga att inte göda redan feta elbolag?
Kan bara instämma, hur orkar man lägga så mycket energi på att jaga energi ;-) Visst, man kan ha det i bakhuvudet och göra dom enkla sakerna för att inte förbruka mer el än nödvändigt, men hos vissa verkar det ha gått totalt över styr ...

Diskmaskinsdiskussionen är nog en av dom vanligare trätoämnena i hushållen. Jag har löst det ämnet hemma genom att ansvara och ta allt jobb med disken och urlastningen av maskinen, problem solved, happy wife, happy life 😎

• Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Släpp principen, det du gör är att tvinga din fru att bo i ett Sovjetsamhälle för några hundralappars skull.
Så lever jag, har en fru som helt maniskt jagar låga elpriser. Kan lite ångra att vi skaffade timpris då det många gånger går till överdrift.

• Gilla
  • Ledsen
Intet och 2 till
  • Laddar…
P pvr111 skrev:
Du kan, om du vill, fundera extra på hur du svarar och innan du svarar så du inte uppfattas som ett troll. I detta fall drar du slutsatser som du inte har några belägg för samt att du gick ifrån trådens ämne. Jag förstår att du måste ha erfarenheter som gör att du drar dessa slutsatser du gör förstås, men du kan inte generalisera på det sätt du gör. Genom att du inte totalt havererade i ditt efterföljande svar och trollade ännu mer så antar jag att detta är en engångsföreteelse och jag släpper det nu.
Tror verkligen att jag trampade på en öm tå här!

H HenrikHuslöse skrev:
Hmm, jag tror säkert att du tänker på elpriset då 😂
Nope 😇

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
E eajn skrev:
Jo, det är klart att har du soppkö därhemma gäller väl ekonomiska intressen i första hand, vi andra kan väl unna oss lyxen tänka solidariskt.😂
Vet inte vad soppkö är för något...
Jag brukar bara gå till min fru och säga "maten serveras i salongen"
Så kan inte vara något vi har och påverkar vår elförbrukning.😂

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Diskmaskinsdiskussionen är nog en av dom vanligare trätoämnena i hushållen.
Mycket kan jag och min fru tjafsa om men jag tror aldrig diskmaskinen har varit med i dessa diskussioner. Folk är uppenbarligen väldigt olika.

J JohanLun skrev:
Det finns bara en lösning på detta, hemautomation. Styr detta så hon tappar kontrollen.

Jäklar vilket gnäll när jag ströp varmvattenproduktion under dyra timmar.

Dock fick jag backa lite och låta det gå ned till typ 40 grader och sen lägga mig där. Jag tänkte att familjen kunde lära sig att duschar man varmt och länge tex kl 18 på kvällen så blir det tillslut kallt. Antingen duschar man kortare eller en annan tid.

Diskmaskinen tänker jag du kunde styra med en IKEA (jag tror den heter) knyckla, vattenavstäning. Fimpa tillförseln så kommer maskinen inte starta, eller ta en paus. Snällare än att styra på att fimpa elen, det kan göra att programmet nollställs. Torktumlare skulle man i princip kunna blocka dyra tider.

Nu kör jag tvätt och tork och disk nästan närsomhelst på dygnet, men försöker jobba med billaddning och varmvatten då jag tror de slår mest på effektavgiften och elpriset.
Menar du verkligen att du kör med 40°C i varmvattenberedaren? Har du hört talas om legionella? 🤔

• Gilla
Gunnar Stoltz och 2 till
  • Laddar…
VardagsFixaren VardagsFixaren skrev:
Menar du verkligen att du kör med 40°C i varmvattenberedaren? Har du hört talas om legionella? 🤔
Kan du visa mig några exempel på legionellafall i en vanlig villa? Jag har letat i flera år men du kanske har större framgång. Vore tacksam i så fall.

• Gilla
Jodenmarck och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Discoman Discoman skrev:
Förstår inte detta forums besatthet av elprisfrågan..
Känns gött att zooma in på enstaka ören och glömma bort att ett paket steksmör kostar 104kr.
Förpackning med Smör Eko NS från Arla, ekomärkt, 500 g. Pris 104 kr per förpackning, jämförpris 208 kr/kg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

🫣

• Wow
  • Ledsen
  • Arg
  • Älska
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 6 till
  • Laddar…
Legionella är verkligen inget att leka med, speciellt inte om man också är en rökare... en arbetskamrat fick det på en byggarbetsplats där en dränering/länspump hade stått och gått och pulsat vatten i över ett år och hela området kring detta hade värmts upp och det börja kondensera ånga en bit högre upp som sedan när folk passerade drog i sig - denne var borta i 3 veckor varav en vecka inlagd på sjukhus och var riktigt illa däran, smittskyddsmyndigheterna hade aldrig någonsin tidigare hittat så höga nivåer av legionella som just där - och så hittades det på en massa andra ställen till i byggbarrackernas duschar, diskbänkar och handfat...

Att hålla vatten svalt i VVB för att spar några kronor el kan kosta väldigt mycket och tom. risk att dö av det om man ha kroppskonstitution som är känslig för det (på samma sätt som covid) - och det vet man inte förrän efteråt, mer än att man överlevde...

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Hej, jag föreslår att du tar över ansvaret för att diska och tvätta så du kan köra maskinerna när du vill (och tömma dem också). Det är bara att byta lite sysslor mellan er så löser du det. Annars så har hon säkert en orsak till sina val. Det kan ju t ex handla om att hinna hänga tvätten innan hon ska sova. Vill du inte göra jobbet själv så bör du lugnt utgå från att din fru är klok och har förstått vad hon gör.

• Haha
JT2
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Legionella är verkligen inget att leka med, speciellt inte om man också är en rökare... en arbetskamrat fick det på en byggarbetsplats där en dränering/länspump hade stått och gått och pulsat vatten i över ett år och hela området kring detta hade värmts upp och det börja kondensera ånga en bit högre upp som sedan när folk passerade drog i sig - han var borta i 3 veckor varav en inlagd på sjukhus och var riktigt illa däran, smittskyddsmyndigheterna hade aldrig någonsin tidigare hittat så höga nivåer av legionella som just där - och så hittades det på en massa andra ställen till i byggbarrackernas duschar, diskbänkar och handfat...

Att hålla vatten svalt i VVB för att spar några kronor el kan kosta väldigt mycket och tom. risk att dö av det om man ha kroppskonstutition som är känslig för det - och det vet man inte förrän efteråt, att man överlevde...
Vet inte om denna kommentar var riktad till mig eller ej. Om så då var: Jag har verkligen inte påstått att Legionella är något att leka med. Men jag söker exempel där någon fått det i en vanlig villa på grund av för låg framledningstemperatur på varmvattnet? Men det här är OT i "Årets tråd" så jag startar helt enkelt en ny på ämnet. Så vi släpper det här.

Guzzi Guzzi skrev:
Kan du visa mig några exempel på legionellafall i en vanlig villa? Jag har letat i flera år men du kanske har större framgång. Vore tacksam i så fall.
Jag kan inte plocka fram några konkreta fall, däremot har jag noterat tidningsartiklar där det konstaterats att antalet legionellafall ökat då man av sparsamhetsskäl sänkt vattentemperaturen.
Du gör förstås precis som du vill, har du räknat på hur stor inbesparing du gör på årsnivå med sänkt temperatur?
Kan också vara ide att läsa Boverkets skriverier:
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/om-legionella/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.