Vid sotning 2023 skrev sotaren följande: "Saknar arbetsplattform vid skorsten". Och inga andra skrivna kommentarer om detta. Han jäktade vidare utan mer information eller diskussion. Sommarhuset är relativt högt med två våningar. Hur mycket skorstenen sticker upp från taknocken vet jag inte exakt men inte er än en meter. Med all respekt för arbetsmiljöaspekter undrar jag om det verkligen är nödvändigt att installera en arbetsplattform?
Med tanke på hur gammalt huset ser ut att vara så är troligen de formella kraven minimala.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...verk-tomter-mm/retroaktiva/#h-home-tab-pane-2
Sen är ju frågan betydlig mer komplex än vad som krävs formellt.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...verk-tomter-mm/retroaktiva/#h-home-tab-pane-2
Sen är ju frågan betydlig mer komplex än vad som krävs formellt.
Sotaren som utför arbetet avgör ju såklart om han eller hon själv känner sig trygg att arbeta på platsen..
Arbetsmiljöregler ändras.
Bara för att huset är byggt för 100 år sedan, ska man göra saker som vi vet är farliga idag inne i huset?
Arbetsmiljöregler ändras.
Bara för att huset är byggt för 100 år sedan, ska man göra saker som vi vet är farliga idag inne i huset?
Besserwisser
· östergötland
· 2 769 inlägg
Som plåtslagare (som monterat ett antal)skulle jag påstå att det är avståndet mellan skorstenen och stegen som är problemet..
Sotaren kan ju göra ett föreläggande om att du ska monterat,annars sotar dom inte
Sotaren kan ju göra ett föreläggande om att du ska monterat,annars sotar dom inte
Tack för kommentar. Något föreläggande har inte givits och ingen dialog eller "instruktioner". Kan ett föreläggande ges utan att det finns laga rum för det? Eller baseras ett föreliggande mer på subjektiv uppfattning hos sotaren?plåtrickard skrev:
Är det kostnaderna för dig som oroar? Jag skulle vara mer orolig över att sotaren riskerar att dö när denne utför sitt arbete på mitt tak.
Sotaren kan så klart vägra gå upp på ett osäkert tak med hänvisning till säkerheten i egen arbetsmiljö. Vilket leder till kostnader för om besök för sig, och kanske eldningsförbud.
https://www.sotargruppen.se/tips-och-rad/forbered-infor-sotaren/
Sotaren kan så klart vägra gå upp på ett osäkert tak med hänvisning till säkerheten i egen arbetsmiljö. Vilket leder till kostnader för om besök för sig, och kanske eldningsförbud.
https://www.sotargruppen.se/tips-och-rad/forbered-infor-sotaren/
Ja, det är ju inte minst där frågan blir mer komplex. Det enkla svaret är ja, men å ena sidan ältas det just nu en del inom kommunerna om huruvida arbetsmiljöreglerna gäller för sotning eller inte. Å andra sidan är det inte ditt ansvar då du inte är arbetsgivare, men problemet drabbar ju indirekt även dig om sotaren inte kan sota.A andson skrev:
Gissar att det inte kan bli frågan om ett formellt föreläggande, ett sådant kräver en formell grund.
Produkter som diskuteras: "takstege"
Taksteg & glidskydd
Taksteg och glidskydd är essentiella för att säkerställa säkerheten vid arbete på tak. De erbjuder stabilitet och halkskydd under underhåll, reparationer eller rengöring av taket. Vårt sortiment av taksteg och glidskydd inkluderar
Läs mer
Syftet med denna förfrågan är att få information om vad som gäller inte att lufta eventuella känslor. Sotaren kan förstås vägra, men min fråga är inte om han/hon kan vägra eller inte. Utan vad som gäller regelmässigt.Pjosk75 skrev:
Är det kostnaderna för dig som oroar? Jag skulle vara mer orolig över att sotaren riskerar att dö när denne utför sitt arbete på mitt tak.
[länk]
Värdefull information. Det är just det jag undrar över - vad kan en sådan formell grund varaC cpalm skrev:Ja, det är ju inte minst där frågan blir mer komplex. Det enkla svaret är ja, men å ena sidan ältas det just nu en del inom kommunerna om huruvida arbetsmiljöreglerna gäller för sotning eller inte. Å andra sidan är det inte ditt ansvar då du inte är arbetsgivare, men problemet drabbar ju indirekt även dig om sotaren inte kan sota.
Gissar att det inte kan bli frågan om ett formellt föreläggande, ett sådant kräver en formell grund.