3 283 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
VV-beredare på 1000W drar 1800W
Beredaren i fråga är en Thermia av okänd ålder, som enligt panelen ska ha en effekt på 1 eller 3 kW och en spänning på 400/230 V 3/1N~50Hz. Detta tolkar jag som antingen 3-fas 400V eller fas + nolla 230V, läser jag det rätt?A Alikzus skrev:
Du läser det rätt,
Och som sagt, all energi som du stoppar in i den blir värme, så oavsett orsaken till att den drar mer än du förväntat dig så ger det ju varmvatten.
Det hade varit lite mer tveksamt om du hade en värmepump eller liknande.
Och som sagt, all energi som du stoppar in i den blir värme, så oavsett orsaken till att den drar mer än du förväntat dig så ger det ju varmvatten.
Det hade varit lite mer tveksamt om du hade en värmepump eller liknande.
Två saker:A avh67f skrev:
Tänk på att det inte behöver sitta samma elpatron i beredaren som det står på skylten utanpå.
En elpatron som börjar gå sönder kan mycket väl få en kortslutning på en del av sin slinga och därigenom förändra sin resistans och effekt utan at för den delen sluta fungera (omedelbart).
Jag instämmer i ovanstående.Dowser4711 skrev:
Hade en enfas varmvattenberedare som skjöt säkringen efter en stund. Vände man på stickproppen fungerade det fint.
Alltså kortis i elementet som låg närmare fas i första läget men närmare nollan när stickproppen vändes.
Ingen jordfelsbrytare fanns. Hade det funnits hade det inte fungerat.
Mätte aldrig effekten på den men troligen låg den över de stämplade 1000 watt det skulle vara.
Jag skulle nog säga att den kör på två faser. Dvs 400 volt. Detta kan bara avgöras genom att mäta. Jag har precis samma slags VVB. Kopplar jag den på 1000 W drar den cirka 4,35 A. Kopplar jag den för 400 V drar den cirka 7,50 A. Mitt resonemangs kan stödjas av att 4,35 x 1,73 är i storleksordningan 7,50.
Men 7,5*400=3000W och TS skriver att hans VVB drar 1800W.B Blueeye skrev:Jag skulle nog säga att den kör på två faser. Dvs 400 volt. Detta kan bara avgöras genom att mäta. Jag har precis samma slags VVB. Kopplar jag den på 1000 W drar den cirka 4,35 A. Kopplar jag den för 400 V drar den cirka 7,50 A. Mitt resonemangs kan stödjas av att 4,35 x 1,73 är i storleksordningan 7,50.
Du har rätt i att TS skriver det. Det är lite oklart hur TS har kommit fram till att den drar 1800W.blackarrow skrev:
Min slutsats är ändå att 7,5*400 är det som ligger för handen. För att bringa klarhet i vilket som är rätt skulle behövas uppgift om vilken vilken spänning som är uppmätt och vilken ström som är uppmätt. Voltmeter och tångamperemeter.
Redigerat:
Jag antar att TS Shelly PM Mini mäter 1800W.B Blueeye skrev:Du har rätt i att TS skriver det. Det är lite oklart hur TS har kommit fram till att den drar 1800W.
Min slutsats är ändå att 7,5*400 är det som ligger för handen. För att bringa klarhet i vilket som är rätt skulle behövas uppgift om vilken vilken spänning som är uppmätt och vilken ström som är uppmätt. Voltmeter och tångamperemeter.
Om den är kopplad med egen nolla och beredaren med två faser kommer den att visa fel effekt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden