1 740 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
vredens placering på spisen?
Har någon erfarenhet av "snedställda" vred (icke vertikala) som t ex på denna
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/husqvarna-qsg7138w?ref=prisjakt
Husqvarna QSG7138W.
Är själv van vid vertikal/frontplacering - känns som om de ovan skulle vara ett hinder när man
flyttar/lyfter kastruller.
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar/glaskeramikspisar/husqvarna-qsg7138w?ref=prisjakt
Husqvarna QSG7138W.
Är själv van vid vertikal/frontplacering - känns som om de ovan skulle vara ett hinder när man
flyttar/lyfter kastruller.
En väldigt korkad placering av vreden! Var ska man då ställa en varm plåt som man sedan kan ta upp igen med grytlappar?
Dessutom kommer man ofta dunka emot de där vreden med en varm stekpanna.
/Hasse
Dessutom kommer man ofta dunka emot de där vreden med en varm stekpanna.
/Hasse
"vi har precis en sådan spis. Ha aldrig uppleft något negativt eller att vreden skulle vara i vägen."
Tack för synpunkter.
Hur ställer du av t ex plåtar när du t ex bakat ngt? Går det att ställa på hällen?
Tack för synpunkter.
Hur ställer du av t ex plåtar när du t ex bakat ngt? Går det att ställa på hällen?
Det är nog bara som helt vanligt att ställa plåtarna på hällen som du gör nu. Vredena är ju även sneda i typ 45 grades lutnign eller något liknande. Vredena ha aldrig varit ivägen säger min sambo oxå som är kock och bakar å pysslar hela tiden i köket. Det är en mycket bra spis tycker vi. Många bra funktioner som Varmluft, inbyggd köttermometer, kan ställa in start tid och stopptid för ugnen, mm...
Det här handlar inte om design utan funktion.
Jag skulle hellre ta en annan spis men eftersom jag vill ha vissa funktioner och har 230 V och 70 cm bredd begränsar det urvalet.
"Om man vill ta upp en varm plåt med grytlappar så måste den sticka ut utanför spisen. Jag ser inte hur det kan vara möjligt med de vreden. "
Nej, man kan väl i alla fall inte göra som på en spis med vreden placerade på fronten under hällen.
Man får väl lyfta plåten över spisen?
Men detta kanske danbanan2 kan svara på? Verkar inte som det är några större problem?
Jag skulle hellre ta en annan spis men eftersom jag vill ha vissa funktioner och har 230 V och 70 cm bredd begränsar det urvalet.
"Om man vill ta upp en varm plåt med grytlappar så måste den sticka ut utanför spisen. Jag ser inte hur det kan vara möjligt med de vreden. "
Nej, man kan väl i alla fall inte göra som på en spis med vreden placerade på fronten under hällen.
Man får väl lyfta plåten över spisen?
Men detta kanske danbanan2 kan svara på? Verkar inte som det är några större problem?
Vi har nåt liknande, som sitter vinklade (de sticker upp ca 2 cm över hällens yta). Kan inte rekommenderas, precis som sagts så blir det besvär att ställa ner en plåt eller långpanna på hällen, man får lägga underlägg på hällen först. Det beror iofs också på att vi ofta brukar ha någon kastrull stående längst in på hällen som tar upp plats, om hällen är helt rensad går det förstås bra att ställa ner plåtar på den utan att de tar i vreden.
Däremot har jag aldrig råkat drämma till vreden med stekpanna eller grytor.
Däremot har jag aldrig råkat drämma till vreden med stekpanna eller grytor.
Råkade på såna spisar på en kursgård för några veckor sedan. Vi skulle baka pizzor till 30 personer, dvs det blev plåtar överallt. Jag hade nog koll på knapparna och vilka plåtar som var varma, men alla hade inte det. Knapparna blir inte vackra när man ställer en 200 grader varm plåt på dem och luktar illa gör det också.
Tack för alla synpunkter.
Som sagt skulle jag helst välja ett annat alternativ men urvalet är mkt begränsat eftersom
jag har 230 V och 20 Amp - och 70 cm bredd.
Jag har inte hittat någon spis med icke "snedställda" vred och de funktioner som följande har:
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar...w?ref=prisjakt
Det sägs att orsaken till vredens placering är ergonomisk. Möjligen också design.
Nackdelen har ingen handlare velat hålla med om när jag frågat.
Som sagt skulle jag helst välja ett annat alternativ men urvalet är mkt begränsat eftersom
jag har 230 V och 20 Amp - och 70 cm bredd.
Jag har inte hittat någon spis med icke "snedställda" vred och de funktioner som följande har:
http://www.tretti.se/vitvaror/spisar...w?ref=prisjakt
Det sägs att orsaken till vredens placering är ergonomisk. Möjligen också design.
Nackdelen har ingen handlare velat hålla med om när jag frågat.
Klicka här för att svara