Lossade iaf framhjulet idag då jag tänkte byta däcket (det andra byttes av förra ägaren). Bromsbeläggen var Helt slut så beställde just nya, kostade 80kr/ hjul.
Passade på att knacka ut och in med nya lager när däcket var loss.
Använd handskar som håller i två slitna bromsbelägg från ett fordon. Arbetsmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig mekanisk del, försänkta hål, någon form av kugghjul eller remhjul, central lagerinfattning. Metallisk konstruktion, industriell komponent.
Skapa konto

Är det bromsskivan som man ser på sista bilden? Om så är fallet så kan det kanske vara läge att se över den också...:thinking:

Jag ska slipa med fint papper :)
Kolla beläggen, bara stål kvar!

Redigerat:
Fick tag i en annan verkstad som sa att man måste få tag i Ullanders mopedservice för att få tag i kolen. Tydligen gick Transportel i konkurs 2020 när pappan som var VD gick bort, sen tog sonen över och det gick åt skogen. Tydligen är det denna son som driver Ullanders mopedservice som han säljer reservdelarna från, dock svarar han aldrig i telefon.....

För eller senare svarar han, en kollega lyckades beställa kol för några veckor sedan.

Ok vad kostade de? Behöver 4st.
Här kan ni se bilder på dem:
Är det bara den böjda metallbiten som trycker dem mot utan de glider på?
Bild på dammig maskindel, fokus på inre mekanism, slitage synligt, komplexa metallkomponenter, teknisk utrustning.
Skapa konto
Närbild på vad som ser ut att vara en del av en mekanisk eller elektrisk apparat, möjligen en motor eller generator.
Skapa konto
Närbild, mekanisk del, suddig förgrund, skruvar, metall, möjligen del av ett fordon eller maskin.
Skapa konto

Runt tusenlappen(+moms) tror jag att det var för en komplett sats.
Dina ser dock ut klara sig ett bra tag till, så länge fjädern har tryck på kolet är det lugnt.

Modellnamn på motorn:
Industriell utrustning, märkesetikett, specifikationer, daterad 2005, dammig, använd, metallkomponent.
Skapa konto

Lyckas någon hitta nya kol till denna elmaskin enilgt bild?

mvh

Tror inte du behöver byta än på några år, så länge kolen räcker ovanför hållaren är det lugnt.
Om moppen plötsligt tappar kraft eller håller på och rycker då är kolen det första man kollar.
Med dåliga kol är det bärgning som gäller.

Protte

Mjo men alltid bra att ha på hyllan!

R Rolle85 skrev:
Lyckas någon hitta nya kol till denna elmaskin enilgt bild?

mvh
Alternativet är att kontakta någon elmotorverkstad/lindareverkstad, de kan ha motortillverkaren som leverantör.

Ringde till tillverkaren i Italien, de sålde inte delar till privatpersoner så får väl leta vidare

Jag har ju två batterier som är seriekopplade. Hur underhållsladdar jag detta under vintern? Måste jag ha två c-tek laddare som laddar varje batteri eller kan en c-tek laddare ladda 24v? (båda batterier samtidigt)?

Koppla loss dom helt och sedan koppla ihop batterierna parallellt så kan du ladda dom med en 12V-laddare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.