Den bakhjulsdrivna ID4:n är inte så bra i halka. Det är väl mitt största argument mot. Jag hade en under 3 år och 8000 mil. Rattknapparna är jobbiga då de inte är riktiga knappar och inte heller fungerar lika bra som riktiga. Instrumenteringen var inte genomtänkt. Den uppdaterades och blev bättre. Men inte lika bra som på Golfen jag hade innan. Den jag hade fungerade bra och jag åkte bekvämt. Jag tror att man får ganska bra bil för pengarna. Det finns ju som sagt ganska många.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Ja. de är dyra men värdet av att se var man kör och vad som i övrigt finns på/bredvid vägen är också högt. Ser man älgen 50m tidigare och hinner bromsa tycker jag det är värt varenda krona.
Hej, självklart är Matrix lyse på bilen överlägset bäst, men man bör veta vad de kostar, 5000-35000 sek per st + montering, (Tesla och Skoda Enyaq är billigast 5000-13000
VW id4 och Audi q4 e-tron 22000-25000, BMV ix3 35000) Obs prisskillnaden mellan VAG bilarna (Skoda-VW-Audi) är obegriplig.
Det är trots allt ekonomin som styr bil valet för många, även kunskapen när det gäller vinterdäck är bristfällig hos många bilägare, man ser dyra exklusiva bilar ganska ofta med marknadens billigaste däck.

• Gilla
hydrolift
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Hej, självklart är Matrix lyse på bilen överlägset bäst, men man bör veta vad de kostar, 5000-35000 sek per st + montering, (Tesla och Skoda Enyaq är billigast 5000-13000
VW id4 och Audi q4 e-tron 22000-25000, BMV ix3 35000) Obs prisskillnaden mellan VAG bilarna (Skoda-VW-Audi) är obegriplig.
Det är trots allt ekonomin som styr bil valet för många, även kunskapen när det gäller vinterdäck är bristfällig hos många bilägare, man ser dyra exklusiva bilar ganska ofta med marknadens billigaste däck.
Men hur ofta går de sönder tex de första 10 åren? Är det många som fallerar eller kort förväntad livslängd?

P Pin skrev:
Men hur ofta går de sönder tex de första 10 åren? Är det många som fallerar eller kort förväntad livslängd?
Hej, jag har ingen statistik på livslängden, de kanske håller länge, att de är dyra vet jag eftersom en bekant till mig bytte på sin 6 månader gamla Id 4,
Garanti ärende men bilfirman sa att det kostade 35000 inkl.montage.
Ps man får hoppas på lång livslängd samt att de faller i pris med tiden

• Gilla
  • Wow
Snigla och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den bakhjulsdrivna ID4:n är inte så bra i halka. Det är väl mitt största argument mot. Jag hade en under 3 år och 8000 mil. Rattknapparna är jobbiga då de inte är riktiga knappar och inte heller fungerar lika bra som riktiga. Instrumenteringen var inte genomtänkt. Den uppdaterades och blev bättre. Men inte lika bra som på Golfen jag hade innan. Den jag hade fungerade bra och jag åkte bekvämt. Jag tror att man får ganska bra bil för pengarna. Det finns ju som sagt ganska många.
Vi som vill ha drag.. fick rekommenderat bakhjulsdrift (eller 4) .. allmänt alltså, inte bara för id4. Nått med att batteriet, tyngden (jämt sådant också pga att batteriet ligger i golvet?), kultryck... :) Vet inte alltid vad de pratar om, men när man väl hittar något får man väl "nörda in sig där" och lära sig något (eller köpa o chansa..)

Knapparna, mjukvara och frysta handtag är det som verkar ha varit (även är på vissa..) problemområden på just id4. Men mjukvaran hade blivit bättre och var den inte uppdaterad.. så kunde man göra det för ett par tusen.. så rättade de flesta problemen till sig (?).

:)

T teuvo tainio skrev:
Hej, jag har ingen statistik på livslängden, de kanske håller länge, att de är dyra vet jag eftersom en bekant till mig bytte på sin 6 månader gamla Id 4,
Garanti ärende men bilfirman sa att det kostade 35000 inkl.montage.
Ps man får hoppas på lång livslängd samt att de faller i pris med tiden
Hur gammal var dennes bil?

Snigla Snigla skrev:
Vi som vill ha drag.. fick rekommenderat bakhjulsdrift (eller 4) .. allmänt alltså, inte bara för id4. Nått med att batteriet, tyngden (jämt sådant också pga att batteriet ligger i golvet?), kultryck... :) Vet inte alltid vad de pratar om, men när man väl hittar något får man väl "nörda in sig där" och lära sig något (eller köpa o chansa..)
Vad skall du dra och var? Det är väl 1000 kg du får dra efter ID4 under förutsättning att du har BE-kort. De flesta elbilar är så tunga att jag tror att de lämpar sig ganska väl för att dra de förhållandevis små släp de får dra oavsett drivhjul. Jag ville mest peka på att vinteregenskaperna inte är något vidare för en bakhjulsdriven ID4.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
För att vara precis är det:
2WD: 1000kg eller 1200kg med dispens
4WD: 1200kg eller 1400kg med dispens

Och som sagt, med en bil som väger 2.6-2.7 ton så blir det inte mycket över för släpet utan utökat B eller BE kort. Har dock för mig att det är på gång att man inte ska behöva utökat B om man drar med elbil (varför man nu som förare skulle klara att köra ett tyngre ekipage bara för att det sitter en elmotor i bilen övergår mitt förstånd).

Redigerat:
Snigla Snigla skrev:
Hur gammal var dennes bil?
6 månader gammai

• Wow
Snigla
  • Laddar…
Lilla batteriet på den bakhjulsdrivna går precis så man kan dra max vikt (1000kg) på vanligt B-kort.

Vi skaffade ett 750kg istället, det funkar till det mesta vi gör.

Gällande framlyktan är det väl sånt som är extra dyrt nu i början, men sjunker över tid.
Sen vill jag minnas att den är uppbyggd i moduler så det går att byta delar i den vid behov.

zarkov zarkov skrev:
Ja. de är dyra men värdet av att se var man kör och vad som i övrigt finns på/bredvid vägen är också högt. Ser man älgen 50m tidigare och hinner bromsa tycker jag det är värt varenda krona.
Det finns självklart ett värde i det men just det argumentet för lyktor som är orimligt dyra att byta är ju synnerligen korkat då det är extremt lätt att lösa en bra ledljusramp för ett par tusenlappar för att lösa det du nämner.

Sen undrar jag hur vanligt det verkligen är att t.ex. viltolyckor skulle kunnat undvikas med bättre lyktor.

Redigerat:
Gör som ni vill, mina fyra år gamla matrix-ljus lyser som tusan. Skulle jag råka klippa en älg och lampan går sönder får man väl byta den men den dagen, den sorgen!

Med B-kort får jag dra 754 kg med min 80x (4WD).

A Avemo skrev:
Vad skall du dra och var? Det är väl 1000 kg du får dra efter ID4 under förutsättning att du har BE-kort. De flesta elbilar är så tunga att jag tror att de lämpar sig ganska väl för att dra de förhållandevis små släp de får dra oavsett drivhjul. Jag ville mest peka på att vinteregenskaperna inte är något vidare för en bakhjulsdriven ID4.
Här körs bara "sopor" (trädgård och renoveringssopor).. och nytt renoveringsmaterial.. inga direkt överdrivet tunga saker.. (det har vi gjort ett par gånger.. när man fick så mycket grus på vagnen som man vågade ta.. vi lärde oss något av det - men det gick bra... andra gången köpte vi en hög plintar.. de var nog eg inte "så tunga".. men de knäckte skivan).

Skulle tro att vi håller en bra bit under 1000 iaf.. (vagnen är en vanlig bromsad standard.. 750 kg max typ)

Är mest van vid bakhjulsdrift själv.. men har aldrig kört elbil.
Makens Opel är iaf framhjulsdriven :) (han fastnar titt som tätt i vår backe på vintern)

@
zarkov zarkov skrev:
Jag undrar varför den är dyrare? Kan det vara så att det är bättre kvalitet? 🤔

Jag har en Enyaq 80x -22 och en stor anledning var att den har en mer traditionell förarmiljö med fler fysiska knappar. Tyvärr finns inte allt på knappar men betydligt mer än på ID4. Mjukvaran är dock skrattretande slö, att man inte lyckats piffa upp den är under all kritik. Hackande animationer, en touchskärm som inte registrerar första knapptrycket men sen får för sig att man dubbeltrycker, ologiska placeringar av funktioner osv.

Om du köper en bil på MEB-plattformen, se till att den har matrix-strålkastare! Det är ett jäkla tryck i dem men man bländar ändå ytterst ytterst sällan mötande trafik.
De är bra - men bäst är nog HUD (Head-Up Display) - den skulle jag sakna om vi inte hade. Det är förhållandevis bra pris på försäkringen på id4/Enyaq i jämförelse med tex. Tesla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.