5 170 läst ·
75 svar
5k läst
75 svar
VW iD4 - någon som har en?
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 060 inlägg
eCall är en knapp i bilen där du kan ringa 112, men bilen ringer också själv ifall du krockar så att airbagen löser ut.Snigla skrev:
Ang eCall läste jag på de flesta tillverkares hemsidor (har ju kollat många på sistone) varningar och info.. om att den funktionen kunde sluta fungera om/när 2 och 3 g nätet lades ner.
Och 3 g har väl redan fasats ut?
.. och 2 g håller väl fanan högt fram till slutet av december 2027 (hm tror det var sista dec)
Däremot vet jag inte riktigt vad eCall innbär än.. mer än att ringa 112(nödsamtal typ..
Men är det även kartor trafikinfo osv?
Den kommer funka fram tills slutet 2027.
Infotainmentsystemet går på 4G.
Kartor och liknande är dock eventuellt en betaltjänst, jag förnyade gratis för ett tag sedan, men jag vet inte om det kommer förbli så.
Som jag sa, det finns många bilar som verkar bra/vettiga..
Mer eller mindre dyra..
Och alla har ju olika erfarenheter (därför man frågar runt lite!). Alla kan få ett toppex och alla kan få ett "måndagsex".. man får försöka läsa av där lite i mitten hehe
Det var maken som ville ha en elbil "nästa gång".. så han började prata om det för några år sedan (när vi hade lite problem med en kylare på vår bil..).. men ja, har inte varit helt prioriterat om man säger som så.. för de kostar ändå en hel del! (jag menar det tycker jag om "vanliga bilar" också!)
Vi har köpt EN ny bil.. (och en beg) under våra 20 år.. och det var väl den dyraste sak vi köpt om man bortser från husen!
Så när maken började snegla på el-bilar och jag tog mig en titt på området.. ja då höll jag ju på och få en hjärtattack
de var mycket dyrare än en bensinbil (iaf än den vi köpte sist.. visst finns dyra lyxmärken på bensinbilar också).
Det har tagit några år att smälta områdets priser.. (känns som jag ska köpa ett hus till..)
Men men.. nu har jag kollat runt lite.. jämfört lite.. kollat lite tester.. läst om buggar o barnsjukdomar.. kollat försäkringar.. ev lån.. kontantinsatser.. tillförlitlighet osv osv (jag "måste" verkligen kolla typ allt.. om jag ska investera i nått dyrt.. säng som bil.. ingen försäljare ska komma lätt undan när jag är med
)
Spanar fortfarande på några begagnade varianter.. (inkl id4) ..
MEN.. jag har idag annonserat för maken att JAG vill åka och titta på en sprillans ny elbil kanske redan i helgen.. och att den spränger den uppsatta maxgränsen som jag själv satt.. (för en "biljäkel" ) 😳
Maken blev väldigt ställd.. och orolig.. och fick räkna lite på ekonomin som jag ställt upp så fint på ett papper - för nu var "hans" el-bil helt plötsligt mycket dyrare än HAN tänkt sig hahaha..
Men han är smart nog att ta tillfället i akt..
...han har redan börjat kolla var återförsäljaren finns
(tillfället kommer kanske aldrig åter..)
Mer eller mindre dyra..
Och alla har ju olika erfarenheter (därför man frågar runt lite!). Alla kan få ett toppex och alla kan få ett "måndagsex".. man får försöka läsa av där lite i mitten hehe
Det var maken som ville ha en elbil "nästa gång".. så han började prata om det för några år sedan (när vi hade lite problem med en kylare på vår bil..).. men ja, har inte varit helt prioriterat om man säger som så.. för de kostar ändå en hel del! (jag menar det tycker jag om "vanliga bilar" också!)
Vi har köpt EN ny bil.. (och en beg) under våra 20 år.. och det var väl den dyraste sak vi köpt om man bortser från husen!
Så när maken började snegla på el-bilar och jag tog mig en titt på området.. ja då höll jag ju på och få en hjärtattack
Det har tagit några år att smälta områdets priser.. (känns som jag ska köpa ett hus till..)
Men men.. nu har jag kollat runt lite.. jämfört lite.. kollat lite tester.. läst om buggar o barnsjukdomar.. kollat försäkringar.. ev lån.. kontantinsatser.. tillförlitlighet osv osv (jag "måste" verkligen kolla typ allt.. om jag ska investera i nått dyrt.. säng som bil.. ingen försäljare ska komma lätt undan när jag är med
Spanar fortfarande på några begagnade varianter.. (inkl id4) ..
MEN.. jag har idag annonserat för maken att JAG vill åka och titta på en sprillans ny elbil kanske redan i helgen.. och att den spränger den uppsatta maxgränsen som jag själv satt.. (för en "biljäkel" ) 😳
Maken blev väldigt ställd.. och orolig.. och fick räkna lite på ekonomin som jag ställt upp så fint på ett papper - för nu var "hans" el-bil helt plötsligt mycket dyrare än HAN tänkt sig hahaha..
Men han är smart nog att ta tillfället i akt..
...han har redan börjat kolla var återförsäljaren finns
(tillfället kommer kanske aldrig åter..)
Jag hade ett antal VW via jobbet, hann aldrig till ID4, sista var en passat hybrid.
VW är rätt bra att åka i / köra. Det mesta är drägligt genomtänkt. Känslan på inredning osv är bättre än många andra bilar.
Men, kvaliteten på VW verkar väldigt varierande. Småsaker kan gå sönder. Ser man på lite äldre VW så verkar vissa av dem rosta kopiöst. Mjukvaran när de första ID3 kom (samma infotainment och knappar fanns även på vanliga fossila bilar) var makalöst buggig. På min passat fick jag under 2 år aldrig ordning på laddning, appen och hade ständigt återkommande röda varningar om hybridproblem. Bilen innan hade motsvarande nivå på problem. Jag hade dock ett par olika golfar innan dess som funkade bättre (men inte bra).
Min nuvarande lilla Renault Zoe, känns oerhört mycket plastigare, men grejorna håller ihop. Det kommer inte varningslampor hela tiden, och det lossnar inga plastbitar och lister. Dvs kvalitetskänslan på vw är hög, men den verkliga kvaliteten verkar lägre och mycket varierande.
VW verkstäderna har ungefär motsvarande problem. Många är nonchalanta och väldigt o-service minded. Men det går garanterat att hitta mindre handlare och verkstäder som har bra och trevlig personal.
Jag är högst tveksam att privat köpa en beg VW där garantier inte gäller längre och som närmar sig att maskinskada löper ut. Jag har dock inget bra tips på någon annan bil som funkar bättre.
VW är rätt bra att åka i / köra. Det mesta är drägligt genomtänkt. Känslan på inredning osv är bättre än många andra bilar.
Men, kvaliteten på VW verkar väldigt varierande. Småsaker kan gå sönder. Ser man på lite äldre VW så verkar vissa av dem rosta kopiöst. Mjukvaran när de första ID3 kom (samma infotainment och knappar fanns även på vanliga fossila bilar) var makalöst buggig. På min passat fick jag under 2 år aldrig ordning på laddning, appen och hade ständigt återkommande röda varningar om hybridproblem. Bilen innan hade motsvarande nivå på problem. Jag hade dock ett par olika golfar innan dess som funkade bättre (men inte bra).
Min nuvarande lilla Renault Zoe, känns oerhört mycket plastigare, men grejorna håller ihop. Det kommer inte varningslampor hela tiden, och det lossnar inga plastbitar och lister. Dvs kvalitetskänslan på vw är hög, men den verkliga kvaliteten verkar lägre och mycket varierande.
VW verkstäderna har ungefär motsvarande problem. Många är nonchalanta och väldigt o-service minded. Men det går garanterat att hitta mindre handlare och verkstäder som har bra och trevlig personal.
Jag är högst tveksam att privat köpa en beg VW där garantier inte gäller längre och som närmar sig att maskinskada löper ut. Jag har dock inget bra tips på någon annan bil som funkar bättre.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 906 inlägg
Här gäller det att försöka jämföra faktisk ägarkostnad. Att en elbil är dyrare än en avgasbil att köpa är sant både för nya och begagnade bilar. Andra saker är dock billigare, främst drivmedel, skatt och service/reparationer.Snigla skrev:
För att räkna hem en elbil ekonomiskt behöver man köra mycket. Både drivmedel och service/reparationer skalar mot körsträcka då en elbil blir ekonomiskt mer försvarbar ju mer man kör. Kör man 1.000 mil om året blir det ofördelaktigt, är man runt 3.000 mil kan det gå att räkna hem. Men väldigt få kör så mycket som 3.000 mil per år.
Så för de flesta blir fortfarande en elbil något fördyramde mot en avgasbil. Jag skulle säga att de är så mycket bättre att det är värt det, men det är ett subjektivt omdöme.
Har man inte väldigt speciella önskemål eller en fet plånbok tror jag man gör klokt i att köpa en 2–3 år gammal bil snarare än en ny. Även om det är en härlig lyx att kunna unna sig en ny bil byggd till spec.
Precis, alla omkostnader får ju räknas med i helheten.Nötegårdsgubben skrev:
Här gäller det att försöka jämföra faktisk ägarkostnad. Att en elbil är dyrare än en avgasbil att köpa är sant både för nya och begagnade bilar. Andra saker är dock billigare, främst drivmedel, skatt och service/reparationer.
För att räkna hem en elbil ekonomiskt behöver man köra mycket. Både drivmedel och service/reparationer skalar mot körsträcka då en elbil blir ekonomiskt mer försvarbar ju mer man kör. Kör man 1.000 mil om året blir det ofördelaktigt, är man runt 3.000 mil kan det gå att räkna hem. Men väldigt få kör så mycket som 3.000 mil per år.
Så för de flesta blir fortfarande en elbil något fördyramde mot en avgasbil. Jag skulle säga att de är så mycket bättre att det är värt det, men det är ett subjektivt omdöme.
Har man inte väldigt speciella önskemål eller en fet plånbok tror jag man gör klokt i att köpa en 2–3 år gammal bil snarare än en ny. Även om det är en härlig lyx att kunna unna sig en ny bil byggd till spec.
..och där skiljer det ju en del!
Jag själv har inget emot varken bensin el el-bil.. så länge de fungerar och är säkra (ser fördelar och nackdelar med bägge). Däremot så sa jag redan från början att ska vi ha en elbil, så ska vi ha solceller! (ska el-bil tankas hemma, ska det finnas ett stöd som täcker upp.. och vi planerar ju att mest tanka hemma.. iaf till makens jobb ev sätter upp laddningsmöjligheter).
Det är samma sak med nya vs 2-3 år gamla bilar.. 🚙 alltså de har sina för och nackdelar. Försäkring, skatt, garantier, ev barnsjukdomar osv. Jag har suttit och läst massor med ”barnsjukdomar” på de begagnade .. (om de automatiskt blivit uppdaterade, vilka problem resultatet blir, priser på uppdateringar, slitage osv - varje modell/sort har sitt).
Men samma sak gäller ju nya bilar med.. där vet man ju inte vilka barnsjukdomar som kommer ”poppa fram” första åren.. (dock täcks de ju av nybilsgarantierna..)
En ny bil (oavsett iof) har ju en redigt prisfall första åren.. (typ när man kört ut från bilaffären .. 😳👎).. på en 2-3 år gammal bil har det fallet redan skett..
Som sagt för o nackdelar med allt.
Insåg häromdagen.. vad jag tyckte var viktigt.. inte bara vad ”vi behövde ha”.. det gjorde att jag sökte ny bil på andra premisser.. jag släppte utseendet helt och tog hjälp av AI att leta efter vissa premisser. Hade i stort sett”valt” bilen innan jag ens sett en bild på den!
Säger inte att mitt sätt är för alla..
Men jag sökte på det som var viktigt för mig/oss helt enkelt.
..och en viktig sak är ”trygghet”.. garantierna.. tidigare support/hjälphantering, verkstadstillgång, syskonbilars problem/icke problem.. - stabilt företag/tillverkare helt enkelt.
Vi kör inte supermycket per år, men maken pendlar till jobbet 8 mil t/r iaf.. (sedan har man ju lite privat körning, handling, aktiviteter osv).. så det tickar ändå iväg.
Kraven i övrigt har ju varit.. lite högre markgång..inte för stor bil.. drag.. minst 30 mils räckvidd.. helst 4-hjulsdrift.. 🤔
Bor ju på landet.. en bil.. har en väg som drevar igen (skånsk vinter).. långt till verkstad..
Brukar ju säga att ”alla företag gör misstag, det som visar hur bra de faktiskt är.. är ju hur de löser problemen” (gäller människor med..).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 906 inlägg
Det kan man förstås vilja ha, men det är knappast lönsamt – ens i Skåne.Snigla skrev:
En bil man pendlar med och laddar på natten har därtill rätt begränsad nytta av att man har solceller som producerar på dagen. Vill man maximera ekonomin har man betydligt större glädje av timpris och att ladda när elen är relativt billig på natten.
Vill man ha solceller av andra skäl än ekonomiska kan man förstås skaffa sådana ändå, men det kommer inte göra bilen lättare att räkna hem. Tvärtom.
Vill du ha trygghet ska ni köpa en lätt beg Toyota hos en Toyotahandlare så får ni 10 års garanti, men deras elbilar är inte "up to date" i elbils egenskaper ännu, bla med kortare räckvidd än de bästa.Snigla skrev:
Precis, alla omkostnader får ju räknas med i helheten.
..och där skiljer det ju en del!
Jag själv har inget emot varken bensin el el-bil.. så länge de fungerar och är säkra (ser fördelar och nackdelar med bägge). Däremot så sa jag redan från början att ska vi ha en elbil, så ska vi ha solceller! (ska el-bil tankas hemma, ska det finnas ett stöd som täcker upp.. och vi planerar ju att mest tanka hemma.. iaf till makens jobb ev sätter upp laddningsmöjligheter).
Det är samma sak med nya vs 2-3 år gamla bilar.. 🚙 alltså de har sina för och nackdelar. Försäkring, skatt, garantier, ev barnsjukdomar osv. Jag har suttit och läst massor med ”barnsjukdomar” på de begagnade .. (om de automatiskt blivit uppdaterade, vilka problem resultatet blir, priser på uppdateringar, slitage osv - varje modell/sort har sitt).
Men samma sak gäller ju nya bilar med.. där vet man ju inte vilka barnsjukdomar som kommer ”poppa fram” första åren.. (dock täcks de ju av nybilsgarantierna..)
En ny bil (oavsett iof) har ju en redigt prisfall första åren.. (typ när man kört ut från bilaffären .. 😳👎).. på en 2-3 år gammal bil har det fallet redan skett..
Som sagt för o nackdelar med allt.
Insåg häromdagen.. vad jag tyckte var viktigt.. inte bara vad ”vi behövde ha”.. det gjorde att jag sökte ny bil på andra premisser.. jag släppte utseendet helt och tog hjälp av AI att leta efter vissa premisser. Hade i stort sett”valt” bilen innan jag ens sett en bild på den!
Säger inte att mitt sätt är för alla..
Men jag sökte på det som var viktigt för mig/oss helt enkelt.
..och en viktig sak är ”trygghet”.. garantierna.. tidigare support/hjälphantering, verkstadstillgång, syskonbilars problem/icke problem.. - stabilt företag/tillverkare helt enkelt.
Vi kör inte supermycket per år, men maken pendlar till jobbet 8 mil t/r iaf.. (sedan har man ju lite privat körning, handling, aktiviteter osv).. så det tickar ändå iväg.
Kraven i övrigt har ju varit.. lite högre markgång..inte för stor bil.. drag.. minst 30 mils räckvidd.. helst 4-hjulsdrift.. 🤔
Bor ju på landet.. en bil.. har en väg som drevar igen (skånsk vinter).. långt till verkstad..
Brukar ju säga att ”alla företag gör misstag, det som visar hur bra de faktiskt är.. är ju hur de löser problemen” (gäller människor med..).
Det är inte bara pga elbil 😊 ska byggas för att klara av längre elavbrott (”prepoermode”) inte något stort system.. lite lagom med batteri.Nötegårdsgubben skrev:
Det kan man förstås vilja ha, men det är knappast lönsamt – ens i Skåne.
En bil man pendlar med och laddar på natten har därtill rätt begränsad nytta av att man har solceller som producerar på dagen. Vill man maximera ekonomin har man betydligt större glädje av timpris och att ladda när elen är relativt billig på natten.
Vill man ha solceller av andra skäl än ekonomiska kan man förstås skaffa sådana ändå, men det kommer inte göra bilen lättare att räkna hem. Tvärtom.
Har redan timpris osv 👍 och vi kommer nog bara behöva ladda när det är ”som billigast” .. (om det nu inte är apdyrt i ett par v tid / elpriset)
Vi skaffar inte solceller för att sälja.. men de ska komma till användning!
Vi var inne på att sätta just garantin högt på kravlistan (visa av erfarenhet från VW's erkänt urusla kundbemötande). Därför fokuserade vi först på KIA som lämnade 7 års garanti. Men efter en del surfande så verkade även deras kundbemötande inte vara det bästa och i stort sett hela bilen ansågs som "förbrukningsvara" och ingick inte i garantin. Värsta exemplet var ratten som även den tydligen ansågs som förbrukningsvara.Isakare skrev:
Så vi är dessvärre tillbaka på ID-spåret kombinerat med att anlita VW service på en mindre ort där kundbemötandet kanske är bättre.
Nja.. sanning med modifikation får man väl säga där! Jag sa inte att det skulle försörja hela gården (som den står idag) med värmepumpar o allt.. i månader..F fribygg skrev:
Ett preppersystem är ju planerat för att man ska "klara sig" en tid.. på NÅTT vis
Väntar på offert nu, de vet vad jag vill ha.. och de försöker se om de får tag på de sakerna jag behövde (bland de märken som de "har").
Kan själv!
· Trelleborg
· 20 060 inlägg
Ska man ha en fabriksny elbil så hade jag kollat mig noga om, ID4an börjar väl i sammanhanget bli en gammal modell?
Har gått igenom den (dom?) också.. för valet har fallit (för mig) på KiaPen skrev:
Vi var inne på att sätta just garantin högt på kravlistan (visa av erfarenhet från VW's erkänt urusla kundbemötande). Därför fokuserade vi först på KIA som lämnade 7 års garanti. Men efter en del surfande så verkade även deras kundbemötande inte vara det bästa och i stort sett hela bilen ansågs som "förbrukningsvara" och ingick inte i garantin. Värsta exemplet var ratten som även den tydligen ansågs som förbrukningsvara.
Så vi är dessvärre tillbaka på ID-spåret kombinerat med att anlita VW service på en mindre ort där kundbemötandet kanske är bättre.
Så det är dit vi ska och provåka.
Anser att de har bra garantier och är ett stabilt företag.. (och våra lokala försäljare har gott rykte).
De har en hel del fall liggandes hos arn.. när det kommer till vissa problem..
Det är väldigt bra att veta om.. och det är bra att förstå hur de fungerar (de är väldigt "bestämda"...) - då tror jag det inte kommer vara något problem.
Nu vet jag vad jag ska hålla utkik efter (regler att följa).. och dokumentera..
De allra flesta fall verkar vara ang servicen.. de praktiskt taget makulerar hela nybilsgarantin (!) om du är 10 mil för sen med service (alt 1 dag för sen).. de har absolut noll tolerans på den fronten tydligen..
Så länge jag vet om den ståndpunkten.. så är det lugnt för mig.. vi har alltid följt "servicescheman".. och jag kan boka in det nån vecka tidigare varje gång om de så önskar..
Sedan är "slitage" rent estetiskt inne i bilen.. de påstår gärna att allt är "yttre påverkan" eller fel handhavande osv (knappar.. sprucket skinn/läder.. osv). Så för att försöka komma undan att de skyller allt på en som köpare.. så ska man vara uppmärksam och dokumentera saker tidig.. (så att det inte hinner gå för långt och de faktiskt får "vatten på kvarnen" ). Rekommenderat är också att då (innan det gått för långt) ta kontakt med verkstans/försäljaren..
Det är nog inga problem för oss heller.. jag ser allt
Det är såklart tråkigt när de är så "kantiga".. men det stora "ryktet" är ändå att deras bilar funkar bra.. och är stabila.. och när det kommer till det "mekaniska" så brukar de laga allt utan gnat.. (vilket kändes som det viktiga i sammanhanget)
Men vi får la se..
(observera också att det inte alltid bara handlar om tillverkaren av en bil.. det handlar också mycket om företaget du köper av.. de vill ju gärna ha kvar dig som kund.. och de känner i många fall också ansvar för sina försäljningar..)