Vi är i full gång att renovera köket på landet där vi rivit upp allt golv för att fixa grunden och sedan lagt tillbaka det. Nu när vi slipar golvet syns det tydligt att vissa brädor var i rätt risigt skick. Tyvärr verkar den i sämst skick hamna där man kommer se det som mest också… någon som har tips på om det går att bättra till det på något sätt så att det syns lite mindre i alla fall? Vi har tänkt att golvet ska vara såpskurat. Kan man blötlägga lite extra där så träet sväller kanske? Eller får man helt enkelt stå ut?
Både här och på landet har jag brädgolv som är ca 150 år gamla. Jag tror att man får välja - vill jag ha kvar med de skavanker som finns eller vill jag ha nytt. Tycker inte att det finns rätt eller fel.
På landet valde vi att byta ut några brädor då myror hade ätit sig igenom balkar. Där målade jag med linoljefärg för att få det enhetligt.
Här i sovrummet valde jag att slipa och linoljevaxa. Trots ojämnheter och skador finns det någon vits i 150+ år gamla brädor. Det går inte att begära perfektion men med möbler får det vara tillräckligt bra.
På landet valde vi att byta ut några brädor då myror hade ätit sig igenom balkar. Där målade jag med linoljefärg för att få det enhetligt.
Här i sovrummet valde jag att slipa och linoljevaxa. Trots ojämnheter och skador finns det någon vits i 150+ år gamla brädor. Det går inte att begära perfektion men med möbler får det vara tillräckligt bra.
I lägenheten slipade vi plankgolven och oljade. Utom i ett före detta kök där det såg ut som på din bild, det fick bli såpskurat pga träet. Det syns kanske inte lika mycket i det som nu är sovrum men man får ju välja att leva med att tidens tand kan synas, eller göra om allt till nyfinish.
Kan du testa att ha det så, och leva med det?
Är alternativet att spackla defekter och måla, eller att lägga helt nytt trä?
Kan du testa att ha det så, och leva med det?
Är alternativet att spackla defekter och måla, eller att lägga helt nytt trä?
Blötläggning är iallafall inte något som löser problemet.
Några spontana alternativ:
Några spontana alternativ:
- "Stå ut" med det
- Byta ut valda brädor
- Såga bort skadorna och fälla in nytt trä (nog lättare sagt än gjort i detta fall)
- Någon typ av filler - spackel/epoxi/etc.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 564 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 564 inlägg
Finessen med trägolv är väl att det inte ser trasigt ut även om det har skador och skavanker.
Jämför med en plastmatta med en stor reva eller missfärgning, klinker med en sprucken platta eller laminatgolv med uppsvällda skarvar (efter vattenspill); där är det ju bara byta eller dölja som gäller men behövs inte för trä.
Jämför med en plastmatta med en stor reva eller missfärgning, klinker med en sprucken platta eller laminatgolv med uppsvällda skarvar (efter vattenspill); där är det ju bara byta eller dölja som gäller men behövs inte för trä.
Tack för svar! Ja lite skavanker får man såklart leva med och är något vi ville ha, därav att vi inte la nytt golv, men det här är ändå gränsfall. Tyvärr är det som värst precis framför vedspisen också där det syns mest. Vi funderar på om vi ska fräsa ur och lägga i en ny bit om vi fortsätter att störa oss på det. Ett alternativt är annars om vi ska behandla på annat sätt, med bets eller färg, så kanske inte inte blir lika tydligt. Målar man syns ju inte spacklingen på samma sätt heller
I en av bodarna här tänkte jag såpskurat till att börja med. Men för att få det snyggt hade jag behövt hyvla golvet vilket jag inte ville. Så jag valde att måla med linoljefärg istället.A amb96 skrev:Tack för svar! Ja lite skavanker får man såklart leva med och är något vi ville ha, därav att vi inte la nytt golv, men det här är ändå gränsfall. Tyvärr är det som värst precis framför vedspisen också där det syns mest. Vi funderar på om vi ska fräsa ur och lägga i en ny bit om vi fortsätter att störa oss på det. Ett alternativt är annars om vi ska behandla på annat sätt, med bets eller färg, så kanske inte inte blir lika tydligt. Målar man syns ju inte spacklingen på samma sätt heller
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Strimmig trägnagare dras ju till fuktigt trä och särskilt som det börjat ruttna lite. Så det kanske är värt att fundera över varför angreppen har varit som värst just där. Om ni inte just har något jätterenoveringsprojekt på gång där så skulle jag låta det vara som det är. Kolla bara så att golvet inte är så angripet att man riskerar trampa igenom! Då kan man för säkerhets skull spika en bit plywood över .A amb96 skrev:Tack för svar! Ja lite skavanker får man såklart leva med och är något vi ville ha, därav att vi inte la nytt golv, men det här är ändå gränsfall. Tyvärr är det som värst precis framför vedspisen också där det syns mest. Vi funderar på om vi ska fräsa ur och lägga i en ny bit om vi fortsätter att störa oss på det. Ett alternativt är annars om vi ska behandla på annat sätt, med bets eller färg, så kanske inte inte blir lika tydligt. Målar man syns ju inte spacklingen på samma sätt heller
PS läser nu att ni haft ut golvet och lagt tillbaks det! Det skulle jag aldrig ha gjort. Framför allt skulle jag inte slipat ett maskangripet golv, för då blottas ju alla gångarna! Eftersom ni ändå håller på och renoverar så skulle jag definitivt bytt ut de angripna brädorna mot liknande. Att de ser nya ut jämfört med de gamla kommer att ge sig med tiden. Att ha kvar det porösa maskstungna golvet som drar till sig en massa skit i ett för övrigt nyrenoverat kök, DET tror jag ni i längden kommer att störa er på!
Redigerat:
Strimmig trägnagare gillar lite fuktiga och ouppvärmda utrymmen. Tex ett hus som inte är uppvärmt ordentligt på vintern. Värmer man bara upp året runt är de inget problem. (De äter rätt långsamt och inte hårt kärnvirke så de är i ärlighetens namn inget större hot mot konstruktioner heller. Men i en golvplanka kan det kanske ev bli någon form av försvagning med tiden.
Envis trägnagare äter ruttet virke. Det äter bara ruttet så försvinner anledningen plus det ruttna är inte de heller ngt problem.
Envis trägnagare äter ruttet virke. Det äter bara ruttet så försvinner anledningen plus det ruttna är inte de heller ngt problem.
Fint, vilken av alla tillverkare av linoljefärg har du använt? Är det kromoxidgrön eller har du blandat till någon egen variant?NyKarin skrev:
Känn med en kniv i det maskstungna området. Om det känns poröst så misstänker jag att det kanske inte håller så bra att spackla. Spackel är stelt och träet poröst och så går man på det så kan underlaget röra sig och spacklet lossna..... I så fall får du fräsa ur allt det porösa och då kanske det är vettigare att fälla in nytt trä, alternativt byta hela brädan.A amb96 skrev:A amb96 skrev:Tack för svar! Ja lite skavanker får man såklart leva med och är något vi ville ha, därav att vi inte la nytt golv, men det här är ändå gränsfall. Tyvärr är det som värst precis framför vedspisen också där det syns mest. Vi funderar på om vi ska fräsa ur och lägga i en ny bit om vi fortsätter att störa oss på det. Ett alternativt är annars om vi ska behandla på annat sätt, med bets eller färg, så kanske inte inte blir lika tydligt. Målar man syns ju inte spacklingen på samma sätt heller
Klicka här för att svara