Vi har intresserat oss lite för en sådan och tänkte kolla om någon här har en sådan själv, eller för den delen bara har provkört en.. och har ett litet "omdöme" (kommetar) om bilen att ge..

Gärna från 2023... (dvs den/de vi kikat på är inte nya)

🚙

En detalj att tänka på är att en del exemplar (utrustningsversioner) saknar skid-/genomlastningslucka.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
@
Snigla Snigla skrev:
Vi har intresserat oss lite för en sådan och tänkte kolla om någon här har en sådan själv, eller för den delen bara har provkört en.. och har ett litet "omdöme" (kommetar) om bilen att ge..

Gärna från 2023... (dvs den/de vi kikat på är inte nya)

🚙
Kolla på en Skoda Enyaq istället. Egentligen "samma bil" men med bättre utrymmen och garantier. Har också i många tester ansetts ha bättre kvalite än id4:an.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
En detalj att tänka på är att en del exemplar (utrustningsversioner) saknar skid-/genomlastningslucka.
hehe.. utan att försöka se "dum" ut nu haha
... men nu pratar vi om typ en liten nedfällbar sak i baksätet .. som man kan använda för att sticka igenom "långa saker" om man vill packa sånt inne i bilen?

(har haft en sån isf på en tidigare bil.. man fällde ner ett hm "armstöd" i baksätet och så var det en liten tygpåse man kunde fylla från bagageluckan framåt.. för o ha långa saker i - det tog ett bra tag, tänker inte tala om hur länge, att lista ut vad det var...)

:)

• Haha
hydrolift
  • Laddar…
G
Haft en ID4 som firmabil

Efter ~2000 mil och gav handbromsen upp 6500 kr då jag endast hade 1 års garanti.

4000 mil och 3 år började dörren öppna sig själv på förarsidan tydligen ett ganska känt fel vilket ledde till produktionstop i USA.

I Sverige gjordes ingen återkallelse så man får hosta upp ~10-12 k.

Att köpa ett lackat handtag själv kostar 4500 kr

Med VW får man helt enkelt acceptera att betala svindyrt för att byta ut saker som borde hålla mycket bättre.

Den andra och fungerande fixen på handtaget kom i slutet av 2024

@ @ndreas skrev:
Kolla på en Skoda Enyaq istället. Egentligen "samma bil" men med bättre utrymmen och garantier. Har också i många tester ansetts ha bättre kvalite än id4:an.
+1 på den. Vi har en Enyaq 2024 som vi är mycket nöjda med. Det var lite lustiga elektroniska problem i början, men efter två stora uppdateringar av mjukvaran är de helt borta.

Nu är det helt klart den bästa bilen vi kört. Vi är dock inte ”bilmänniskor” så vi har lite dålig koll på konkurrerande märken.

Vi har en ID4 1st edition från 2021, har gått ca 10000mil.

Köptes för 2.5år sedan, då var en Enyaq 100kkr dyrare.
Jag hade kollat vilken årsmodell som har förvärmning av batteriet inför snabbladdning, jag gjorde avvägningen att det kostade mer med en nyare bil än vad vi tyckte det var värt (kör sällan långt när det är så kallt att förvärmningen behövs)

Batteriet till eCall-modulen gav upp och den bytte de i början av sommaren, visade sig att VW stod för det till slut. Samtidigt gjordes en mjukvaruuppdatering som ska åtgärda dörrhantagsproblematiken.

Inte en perfekt bil, men vi är nöjda.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Lite dyrare också :)
Har kikat på den med (och många andra - finns för mycket bilar hehe)

Kör en GTX från 2023. Haft den i 6 månader och kört ca 1300 mil.
Haft lite problem med gnissel från ratten som firman jag köpte den av (stor auktoriserad handlare i södra Sverige) fortfarande håller på att försöka fixa (varit inne 6ggr än så länge).
Ratten är extremt känslig för slitage (dragkedjor e.t.c.)
Annars inga andra problem.
Inte direkt snål på elektroner och saknar förvärmning av batteriet (elelr det finns ingen möjlighet att starta förvärmningen manuellt. Detta kom också 2024 tror jag).
Kvaliteten verkar svajig. Vissa kör 15000 mil utan större problem, andra kan knappt lämna garageuppfarten innan det blir strul.
Se till att köpa från ett ställe som ger ett års garanti på alla fel som kan dyka upp (inte bara de som genererar 2:a på besiktningen)

Skulle jag gjort om köpet hade jag kikat på en Enyaq istället (känns lite mer välbyggd samt bättre planerad invändigt) samt en bil från 2024 eller nyare som har det nyare infotainmentsystemet samt förvärmning.
Bestäm vilken utrustning du vill ha och skippa alla som inte uppfyller kraven.

Snigla Snigla skrev:
Lite dyrare också :)
Har kikat på den med (och många andra - finns för mycket bilar hehe)
Jag undrar varför den är dyrare? Kan det vara så att det är bättre kvalitet? 🤔

Jag har en Enyaq 80x -22 och en stor anledning var att den har en mer traditionell förarmiljö med fler fysiska knappar. Tyvärr finns inte allt på knappar men betydligt mer än på ID4. Mjukvaran är dock skrattretande slö, att man inte lyckats piffa upp den är under all kritik. Hackande animationer, en touchskärm som inte registrerar första knapptrycket men sen får för sig att man dubbeltrycker, ologiska placeringar av funktioner osv.

Om du köper en bil på MEB-plattformen, se till att den har matrix-strålkastare! Det är ett jäkla tryck i dem men man bländar ändå ytterst ytterst sällan mötande trafik.

Jag tror det främst handlar om att det finns så många ID4or att välja bland, det finns nog väldigt många som varit ute en sväng som tjänstebil som nu tagit sig ut på marknaden.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Jag undrar varför den är dyrare? Kan det vara så att det är bättre kvalitet? 🤔

Jag har en Enyaq 80x -22 och en stor anledning var att den har en mer traditionell förarmiljö med fler fysiska knappar. Tyvärr finns inte allt på knappar men betydligt mer än på ID4. Mjukvaran är dock skrattretande slö, att man inte lyckats piffa upp den är under all kritik. Hackande animationer, en touchskärm som inte registrerar första knapptrycket men sen får för sig att man dubbeltrycker, ologiska placeringar av funktioner osv.

Om du köper en bil på MEB-plattformen, se till att den har matrix-strålkastare! Det är ett jäkla tryck i dem men man bländar ändå ytterst ytterst sällan mötande trafik.
Hej,jag hoppas att ni som förordar Matrix strålkastare vet vad det kostar att byta en efter garanti tiden, de är mycket bra men man behöver en bil med lååång garanti tid. De är orimligt dyra.

Snigla Snigla skrev:
hehe.. utan att försöka se "dum" ut nu haha
... men nu pratar vi om typ en liten nedfällbar sak i baksätet .. som man kan använda för att sticka igenom "långa saker" om man vill packa sånt inne i bilen?

(har haft en sån isf på en tidigare bil.. man fällde ner ett hm "armstöd" i baksätet och så var det en liten tygpåse man kunde fylla från bagageluckan framåt.. för o ha långa saker i - det tog ett bra tag, tänker inte tala om hur länge, att lista ut vad det var...)

:)
Yes, helt rätt. 👍🏻😊😄

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej,jag hoppas att ni som förordar Matrix strålkastare vet vad det kostar att byta en efter garanti tiden, de är mycket bra men man behöver en bil med lååång garanti tid. De är orimligt dyra.
Ja. de är dyra men värdet av att se var man kör och vad som i övrigt finns på/bredvid vägen är också högt. Ser man älgen 50m tidigare och hinner bromsa tycker jag det är värt varenda krona.

MultiMan
zarkov zarkov skrev:
Ja. de är dyra men värdet av att se var man kör och vad som i övrigt finns på/bredvid vägen är också högt. Ser man älgen 50m tidigare och hinner bromsa tycker jag det är värt varenda krona.
Det gäller ju alla saker på bilen, även bromsar mm. En av mina bröder hade en Audi R8. Keramiska bromsar kostade runt 80 000 kr som tillbehör om jag minns rätt. Varför ska man tveka när man stannar fortare? Var går gränsen?

Jag tycker ändå det är bra att påpeka att Matrix-ljusen är dyra som reservdel.

Edit: 10 000 Euro från skroten:

rrr.lt/en/used-part/rgm71384-audi-r8-4s-brake-discs-and-calipers-set

• Wow
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.