Y YuGi skrev:
Jag ser inte hur dräneringen går på din ritning men generellt ska stuprören/dagvatten vara separerat från dräneringen, dvs spola i stuprören rensar inte dräneringen.
Jag vet tyvärr inte det heller. Den förra ägaren har inga papper sparade från dräneringen, så jag vet bara att dränering och isodränisolering utfördes 2005, men inte hur det är gjort. Företaget som gjorde det minns han inte namnet på och de gick i konkurs några år efter.

Är dränering och isodränisolering samma sak eller är det två olika saker med olika syfte?

P peter.linkan skrev:
Det är ju jättebra. Våra rör har nämligen uppnått sin tekniska livslängd, och han som var och spolade dem efter ett stopp sa att de fungerar så länge man håller rent eller spolar när det blir stopp. Så det är jättebra för oss att ha en sån och spola rören då och då.

Men en sak får du gärna förklara för mig. Om jag spolar duschavlopp, köksavlopp, brunnar och stuprännor - hur påverkar det dränering? Har det ens något med dränering att göra?
Borde inte ha, dräneringen brukar ha egna rör.

P peter.linkan skrev:
Jag vet tyvärr inte det heller. Den förra ägaren har inga papper sparade från dräneringen, så jag vet bara att dränering och isodränisolering utfördes 2005, men inte hur det är gjort. Företaget som gjorde det minns han inte namnet på och de gick i konkurs några år efter.

Är dränering och isodränisolering samma sak eller är det två olika saker med olika syfte?
Samma syfte. Isodrän är en särskild slags skiva som ger viss isolerande effekt: https://www.isodran.se/anvandningsomraden/husgrunder

P peter.linkan skrev:
Det är ju jättebra. Våra rör har nämligen uppnått sin tekniska livslängd, och han som var och spolade dem efter ett stopp sa att de fungerar så länge man håller rent eller spolar när det blir stopp. Så det är jättebra för oss att ha en sån och spola rören då och då.

Men en sak får du gärna förklara för mig. Om jag spolar duschavlopp, köksavlopp, brunnar och stuprännor - hur påverkar det dränering? Har det ens något med dränering att göra?
Du har troligen tre slags rör i/på ditt hus:
1. Avlopp. När du spolar i dusch, kök, golvbrunnar etc går det där. Kopplas till kommunens avloppssystem i tomtgräns.
2. Dagvatten. När du spolar i stuprör och brunnar utomhus går det i det systemet. Landar antingen i kommunens dagvattensystem eller i en stenkista på din tomt (under gräsmattan vanligen). Kan ibland ledas i ett rör som rinner ut i en slänt eller liknande och relativt ofta till kommunens avloppssystem. Det senare gillar inte kommunen. T ex vid starka regn överfyller dagvattnet avloppsrören och bajsvatten börjar åka baklänges upp i golvbrunnar i folks källare.
3. Dränering. Suger åt sig vatten nära husgrunden och leder bort det från huset. Oftast till en stenkista på din tomt eller till kommunens dagvattensystem.

Frågan är vilka av dina rör som nått sin tekniska livslängd? Troligen avloppsrören. De klarar säkert ett tag till men bra att ha koll på och räkna in i kommande 5/10-årsplan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.