Vid sotning 2023 skrev sotaren följande: "Saknar arbetsplattform vid skorsten". Och inga andra skrivna kommentarer om detta. Han jäktade vidare utan mer information eller diskussion. Sommarhuset är relativt högt med två våningar. Hur mycket skorstenen sticker upp från taknocken vet jag inte exakt men inte er än en meter. Med all respekt för arbetsmiljöaspekter undrar jag om det verkligen är nödvändigt att installera en arbetsplattform?

• Röd tegelstensskorsten på svart plåttak med stege men utan arbetsplattform, mot en molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött sommarhus med två våningar, svart tak och skorsten, ingen arbetsplattform vid skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar Huset är byggt ca 1910. Frågan blir då om det finns arbetmiljöregler som skulle kräva arbetsplattform?

Sotaren som utför arbetet avgör ju såklart om han eller hon själv känner sig trygg att arbeta på platsen..

Arbetsmiljöregler ändras.
Bara för att huset är byggt för 100 år sedan, ska man göra saker som vi vet är farliga idag inne i huset?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Som plåtslagare (som monterat ett antal)skulle jag påstå att det är avståndet mellan skorstenen och stegen som är problemet..
Sotaren kan ju göra ett föreläggande om att du ska monterat,annars sotar dom inte

• Gilla
Joak och 3 till
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:
Sotaren som utför arbetet avgör ju såklart om han eller hon själv känner sig trygg att arbeta på platsen..
Tack för kommentar. Jag fråntar inte sotaren känsla och behov av att känna trygghet. Jag undrar vad som gäller rent formellt

plåtrickard plåtrickard skrev:
Som plåtslagare (som monterat ett antal)skulle jag påstå att det är avståndet mellan skorstenen och stegen som är problemet..
Sotaren kan ju göra ett föreläggande om att du ska monterat,annars sotar dom inte
Tack för kommentar. Något föreläggande har inte givits och ingen dialog eller "instruktioner". Kan ett föreläggande ges utan att det finns laga rum för det? Eller baseras ett föreliggande mer på subjektiv uppfattning hos sotaren?

Är det kostnaderna för dig som oroar? Jag skulle vara mer orolig över att sotaren riskerar att dö när denne utför sitt arbete på mitt tak.

Sotaren kan så klart vägra gå upp på ett osäkert tak med hänvisning till säkerheten i egen arbetsmiljö. Vilket leder till kostnader för om besök för sig, och kanske eldningsförbud.

https://www.sotargruppen.se/tips-och-rad/forbered-infor-sotaren/

• Gilla
Lived och 1 till
  • Laddar…
C
A andson skrev:
Frågan blir då om det finns arbetmiljöregler som skulle kräva arbetsplattform?
Ja, det är ju inte minst där frågan blir mer komplex. Det enkla svaret är ja, men å ena sidan ältas det just nu en del inom kommunerna om huruvida arbetsmiljöreglerna gäller för sotning eller inte. Å andra sidan är det inte ditt ansvar då du inte är arbetsgivare, men problemet drabbar ju indirekt även dig om sotaren inte kan sota.

Gissar att det inte kan bli frågan om ett formellt föreläggande, ett sådant kräver en formell grund.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Min sotare tipsade om att sätta en kort takstege mellan skorstenen och den befintliga stegen i stället för plattform.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
M MWHN skrev:
Min sotare tipsade om att sätta en kort takstege mellan skorstenen och den befintliga stegen i stället för plattform.
Parallellt med takstegen?

K Kurtivan skrev:
Parallellt med takstegen?
Japp

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Är det kostnaderna för dig som oroar? Jag skulle vara mer orolig över att sotaren riskerar att dö när denne utför sitt arbete på mitt tak.

Sotaren kan så klart vägra gå upp på ett osäkert tak med hänvisning till säkerheten i egen arbetsmiljö. Vilket leder till kostnader för om besök för sig, och kanske eldningsförbud.

[länk]
Syftet med denna förfrågan är att få information om vad som gäller inte att lufta eventuella känslor. Sotaren kan förstås vägra, men min fråga är inte om han/hon kan vägra eller inte. Utan vad som gäller regelmässigt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D Du och 19till skrev:

Arbetsmiljöregler ändras.
Bara för att huset är byggt för 100 år sedan, ska man göra saker som vi vet är farliga idag inne i huset?
Självklart behöver inte påpekas

• Gilla
Intet
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, det är ju inte minst där frågan blir mer komplex. Det enkla svaret är ja, men å ena sidan ältas det just nu en del inom kommunerna om huruvida arbetsmiljöreglerna gäller för sotning eller inte. Å andra sidan är det inte ditt ansvar då du inte är arbetsgivare, men problemet drabbar ju indirekt även dig om sotaren inte kan sota.

Gissar att det inte kan bli frågan om ett formellt föreläggande, ett sådant kräver en formell grund.
Värdefull information. Det är just det jag undrar över - vad kan en sådan formell grund vara

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.