Har ett företag hemma för renovering av badrum. De skulle dra upp vattenrör i taket/mellanbjälklaget och när jag tittar på vad röris håller på med ser jag denna håltagning i balkarna och säger åt han att sluta.
Har förstått så ska man fördela ut hålen minst 30cc och försöka ha de centrerade. Hans håltagning är 2-5cm ifrån varandra och de nedersta hålen enbart 2cm från botten av balken.
Till råge på allt så har han i en av balkarna satt 6 hål precis där den balken tar vikten från en annan tvärgående balk. Har svårt att se hur de ska kunna stärka upp balken med plyfa på vardera sida så det är ju en balk som hänger på ena sidan.
Ser onekligen illa ut men hur orolig hade ni varit?
Har förstått så ska man fördela ut hålen minst 30cc och försöka ha de centrerade. Hans håltagning är 2-5cm ifrån varandra och de nedersta hålen enbart 2cm från botten av balken.
Till råge på allt så har han i en av balkarna satt 6 hål precis där den balken tar vikten från en annan tvärgående balk. Har svårt att se hur de ska kunna stärka upp balken med plyfa på vardera sida så det är ju en balk som hänger på ena sidan.
Finns lite tips härF Frallan 12 skrev:Har ett företag hemma för renovering av badrum. De skulle dra upp vattenrör i taket/mellanbjälklaget och när jag tittar på vad röris håller på med ser jag denna håltagning i balkarna och säger åt han att sluta.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/bjalklag/barformaga--bjalklag/
Update, tog in en konstruktör som rekomenderade förstärkning med 1,5m 45x220 balk som limmas och skruvas ihop på varje balk.
SVårt att se spännvidden på balken, vad som är ovanför osv men tycker det ser ut som håltagning är nära väggen som balken vilar på. I så fall hadde jag inte varit särskilt orolig om det inte är någon extrem vikt ovanför. Titta på en lättbalk så ser man att det bara är de yttersta delarna som gör någon större skillnad på vad den tål. Att håltagning ser tråkig ut är en annan sak men skall det vara inbyggt så spelar det ingen roll.
Klicka här för att svara