Hej!
Jag har knappt kunnat sova inatt för att jag är rädd att jag har gjort ett fatalt misstag. Nu behöver jag er hjälp.

Jag håller på att bygga en liten "stuga" på 19 kvm som främst ska användas som förråd (men med potential att omvandlas till gäststuga). Stugan har två separata ingångar till två olika rum, med en isolerad vägg emellan. Det ena rummet ska användas som verktygsbod, vinterförvaring av trädgårdsmöbler m.m. och ska därför bara värmas upp pyttelite på vintern för att hållas frostfritt. Det andra rummet ska hålla låg inomhustemperatur (kanske runt 16 grader) för att förvara t.ex. kläder ur säsong, julpynt och annat "inomhusjox" som man samlar på sig.

Nu till mitt problem: jag har kommit ganska långt. Taket (ett parallelltak) är redan isolerat och inklätt med färdigt innertak och väggarna är nästan färdigisolerade. Jag har valt mineralull utan att tänka så mycket på saken (billigt och fanns i lager), och ångbroms eftersom jag har förstått att det är mer förlåtande än ångspärr när stugan bara är lite uppvärmd och temperaturen varierar under året.

Nu när jag i efterhand läst lite mer så inser jag att mineralull kombinerat med ångbroms inte är vad som rekommenderas, då isoleringen kan bli blöt av kondens, men samtidigt är buden på byggahus.se väldigt varierande. Frågar därför vad ni anser angående mitt specifika fall.

Väggar (utifrån och in):
  1. Panel
  2. Luftspalt
  3. Vindskydd
  4. Mineralull, 95 mm tjock
  5. Ångbroms (Tecca T-Vap)
  6. Installationsskikt, ev. med mineralull 45 mm
  7. Någon form av träpanel/skivor
Tak (utifrån och in):
  1. Betongpannor
  2. Takpapp
  3. Råspont
  4. Luftspalt
  5. Luftspaltskivor
  6. Mineralull, 120 mm tjock
  7. Ångbroms (Tecca T-Vap)
  8. Råspont även som innertak
Så till mina frågor:
  • Är detta helt feltänkt? Behöver jag riva ned innertaket och väggarna och byta ut isoleringen eller ångbromsen, eller funkar det ändå?
  • Om ni tror att det fungerar ändå: borde jag hoppa över 45 mm mineralull i installationsskiktet i väggarna för att få mindre isolering? I vissa trådar verkar det som att 95 mm är så pass lite att det inte ställer till så stora bekymmer med mineralull + ångbroms.
  • Hade jag kunnat lösa eventuella fuktproblem på annat vis, t.ex. genom ventiler som transporterar ut/in fukt?
Tacksam för svar!

Det där blir bra ser ingen risk alls

• Gilla
kohage
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.