14 192 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Vrida ett vred på distans!?
Super, tack!F fredrik.johansson skrev:Det är ju så varenda elpanna fungerar. Det är ju inte säkert att cirkulationspumpen stannar vid brytning. Pannan är ju gjord med anslutningen och bör ju också vara gjord att kunna utnyttja den.
Du kan ju också sätta två rumsgivare, den ena för iväg-tempen och den andra för på-plats-tempen. Ett relä växlar mellan de båda.
Den här vet jag fungerar: [länk]
Har dessutom en inbyggd tempmätare så du kan få aktuell temp i huset via sms. Sen skaffar du ett relä med 230v spole: [länk]
Detta ansluter du med stickpropp i fjärrströmbrytaren och relät får sen växla mellan hemma och borta-läge. Montera allt i lämplig kapsling, ex en kopplingsdosa.
Ett Sonoff relä löser det här också, kostar lite mindre, styr via en app i telefonen.
https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-g1.html
https://www.itead.cc/smart-home/sonoff-g1.html
Jag är nog inne på Ontechs GSM 9040, bl.a. för att den har stöd för både intern och extern temp givare (alltid intressant att ha lite koll på temperaturen också). Men priset på Sonoff relät var ju klart intressant.Peter2400 skrev:
Det är precis vad jag har. Elementen är ställda på 22gradet och hela slingan ligger över en kontaktor. När kontaktorn är dragen så styr elementens tempstat hur varmt det ska bli. Istället för att låta kontaktorn vara dragen hela tiden så styrs den av en extern bimetelltermostat som när det går under 10grader drar kontaktorn. Den ligger alltså före elementens termostat och blir den som bestämmer.D Dublin skrev:Problemet för mig är att minipannan jag har är en "allt-i-ett" burk som inte är förberedd för någon avancerad extern styrning. Det jag vill justera är ju panntemperaturen (har nog lite slarvigt skrivit termostat tidigare). Alltså när vi inte är där på vintern kör vi underhållsvärme (15 grader) när vi kommer ut drar vi upp till 50 grader. Det är detta jag vill kunna göra i förväg.
Tidigare i tråden har det diskuterats att använda pannan möjlighet till "extern blockering" men vid koll med värmebaronen så är enda funktionen att slå av och på hela pannan.
Men alla förslag är välkomna
I ditt fall kan du ställa pannan på 50grader och den externa termostaten på 10grader. Pannan kommer bara få ström när temperaturen går under 10 grader och då puffa upp temperaturen tills termostaten tycker att det är över 10 grader igen och slår av strömmen.
Det fina med den här lösningen är att den är helt oberoende av vad som ligger efter styrningen, pannan behöver inte vara förberedd på något sätt för extern styrning utan du styr helt enkelt strömmen till pannan.
Det går att likställa med att du manuellt skulle dra ur sladden till pannan när temperaturen går över 10 grader och sätter i den igen när temperaturen är över 10 grader som underhållsvärme och när du är i stugan låter sladden sitta i
Klicka här för att svara