MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Ser ut som att de uppdaterat sedan jag sist var på VWs sån sida.

Detta är från länken:

Skoda skiver också att den funkar fram till slutet 2027:
[bild]

Men det ska sägas att detta drabbar de flesta bilar som har eCall, det är inget VW-unikt bekymmer.
Vi besiktade vår i våras med felkod för eCall, men det var inget som de brydde sig om.
Verkar ju uselt. Jag kollade detta innan jag köpte Minin och BMW införde 4G redan 2018 (så min 2020 har 4G). Låter otroligt att andra megastora tyska bilföretag drar fötterna efter sig på det sättet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Verkar ju uselt. Jag kollade detta innan jag köpte Minin och BMW införde 4G redan 2018 (så min 2020 har 4G). Låter otroligt att andra megastora tyska bilföretag drar fötterna efter sig på det sättet.
Även på eCall?

Man behöver skilja på eCall och infotainment.

eCall var såvitt jag vet lagstiftat att det skulle köra 2G/3G.
Infotainment är fritt val för tillverkarna.

MultiMan
13th Marine 13th Marine skrev:
Även på eCall?

Man behöver skilja på eCall och infotainment.

eCall var såvitt jag vet lagstiftat att det skulle köra 2G/3G.
Infotainment är fritt val för tillverkarna.
Även på eCall! BMW byggde rätt direkt då lagen började gälla 2018.

"Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018). Din BMW med tillverkningsdatum före juli 2017 stöder 3G (UMTS). Om mobilleverantören i ditt land stänger av 3G-nätet (UMTS) kan du fortsätta använda följande BMW ConnectedDrive-tjänster i din BMW: eCall, BMW intelligent nödsamtal, BMW Teleservices, BMW Remote Services och BMW Online"

Från BMW:s egen FAQ-sida.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:

"Ett 4G (LTE)-kompatibelt SIM-kort är installerat i din BMW med tillverkningsdatum fr.o.m. juli 2017 (med undantag för BMW i8 och BMW i8 Roadster fr.o.m. november 2018). Din BMW med tillverkningsdatum före juli 2017 stöder 3G (UMTS). Om mobilleverantören i ditt land stänger av 3G-nätet (UMTS) kan du fortsätta använda följande BMW ConnectedDrive-tjänster i din BMW: eCall, BMW intelligent nödsamtal, BMW Teleservices, BMW Remote Services och BMW Online"

Från BMW:s egen FAQ-sida.
Tycker de har makalöst dåliga formuleringar, "Om mobilleverantören i ditt land stänger av 3G-nätet" ja, men 2G-nätet då?

MultiMan MultiMan skrev:
Var det inte så att de tillverkare, bl.a Volvo, kanske BMW också då, som routar eCall via eget callcenter kunde använda 4g även för ecall? Men ja, resultatet av lagen blev att de som inte gjorde det, vilket var de flesta tillverkare, hade endast 2g för ecall fram till relativt nyligen.

G
G G.L. skrev:
Har sett flera VW köra med öppen laddlucka i ur och skur. Väldans konstigt att denna inte måste vara stängd för att bilen ska starta
Luckan fryser på vintern går sönder om man öppnar med våld..

En 12V hårtork är bra att ha med sig😅

• Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
G G.L. skrev:
Har sett flera VW köra med öppen laddlucka i ur och skur. Väldans konstigt att denna inte måste vara stängd för att bilen ska starta
När låset till laddluckan på min golf GTE gick sönder var i alla fall jag glad att det gick att köra med öppen lucka. Visst var det dålig kvalitet på låset. Men att inte kunna köra med öppen lucka hade varit idiotiskt på riktigt. En varning om öppen lucka får man.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi har intresserat oss lite för en sådan och tänkte kolla om någon här har en sådan själv, eller för den delen bara har provkört en.. och har ett litet "omdöme" (kommetar) om bilen att ge..

Gärna från 2023... (dvs den/de vi kikat på är inte nya)

🚙
Hej Snigla! Vi köpte inte en ID4 när vi bytte bil tidigare i år. Det blev en Ioniq 5 istället - i bägge fall tittade vi på en nyare begbil. ID4 har bättre mittplats bak (ioniqen har good enough för en familj på fem) men ger i övrigt ett äldre intryck mjukvara- och körmässigt.

Jag tror att du absolut kan bli nöjd och belåten med ID4, men testa gärna en Ioniq5 - gillar du den inte är det bara att köra på fyran!

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett vänligt råd. Håll dig borta.

Hade en under 2år på leasing. Den fick bärgas 3 gånger och stod på verkstad mer alla bilar jag ägt tillsammans under mitt då 42åriga liv (blev över 50 dagar totalt). Första gången den var inne så var det 42000 felkoder… mekanikern visste inte var han skulle börja felsöka.

Dörrarna låste random ibland gick de inte att öppna inifrån och ibland utifrån. Olika dörrar varje gång.
Blev fastlåst i laddaren och kunde inte åka vidare.
På essingeleden tex fick den tokspel och började ge fullgas för att någon min senare ge full broms. Klev ur i gröndal och ringde bärgare.

Utelåst flera gånger för nyckeln slutar funka när den är kall… och när detta händer måste den synka med bilen… inte helt lätt att ta sig in bara och sen få igång värmen

Sen på tekniska sidan så är det stora problem med att det läcker in kylvatten i oljan längs huvudaxeln. Idiotiskt koncept som aldrig skulle ha lämnat ritbordet. Som tur är så tömmer man mellanrummet där vattnet samlas på service, men om det väl kommer in vatten där är det bara en tidsfråga innan det tar sig in i motorn och du har en härdsmälta på halsen.

Cellerna är av pouch typ. Med tiden bildas gas i cellen så den blåser upp som en balong (andra celler har en ventil som släpper ut gasen) efter ett tag så spricker balongen och cellen=modulen är godnatt.

Tänk även på att vw slutade uppdatera mjukvaran i bilar ca 2023 så du har ingen för värmning av batteriet vilket innebär att du får ca 50kW vid snabbladdning när det är ”kallt”. Och ja bilen ha HW för att kunna förvärma det är bara mjukvaran som sakans sen kan man ju tillägga att mjukvaran är under all kritik.

Har kört och ägt många elbilar sen dess och allt annat är väl ett bättre köp

• Wow
  • Haha
  • Ledsen
TommyC och 3 till
  • Laddar…
ID4 med drag, skidlucka och stora batteriet. Har också haft problem med dörrhandtagen och den laddar bara i 50kW när det är kallt. Men utöver det så tycker jag den har varit ok. De digitala systemen är sådär men funktionella.

Helt ok och trevlig att köra tycker jag. En värdig ersättare till Passaten.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
En värdig ersättare till Passaten.
Är inte lastutrymmet betydligt mindre? Jag trodde ID.7 var mer i passatklass. Är det fel?

Ang eCall läste jag på de flesta tillverkares hemsidor (har ju kollat många på sistone) varningar och info.. om att den funktionen kunde sluta fungera om/när 2 och 3 g nätet lades ner.

Och 3 g har väl redan fasats ut?
.. och 2 g håller väl fanan högt fram till slutet av december 2027 (hm tror det var sista dec)

Däremot vet jag inte riktigt vad eCall innbär än.. mer än att ringa 112(nödsamtal typ..
Men är det även kartor trafikinfo osv?

Snigla Snigla skrev:
Däremot vet jag inte riktigt vad eCall innbär än.. mer än att ringa 112(nödsamtal typ
Det är det det är. Min ID4 har sen ett halvår en varningslampa som lyser för den. Det är ett backup-batteri som gett upp. Kostar drygt tretusen att få det bytt

Det är en störig gul lampa som lyser, men det är ingen funktion som inte funkar mer än att nödsamtalsknappen i bilen eventuellt inte fungerar i alla lägen.

• Haha
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är en störig gul lampa som lyser
Screenshot_2026-09-01-21-56-14-137.jpg

• Haha
Pen och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]
Finns den i svart?

• Haha
Pen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.