Hej!
Ballofixerna i badrummet har varit omotionerade i en herrans många år, men en röris var här i ett annat ärende och lyckades vrida om dem för att verifiera att de funkar. Men när jag nu provar är de väldigt tröga.

Saken är dock den att jag vet inte om jag vrider åt fel håll och vill inte vrida för hårt ifall jag nu gör det och därmed riskera att ha sönder nåt.

a) Finns det ett särskilt håll man ska vrida åt med bollofixer eller är de runtgående och man kan vrida åt vilket håll som helst?
b) Finns det risk att vredet går av och ballofixen blir oanvändbar i det läge den sitter?
c) kan man avlägsna vredet och använda insexnyckel eller är insexnyckel bara för de ballofixer där vred inte finns monterat?

Tackar på förhand för lite vägledning.

J jojo99 skrev:
kan man avlägsna vredet och använda insexnycke
troligen,på en del ballofixer kan man använda vred eller spårskruvmejsel eller insexnyckel alltså 3 alternativ på samma ballofix

• Gilla
ibrakadabra
  • Laddar…
a) Ja. De flesta minikulventiler går bara att vrida 90 grader.

Bästa svaret

C
useless useless skrev:
a) Ja. De flesta minikulventiler går bara att vrida 90 grader.
+ att de generellt följer den oskrivna universella kranstandarden att man vrider motsols för att öppna och medsols för att stänga samt vredet längs med röret är öppet och tvärs med är stängt.

• Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Tack! Det där med motsols var bra att veta. Kan nu stänga och öppna. :)

Rickard.
Det som gör att minikulventiler(även stora) normalt bara går att vrida 90⁰ är "stoppklackar" i vredet, skruvar man lös vredet går kulventilen går att snurra runt hur som helst.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.